Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Kystriksveien 17, Norge

  1. #11
    Hur lång blir resan och hur länge beräknar ni att vara borta?
    Jag är ingen långresenär på hoj men det ser spännande ut.
    Ha det så trevligt och kör försiktigt.
    Jan-Olov

  2. #12
    Resväg

    * (A) Mariefred - (B) Östersund, Övernattning
    * (B) Östersund - (C) Steinskjer, Övernattning
    * (C) Steinskjer - (D) Nærøy, Övernattning
    * (D) Nærøy - (E) Nesna, Övernattning
    * (E) Nesna - (F) Saltstraumen, Övernattning
    * (F) Saltstraumen - (G) Holmsund, Övernattning
    * (G) Holmsund - (H) Mariefred

    Totalt blir det 2912 km under 7 dagar i juli 2009.

    Klicka på Karta i mitt förra inlägg för detaljer

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Det blir säkert en härlig resa, o som du säger det blir nog din"butt" som får lida, speciellt dom sista 2 dagarna. Varför just Holmsund?- Bara nyfiken, eftersom jag är uppväxt där.
    Längtar åsså till sommaren då vi(jag o frun) också skall göra en Norge- resa:
    Kommer att åka på en GW-träff i Rättvik midsommarveckan, o efter den till Bergen, o sen
    via turistfällorna Trollstigen,Geiranger till Ålesund o sen Atlanterhavsvejen till Trondheim, o sen norrut efter kustvej 17 till Torghatten o sen Nesna, förbi MO o sen in på Silvervägen för att sedan anlända Piteå för nästa GW- träff. Till denna tur(Rättvik-Piteå) har vi 12 dagar, så det behövs kanske inte att
    sitta i sadeln hela tiden......fast kanske ändå. NÄ. har en dotter som fått jobb som rest.chef på ett
    hotell i Bergen, så där blir det bergis en x-tra dag.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av loffe.2 Visa inlägg
    Varför just Holmsund?
    Svärfar bor i Holmsund. Vi tar det som ett stopp med anledning av det Eventuellt fortsätter vi till deras stuga i Haparanda skärgård också efter Holmsund.

    Patrik

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    M..hmmm..Ja,en nog så god anledning att stann till i Holmsund, åsså tänk ja: Hmmm... en från Holmsund med en LT 1200, månntro jag kännèn??

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av loffe.2 Visa inlägg
    M..hmmm..Ja,en nog så god anledning att stann till i Holmsund, åsså tänk ja: Hmmm... en från Holmsund med en LT 1200, månntro jag kännèn??
    BMW R 1200CL ska det vara ;D

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Vi får som nå liknande resor i sommar du o jag,ser det ut som.Om allt stämmer o går som man vill, så gör ju jag o frun åsså en Norge-tur, o efter den har vi Wingeträff i Piteå o därefter är det tänkt att vi skall ut o segla i Luleå skärgård med ett par vänner vi har i Boden.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av PatrikAdolfsson Visa inlägg
    La upp ett ruttförslag här:
    http://mc.adolfsson.eu/Kystriksveien17.html

    Någon som åkt rv17 tidigare?

    Patrik
    Hejsan !

    Jag har åkt Rikskystveij 17 sträckan från Mo i Rana till Bodö. Jag kan varmt rekommendera den. Vi råkade mest åka den av en slump, dvs vi hade planerat att åka E6:an från Mo i Rana till Bodö, men när vi stannade på en rastplats en bit innan för att kika på kartan så bestämde vi oss för att köra Rikskystveij 17 istället. Målet för vår del var Lofoten och nu efterhand kan jag säga att sträckan Mo i Rana till Bodö är minst lika imponerande som Lofoten, åtminstone när vädret är bra, och vi hade rejält bra väder.. Det blir dock en del väntande på färjor och så, men det är det värt.

    Saltstraumen får du inte missa..

    Vi åkte från sundsvall till Hemavan där vi övernattade första natten, sedan nådde vi Bodö dag 2 ( sent.. ). Rent generellt tycker jag att det är lätt att planera in för långa dagsetapper när man sitter hemma och planerar. Det är helt ok att åka 50 - 60 mil första dagen, men skall man vara ute en vecka eller mer så är det bra om man planerar in kortare rutter . Dessutom så tar det rejält med tid att färdas i norge. 30 mil på en dag är nästan för långt...

    God tur, och kör lugnt !

  9. #19
    Snart dags

    Hotellen bokade idag och rutten inmatat i GPSen. På fredag åker vi! Det ska bli en riktigt upplevelse att åka på första 'långresan' med hojen.

    Bilder kommer naturligtvis att läggas upp efteråt

    Patrik

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av d_sundsvall Visa inlägg
    Dessutom så tar det rejält med tid att färdas i norge. 30 mil på en dag är nästan för långt...
    Så sant som det är sagt, trettio till fyrtio mil per dag är vad jag räknar med, i Norge. I övriga Europa räknar jag med det dubbla.

    Om du har intresse för flygplan så finns det ett fint flygmuseum i Bodö som är värt ett besök. Saltsrömmen är en rätt mäktig upplevelse värd att se om man har vägarna förbi.

    Ser fram emot reserapport och bilder efter genomförd långresedebut!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-08-01 klockan 14:56.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. 125 cc Norge
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 13:47
  2. Norge resa
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 09:56
  3. Höstresa Norge.
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 08:07
  4. Norge v31
    Av engström67 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:56
  5. Norge
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 07:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •