Sidan 7 av 16 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av spock Visa inlägg
    Min första säsong som motorcyklist lider mot sitt slut. Vad ska man tänka på innan man ”vinterförvarar” hojen? Byta motorolja? Byte av flera oljor? Hur gör man med batteriet? Annat att tänka på? passa på att byta tändstift? osv osv.

    Vet att jag är ute i god tid men vill ha allt inköpt så det bara är till dra igång ompysslandet
    En fråga som du kan få många svar på. En del parkerar och tar ev. ur nyckeln och andra plockar ner hojen i atomer och rengör allt, smörjer och donar.

    Alla varianter verkar fungera så du får välja den nivå som funkar för dig. Batteriet bör vara friskt och laddat annars blir det att köpa ett nytt till våren.
    Ove

  2. #62
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Det kan väl vara bra att tömma bränslesystemet på soppa? Modern bensin har ju rätt kort hållbarhet så det fälls ut en del skit med tiden.

  3. #63
    Det här är vad du behöver! En film
    http://www.youtube.com/user/Drivenan...42/G77BXjI5mcc

    Sen om man verkligen orkar vara så seriös är ju en annan fråga. Jag tar nog bara loss batteriet och ser till så det inte laddas ur och sen får det räcka.

  4. #64
    Medlem pastaruss avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    8
    Har haft hojen under ett gammalt lakan i kallgarage i fem vintrar nu. Inget har rostat. Batteriet plockar jag alltid ur och sätter på underhållsladdning. Oljan byter jag på våren (ja, jag vet att det är fel men...).

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    I instruktionsboken står det att man bör ha båda hjulen obelastade under vintern, varför är det så och hur viktigt är det? Räcker det inte med centralstödet?
    Nu vinterförvarar jag aldrig i egentlig mening utan parkerar när vädret är för dåligt i väntan på en åkbar dag så jag låter hojarna stå på stödet. Centralstöd på 2 av dem och sidostöd på en. Det kan bli att dom står så upp till ett halvt år men jag har inte märkt att det skulle vara något problem.

    Förr kunde det bli plattor på däcken som försvann efter någon halvmil men det har jag inte upplevt de senaste 40 åren, vare sig på bil eller mc. Förmodligen finns det inte så stor andel riktigt gummi i dom numera.

    Se bara till att det är ordentligt med tryck i däcken så går det bra.
    Ove

  6. #66
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av riktigadavid Visa inlägg
    Det här är vad du behöver! En film
    http://www.youtube.com/user/Drivenan...42/G77BXjI5mcc

    Sen om man verkligen orkar vara så seriös är ju en annan fråga. Jag tar nog bara loss batteriet och ser till så det inte laddas ur och sen får det räcka.
    Har man en äldre bruksmaskin så behöver man väl inte vara så noga,men en ny hoj sköter man ju som en bebis så länge man äger den

  7. #67
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Full tank för att slippa kondens i tanken, gärna en skvätt K-sprit i soppan så inte det blir en klump vatten i botten.
    Oljan bytt + rejält körpass innan vinterställning för att motstå sura ämnen.
    Batteriet urplockat eller kopplat för underhållsladdning.
    Helst lite värme i garaget så den relativa luftfuktigheten hålls nere.
    Nytvättad så att inte fukten binds i skiten o får verka längre.
    Åsså det absolut viktigaste: Ingen uppstart innan du ska använda den igen - skapar bara sura produkter som fräter på lager m.m.

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har man en äldre bruksmaskin så behöver man väl inte vara så noga,men en ny hoj sköter man ju som en bebis så länge man äger den
    hur länge är en hoj ny ??????????

  9. #69
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    hur länge är en hoj ny ??????????
    Till första grusmilen ,eller 1000 mil eller riktigt regn. Sen ser det inte ut som nytt mer.
    Jan

  10. #70
    Tack alla för svaren. Sist jag hade hoj hade jag den i varmgarage men det var för 6 år sedan.
    Men nu förstår jag att det inte är någon fara att ha den i mitt kall garage. Sen när det gäller det där med att hojen står stilla på samma ställe länge och skapa "bulor" i däcken brukade jag lösa genom att flytta hojen lite fram och tillbaka så att den inte stod på samma sätt. Rätt eller fel men jag slapp i alla fall ev bulor.

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •