Sidan 6 av 16 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #51
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag vred om tändningen, startade och kollade att lamprna lös och blinkade som de skulle. Sen körde jag med ett stort leende i ansiktet. Dagen efter kollade jag lufttrycket som var precis samma som när jag ställde den. Men jag är ännu rookie och kan ha missat något att kolla. Men vad kan hända när den står i varmgarage?
    Tror inte det kan hända så mycket. En del rullar ju mc:n lite framåt och bakåt ilband för att avlasta att lager och däck belastas på samma ställe, men det är nog överkurs.

  2. #52

    Förvaring

    Snart börjar det ju närma sig det där hemska att hojen skall ställas in för vintern.
    Hur brukar ni andra förvara era hojar? Enligt säljaren så skulle man vara extra noggrann för fukt då detta kunde göra upphov till skador i lack m.m.
    Min hoj kommer att förvaras i garage, dock inte varmgarage, täcke kommer att finnas. Min fråga är egentligen om detta kan vara någon fara, vill ju inte att min nya hoj skall fara illa :-)

  3. #53
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Snart börjar det ju närma sig det där hemska att hojen skall ställas in för vintern.
    Hur brukar ni andra förvara era hojar? Enligt säljaren så skulle man vara extra noggrann för fukt då detta kunde göra upphov till skador i lack m.m.
    Min hoj kommer att förvaras i garage, dock inte varmgarage, täcke kommer att finnas. Min fråga är egentligen om detta kan vara någon fara, vill ju inte att min nya hoj skall fara illa :-)
    Behövs det egentligen något täcke mer än som skydd mot stötar och liknande. Ett täcke är väl det ultimata sättet att stäng in fukt med. Jag tror mer på att ställa mc:n på em plats där man inte kan tappa grejer eller repa den och skippa täcket...

  4. #54
    Kör bara med ett kasserat lakan så slipper du det mesta dammet.
    Jan-Olov

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tycker också att täcke är onödigt och ger bara mössen ett gyllene tillfälle att bygga bo i dynan. Hojen fryser varken mer eller mindre av att bli omstoppad.
    Ove

  6. #56
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Det beror lite på hur ditt kallgarage är byggt. Den relativa luftfuktigheten kan ju variera en hel del, beroende på om temperaturen skiftar snabbt. Blir det en mild vinter kan du få hög luftfuktighet under längre tid. En filt över är nog mest för damm. Men man får väl gå ut och klappa om den och hålla koll på kondens, så den mår bra.

  7. #57
    Då får jag väl ta ett gammal (eller egentligen nytt :-) ) lakan och lägga över den och ha koll. Man vet ju aldrig hur vintern kommer att bli. Får väl ta kaffetermosen med ut i garaget och titta till den varannan dag så att den mår bra :-)

  8. #58
    Medlem spocks avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    37

    inför vinter

    Min första säsong som motorcyklist lider mot sitt slut. Vad ska man tänka på innan man ”vinterförvarar” hojen? Byta motorolja? Byte av flera oljor? Hur gör man med batteriet? Annat att tänka på? passa på att byta tändstift? osv osv.

    Vet att jag är ute i god tid men vill ha allt inköpt så det bara är till dra igång ompysslandet

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Äschdå! Ingen fara att förvara den kallt. Har du garaget så att det kan blli fuktigt i luften så se till att den står luftigt och det värsta i kylan är nog om solen kan komma åt så att den värms upp och kallnar ner många gånger. Alltså - carport kan vara lite lurigt.

    Ett onödigt bra skydd kan göras genom att du bygger ett tält av plast och ställer in en sk. torrboll, men då är det verkligen överkurs.
    Ove

  10. #60
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Hur trist som helst när man känner att hösten är i annalkande!

    Har också tillgång till ett kallgarage (en stor loge) som jag hade förra hojen i under vintern och funderar nog på att ha bumsen där också, med ett lakan över.

    I instruktionsboken står det att man bör ha båda hjulen obelastade under vintern, varför är det så och hur viktigt är det? Räcker det inte med centralstödet?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •