Sidan 5 av 16 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #41
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371

    biltema smartladdare

    Köpte en "smartladdare"på biltema vet inte hur bra den är men priset var ganska bra,har kopplat in den nu,så får vi se hur den funkar.

    Underhållsladdare 37-727
    • Batterirekonditionerare för 12 V syrafyllda blybatterier och GEL-batterier.
    • Simulerar dagligt bruk med laddning resp. urladdning (underhållsladdning) och håller batteriet fulladdat och klart för användning, även efter lång tids uppställning.
    • Inbyggt skydd mot kortslutning.
    • LED-indikering.
    • Anslutning sker via bilens cigarettändaruttag eller med batteriklämmor.
    • För inomhusbruk.
    Märkspänning: AC 230 V
    Max. laddström: 300 mA
    Urladdningsström: 100 mA
    Laddspänning: DC 12 V
    Laddkapacitet: 10–250 Ah
    Mått (laddare): 95 x 60 x 25 mm
    Ser ganka bra ut på beskrivningen

  2. #42
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    ang vinterförvaring

    hej har en liten fråga ang om man ska tömma förgasaren på bensin, min bror säger att det bör man inte göra pga packningarna torkar sen till våren läcker den som ett sål ?? någon som vet???

  3. #43
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    hej har en liten fråga ang om man ska tömma förgasaren på bensin, min bror säger att det bör man inte göra pga packningarna torkar sen till våren läcker den som ett sål ?? någon som vet???
    Har aldrig varit med om det och aldrig någonsin hört den åsikten framföras. Min svåger som är utbildad mc-mekaniker är extra noga med att tömma förgasare på soppa.

    Däremot har jag och flera med mig fått problem efter att ha slarvat med den detaljen.

    Vet inte om du blir klokare av detta, men det är min erfarenhet.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #44
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har aldrig varit med om det och aldrig någonsin hört den åsikten framföras. Min svåger som är utbildad mc-mekaniker är extra noga med att tömma förgasare på soppa.

    Däremot har jag och flera med mig fått problem efter att ha slarvat med den detaljen.

    Vet inte om du blir klokare av detta, men det är min erfarenhet.
    Tack för ditt svar då får brosan ge sig ska tömma den bums mvh fistkiller;D

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4
    Hejsan !

    Angående platta däck på motorcykeln hur vanligt är det ? Ja är ingen expert på mc och kan bara lite va gäller underhåll osv .. Nu till min fråga .. Syns det tydligt om däcket har blivit platt ? Har kollat men kan inte direkt se om de blivit ? tacksam för svar

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag tvättar,går över lite extra om något ska smörjas,ev bytas osv så att den är redo när våren kommer.Nu startar jag upp med jämna mellanrum och kör den riktigt varm och länge så den går ju sas regelbundet hela året .Jag har själv aldrig tömt den på bensin och har aldrig haft några startproblem.Nu står den ju oxå ständigt på laddning med smartladdare.I samband med varmkörning flyttas den oxå regelbundet så några däckproblem har jag aldrig haft.Där finns ju hur många sätt som helst att sköta hojen när högsässongen är över.Cyklarna är ju även dom lite personliga om man säger så,en del kräver att man gör si och en del att man gör så.Jag kan själv jämföra med min gräsklipparmotor som är totalt stendöd om den inte får ny bensin i sig på våren (Skulle kanske sätta vingemotor på klipparen,eller ?)

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    umeå
    Inlägg
    2
    Hej.

    Jag köpte min första mc i fjol (Yamaha YZF60r, -97) och är en riktig rocky inom ämnet underhåll och förvaring.

    Jag fick dock veta av några jag känner som under många år ägt några hd:s..
    att jag endast behövde innan vinterförvaring i kallgarage:
    - tvätta och rengöra hojen
    - spreja och olja kedjan
    - ta ut batteriet
    - fylla upp däcken
    - inte ha fyld tank men inte heller tom


    Batteriet är redan laddat och vill nu veta hur jag ska gå tillväga för att starta upp den på ett bra och säkert vis?

  8. #48
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag vred om tändningen, startade och kollade att lamprna lös och blinkade som de skulle. Sen körde jag med ett stort leende i ansiktet. Dagen efter kollade jag lufttrycket som var precis samma som när jag ställde den. Men jag är ännu rookie och kan ha missat något att kolla. Men vad kan hända när den står i varmgarage?

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    umeå
    Inlägg
    2
    Det känns som om att förvarar man mc:n i varmgarage så tar den ingen större skada så..
    men nu har jag haft min i kallgarage, vilket innebär skiftande temperaturer beroende på vädret utanför.
    och jag vill inte riskera att oljan, tändstiftet eller något annat kan ha blivit förstört och som skadar hojen i sig...

  10. #50
    Jag var lat i höstas och körde bara in den i broderns varmgarage. Men det straffade sig i att den inte startade i början på april när jag skulle provstarta den. Så fick ladda upp batteriet.

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •