Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Det här med platta däck har jag också hört ett par gånger, ligger det nån sanning i det? Klarar inte däcken att stå ett par månader?
    Har personligen aldrig råkat ut för det under mina trettiotre år med olika hojar. Ligger i och för sig alltid på det högsta rekommenderade trycket. Mina hojar brukar tappa max ett hektos tryck under en vinter. Alla min hojar, utom en, har haft centralstöd. Blir inte mycket tryck på däcken då. Min Yamaha har endast sidostöd och slangdäck så där tappar den lite mer tryck. Det beror på att slangar släpper ut lite mer luft än slanglösa däck gör. Om däck ska ta skada tror jag att de måste stå en lång tid, ett år eller mer. Tror alltså inte att du behöver oroa dig!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Min glidare hade stått i 1 år och 8 mån när jag köpte den och den hade platta däck. Det man skulle ha gjort var att snurra runt på hjulet/flyttat runt hojen. Nu hade jag ett avsevärt högre tryck i framhjulet men det hjälpte inte, det var redan för sent att göra nåt åt saken, däcket var förstört.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Själv väntar jag pålusgrader så jag kan rulla ut skönheten och tvätta upp den ordentligt. Får bli tvätt i garage utan rinnande vatten annars.

    Det här med platta däck har jag också hört ett par gånger, ligger det nån sanning i det? Klarar inte däcken att stå ett par månader?

    Ja det ligger sanning i det..=)
    Jobbar på en däckverkstad och det är inte så ovanligt att folk kommer in till våren med platta däck..
    Ett centralstöd tar bort risken för platta däck rätt rejält..

    // Anders
    www.AndersMx.se

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Löberöd
    Inlägg
    1

    Vinter ?

    Jag var ute idag och körde hoj.
    En härlig soldag med +10 grader, vindstilla och en knallblå himmel. Vem kan motstå ett sådant väder, även om det är den 2 December ? Inte jag.
    Vägarna var torra och fina, så ingen risk för saltstänk. Jag tänker köra när vädret tillåter. Det underhåller både mig och hojen på alla plan. Men visst, vem vet vad moder natur bjuder oss Skånepågar på för väder under Feb-Mars ? Men det blir inte lång stund ändå i grarget för min hoj. Det räcker att man hör fåglarna sjunga, så vaknar vårkänslorna till liv. Tja, det räcker med att solen tittar fram....Det är ju snart sommar igen..

    Peppe

  5. #15
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av TcAnders Visa inlägg
    Ja det ligger sanning i det..=)
    Jobbar på en däckverkstad och det är inte så ovanligt att folk kommer in till våren med platta däck..
    Ett centralstöd tar bort risken för platta däck rätt rejält..

    // Anders
    www.AndersMx.se
    intressant. är däcken köra för gott eller går det att göra något om de bara är lite platta?

  6. #16
    jag vill nog påstå att en hoj ska stå ganska länge om det ska bli platta däck , en sak som många missar är ju att däck är fäskvara , har man rätt däckstryck så är risken minimal det händer inte på någon månad , men har man för lågt tryck , blir ju ju däcken deformerade ganska fort, mitt råd är pumpa däcken rätt, och ska hojen stå i flera månader flytta den ibland , här nere i skåne står ju hojarna sällan stilla

  7. #17
    Platta däck blir runda igen efter några mils körning. Vi brukar drabbas av det på Z3án, den står mestadels stilla (kör 100 mil om året med den) Man märker det när man rullar iväg, men när däcken blir varma så återgår dom till sin rätta form.

    Om däcken stått på sock en längre tid så är det som Nilsson påstår att det är färskvara och då kan gummit stanna i den platta formen.
    Men normalt är det inga problem utan att däcken återgår till normal form när de blir varma.
    Senast redigerat av Hasse i Kristianstad den 2008-12-02 klockan 00:41.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Oljebyte + varmkörning innan vinter-idet är grejen så att kondens, kallslam och sura restprodukter ersätts av additivfräsch olja som konserverar.
    Men om du har kört så lite (och då inte en massa kortturer) kan du gott skippa oljebytet denna höst och köra vidare till våren.

    En sak att tänka på:
    Det är inte till fördel för motor och batteri att starta upp motorn några gånger under vintern! Drar mer ström än det ger och producerar mer syror än det vädrar ut!
    Fast det kan ju vara mysigt att höra ljudet ;-)

    När det gäller byetesintervallet så följer jag i allmänhet tillverkarens rekommendationer. Ibland kan särskilda skäl göra att jag byter oftare.
    Min vinterförvaras i källaren där det är rumstemperatur så det borde väl inte vara så skadligt att starta upp den? I våras gick den igång på andra försöket efter att ha stått.

  9. #19
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Min vinterförvaras i källaren där det är rumstemperatur så det borde väl inte vara så skadligt att starta upp den? I våras gick den igång på andra försöket efter att ha stått.
    Visst kan du starta upp den för att mysa lite men det är absolut inte positivt för maskinen - bara för ägaren ;-)

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tycker inte heller att det är nödvändigt att byta oljan. Varför ska du starta den? Gör ingen som helst nytta och du får mer kondens i oljan och generatorna laddar inte batteriet i någon större utsträckning på den stund och med det varvtal som blir aktuellt. Alltså helt meningslöst. Koppla in en intelligent batteriladdare och låt hojen stå med den inkopplad över vintern istället. Då har du ett fräscht batteri till våren och hojen kommer starta fint.

    Nej batteriet har jag förstås skruvat bort, det är inte därför. Inbillade mig bara att även om jag häller i en matsked i varje burk så hinner det rinna bort under 8 månader. Skulle köra den för att bygga upp en ny hinna på cylinderväggarna. Fast man kanske skulle hälla i en ny matsked och bara dra runt den med startmotorn i januari någon gång?

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •