Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Punkteringsspray

  1. #1

    Punkteringsspray

    Citat Ursprungligen postat av Zangarh Visa inlägg
    Ja. Båda är ett måste. Tack.
    En fråga utanför ämnet men ändå inte. Hur länge kan en punkaspray ligga utan att tappa förmågan?
    Jan-Olov

  2. #2
    Har själv ingen erfarenhet av punkaspray. Ni som testat, hur bra funkar det? För- och nackdelar?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Min erfarenhet av punkaspray: Om man har slang i däcket funkar det inte alls, det enda det gör är att reta upp snubbarna på gummiverkstan när dom måste få bort skiten.

  4. #4
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Min erfarenhet av punkaspray: Om man har slang i däcket funkar det inte alls, det enda det gör är att reta upp snubbarna på gummiverkstan när dom måste få bort skiten.
    Hellre en uppretad däckgubbe än att bli stående's vid någon dikeskant utan något val än en bärgning.Min erfarenhet av sprayen är inte stor men dem få gånger jag har provat inkl. på bil har det fungerat tillfredställande med eller utan slang.Har du slanglöst system finns det på Louis även ett rep. kit med plugg och kolsyrepatroner till att fylla upp däcket igen med om man vet var hålet är och är rädd för däckmakarn .
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    det enda det gör är att reta upp snubbarna på gummiverkstan när dom måste få bort skiten.
    I förra veckan dog en lokal 35-årig däckmontör pga punkteringsspray i däcket. Däcket exploderade rätt vad det var när han lagade en fälg (inte däcket). Värmen från svetsen fick medlet att explodera. Så, har man använt detta i däcket tycker jag man ska vara skyldig att berätta det.

  6. #6
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    I förra veckan dog en lokal 35-årig däckmontör pga punkteringsspray i däcket. Däcket exploderade rätt vad det var när han lagade en fälg (inte däcket). Värmen från svetsen fick medlet att explodera. Så, har man använt detta i däcket tycker jag man ska vara skyldig att berätta det.

    Det är djupt tragiskt och tankarna går till dennes anhöriga.
    Själv har jag ingen kunskap om hur man arbetar i ett garage eller i en gummiverkstad, men det känns lite konstigt att svetsa i en fälg om däcket sitter på. Det blir ju varmt förstår jag och det gillar väl inte gummi...

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    I förra veckan dog en lokal 35-årig däckmontör pga punkteringsspray i däcket. Däcket exploderade rätt vad det var när han lagade en fälg (inte däcket). Värmen från svetsen fick medlet att explodera. Så, har man använt detta i däcket tycker jag man ska vara skyldig att berätta det.
    Har du läst det i någon lokal tidning? Låter mycket märkligt allting, så det vore intressant att veta närmare omständigheter kring det hela. Själv föredrar jag att laga punkteringar med plugg. Finns ett antal olika märken och typer. Har inte hört att någon sort skulle vara bättre än någon annan, så det kan nog vara likgiltigt vilket märke man använder.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Tänk på att det är den som hämtar däcket/fälgen som får pröjsa om det har varit punkaspray i fälgen
    Det är ingen billig timpening om gummi mojen skall göra rent eller så får ni ha skiten i fälgen
    Det kommer över allt snart att man får betala för rengörning
    Priset är bara för skifte av däck som gäller

  9. #9
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Det har jag aldrig hört talas om. En gång har jag blivit hjälpt av sprayen. Är nog minst 15 år sedan jag mellan Söderköping o Valdermarsvik fick punka, hann bara kliva av och konstatera fakta då en yngling på hoj stannade till och undrade om jag behövde hjälp. Han for iväg och köpte en sprayburk som jag tömde i bakdäcket. Körde sen hem och lämnade in hjulet för däcksbyte då det var helt utslitet.
    Sa till däckskillen att jag använt spray och han sade inget om det, inte heller när jag hämtade mitt hjul.
    Har sedan dess alltid en burk med i boxen om olyckan skulle vara framme. Har turligt nog klarat mig sen dess och sprayburken jag köpte då ligger fortfarande kvar så frågan hur gammal en burk kan bli intresserar mig också. Som Smålänning slängs inget.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har du läst det i någon lokal tidning?
    Japp. Förra veckans Mitt i Haninge hade ett reportage.
    Senast redigerat av Nina den 2010-11-21 klockan 07:26.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •