Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Ändring av dimensioner på däck

  1. #11
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Wink

    Normalt sett så är det sämre med bredare däck än originalbredd.
    Hojen är inställd och justerad med en viss bredd på däcket det skall inte ändras.
    Sen att Boss Hoss påstås vara bättre med ett bredare bakdäck är ganska ointressant! Det är ju ingen hoj det är ju en DUNDERKLUMP som är reggad som en hoj.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  2. #12
    Nja det det stämmer inte riktigt Hamre
    Nya hojar är avstämda för typ allround
    en del vill ha många mil/ endel för hårdkörning! var av det blir en kompromiss för tillverkaren
    Lika är det med fjädring

  3. #13
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Citat Ursprungligen postat av Daimbag Visa inlägg
    Jävlar, det var en stor ändring. Men hur lyckades du få till det med sving och kedja?????
    Sving är original och är dimensionerad redan från fabrik,behöver inte göra någonting med den,dom flesta USA handlare verkar byta till 300-35-18,fabriken sparar på prislappen med smalare däck.Har remdrift och främre remskivan är justerbar i sidled,distanser följde med den breda bakfälgen så det var ingen match att få rätt läge för remmen.
    Hamre gillar inte min hoj eller custom över huvud taget,alla får ju ha sina ideer,jag gillar åtminstone hans lilla bild,snyggt;D
    Customisering brukar inte vara något större problem vad du än har för fordon,det är besiktningen som har olika ideer var man nu råkar visa upp sitt.
    Din tanke med 2 cm bredare däck gör egentligen varken till eller från,men tycker du själv att det ser bättre ut,så är det det som räknas.Ideer är till att förverkligas,du kommer nog märka om det blev bra eller inte

  4. #14
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Daimbag Visa inlägg
    Har någon koll på om man kan ändra dimensionen på bakdäcket? Vet att det inte får ändras mer än 5% hur man nu räknar ut det. Orgnal är 160/80/15 och vill byta till 180/70/15. Tror ni detta funkar och hur påverkas köregenskaperna?????
    Det är omkretsen som inte får ändras mer än 5%.
    Höjden på gamla däcket är 80% av bredden, d v s 160x0,8=128mm. Omkretsen bör då bli (15"x25,4)+(128x2)x3,14=2000mm
    Nya däckets höjd: 180x0,7=126mm ger omkretsen (15"x25,4)+(126x2)x3,14=1988mm.
    1988/2000=0,994 d v s c:a 0,6% skillnad. Nu är det ett tag sen jag gick i skolan men jag tror att jag räknat rätt iallafall.
    När det gäller bredd så tror jag att de enbart kollar så det inte skrapar i någonstans.

  5. #15
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    ....
    Hamre gillar inte min hoj eller custom över huvud taget...
    De e ju en smaksak vad man gillar som sagt var.
    Jag tycker din hoj är grym.
    8)
    Vete f-n om jag skulle våga köra en sån bara...
    Senast redigerat av swedan den 2009-02-19 klockan 08:02. Anledning: Stavfel...

  6. #16
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    såg en bra sida,tror det var när jag sökte rullningsomkrets,där stod allt klart räknat med olika dimensioner och bredder,även hur det påverkar hastighetsmätaren.

    Friskt vågat
    ju,man får vara lite försiktig,kör nästan 50 på tomgång,ettans växel tar 180,och vrider du oförsiktigt på gasen så spinner den oavsett vad du råkar ha för hastighet.Men smaken är som baken...

  7. #17
    Tycker att det är snyggt med ett brett bakdäck och då speciellt på en custom.

    Trodde att det skulle vara svårt att köra med ett 240 bakdäck som jag har nu, men jag upplever inte alls att hojen är svårkörd.

    Har vänner som kör sporthoj och har blivit riktigt förvånade på hur smidig och lättkörd min hoj var när de testat.

    Har provat en likadan hoj som min med 280 bakdäck och hojen gick lika fint med det däcket på.

    Tror man kan ha riktig breda bakdäck på de flesta custom hojarna utan att det försämrar köregenskaperna, då custom ofta har en väldigt låg tyngdpunkt och detta gör även att men inte känner av den oftast höga vikten på hojen när man kör.

    Kan dock tänka mig att om man inte får en rund slitbana på däcket och det blir platt på mitten så kan det eventuellt kännas.

    Så det gäller att köra på kurviga vägar så man kan lägga ner hojen och få en rund slitbana och längre livslängd på däcket.

    Sen att så många har synpunkter på vilken typ av hoj andra väljer är bara korkat. Skall vi få ha kvar våra hojar på vägarna bör vi alla hålla ihop.

    Ride On.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Håller med Bajen-Sam, det spelar ingen roll vilken hoj man kör!

    Det viktiga är att man trivs och har kul med den man har, om det sen är en 125:a eller en 5.700:a spelar liksom ingen roll.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Triumph60 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-06-11, 21:36
  2. Nya däck
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 17:02
  3. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  4. Ändring.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 21:12
  5. Nu får det bli ändring på det här.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •