Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Vintertur

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Gjorde helt enkelt så att jag vred styret ifrån mig, tog tag i packväskfästet, böjde på benen och helt enkelt reste mig upp med så rak rygg som möjligt. Det blev på detta sätt benen som gjorde hela jobbet.
    Låter som samma princip som jag använder, fast jag lyfter enbart i styret (med båda händerna). Halvvägs upp stoppar jag in knät under tanken som stöd, och sedan är det lätt att ta nytt tag och lyfta resten av biten. Jag skall prova din metod nästa gång (jag säger inte om ).

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har sett varianter när man lyft upp hojen genom att ha ryggen mot den och på det viset rest upp den. Känns en aning avigt för min del, men funkar bevisligen även det.
    Det var metoden jag sett på film. Det ser ju lätt ut men de två gånger jag provat har jag inte lyckats lyfta den en cm från backen.

    Mitt skinnställ har skydd även på höfterna, vilket var där det kändes som om jag tog största smällen. Tur det, så slapp jag posera med så fina kalsongbilder här på forumet...

  2. #12
    Har tappat min GS 3 ggr och rest den själv utan hjälp. Någon har sagt att kan du inte resa den själv så är det läge stt köpa en lättare.
    Rekomenderar att du monterar skyddsbågar, jag har det och använder dom. vid varje fall.

    En liten detalj, om den ligger på högersidan, fäll ut sidostödet innan du reser den.
    Senast redigerat av Hasse i Kristianstad den 2008-12-04 klockan 01:04.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har provat med en liten fjuttig GS och inte lyckats resa upp den. Då bör jag nog ha en moppe.
    Nä, jag lyfte på fel sätt, med ryggen emot hojen för jag ville låta benen jobba. Det var en slänt med löv under fötterna, fötterna gled bara undan. Men bra övning att känna hur tungt det kan vara att få upp en hoj.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad Visa inlägg
    Har tappat min GS 3 ggr och rest den själv utan hjälp. Någon har sagt att kan du inte resa den själv så är det läge stt köpa en lättare.
    Rekomenderar att du monterar skyddsbågar, jag har det och använder dom. vid varje fall.

    En liten detalj, om den ligger på högersidan, fäll ut sidostödet innan du reser den.
    Bra tips det där med att fälla ut stödet. Gjorde det själv de gånger jag vält åt höger. Vore bra trist att tappa hojen även på andra sidan. Om man inte vill ha bågar, så har Touratech smidiga aluminiumskydd för cylindrarna. Funkade jättebra vid min grusvurpa och tog mycket stryk. Fick ut nya skydd på försäkringen, vilka jag aldrig monterade innan jag sålde hojen. Fick den omlackad och reparerad men brydde mig inte om att byta ut cylinderskyddet. Tänkte att det kanske skulle bli fler vurpor, vilket det dessbättre aldrig blev. Med den hojen....
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem HelenaMarias avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det brukar gå bra att lyfta en hoj med rätt teknik, även ensam. Hade en likadan hoj som är aktuell i detta fall, vilken ett antal gånger hamnade på sidan. Gjorde helt enkelt så att jag vred styret ifrån mig, tog tag i packväskfästet, böjde på benen och helt enkelt reste mig upp med så rak rygg som möjligt. Det blev på detta sätt benen som gjorde hela jobbet. Har sett varianter när man lyft upp hojen genom att ha ryggen mot den och på det viset rest upp den. Känns en aning avigt för min del, men funkar bevisligen även det. Precis som "Gnistvändaren" säger är det ingen dum ide´att testa att lyfta upp sin egen hoj, innan det blir skarpt läge. Är för de flesta inte frågan om man ska tappa sin hoj, utan snarare när. Det är få som kört ett par år utan att hojen vält, av en eller annan anledning. Min stora BMW 1100 GS blåste faktiskt omkull en gång, mycket ska man vara med om....
    Jag har också råkat ut för att en MC blåst omkull! Trodde att jag var ensam om det. Folk tittar på en som om man inte är riktigt klok.


    Tur att det gick så bra som det gjorde Gnistvändarn!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •