Sidan 14 av 16 FörstaFörsta ... 41213141516 SistaSista
Resultat 131 till 140 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #131
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    (Ja, jag ÄR pedant!) :P
    ÄR du pedant ska du naturligtvis göra servicen NU, annars gör det nog detsamma.
    Ove

  2. #132
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Dags för 6000-mila service på bumsen = dyrt! Gör det något om man inte överskrider 6000 mil och väntar tills våren? Inga garantier och så kvar såklart (-97) men tänkte på andrahandsvärdet om en service är ett år senare än rekommenderat i serviceboken? (Ja, jag ÄR pedant!) :P
    Om du inte överskrider 6000 mil för servicen så borde det väl inte spela någon roll. Eller är det så att årlig service skall utföras??

  3. #133
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du inte överskrider 6000 mil för servicen så borde det väl inte spela någon roll. Eller är det så att årlig service skall utföras??
    Det är väl egentligen alltid varje år eller vid överskridna mil, vad som kommer först, som gäller? Eller?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  4. #134
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Jahaja...

    Jag vill väl inte vara den som är den, men faktum är att snart är ju sommaren slut och man kanske skulle fundera på hur man ska förvara hojen under årets kallare månader...

    Jag tog kortet och köpte första hojen i juni, så jag är helt rookie på detta och denna tråd var rätt lång.

    Jag kommer ha tillgång till garageplats under vintern, ej uppvärmt tror jag. Bra eller dåligt? Dessutom kommer jag nog ha tillgång till svärfars CTEK-laddare (CTEK5 tror jag) som han använder till sina bilar. Går visst att ställa in för laddning av mc-batterier på den. Kommer plocka ur batteriet från hojen då jag har så mycket elektronik på den som jag misstänker kan ta stryk om jag laddar med batteriet inkopplat och underhållsladda löpande. Service med oljebyte tänkte jag vänta med till våren enligt angett serviceintervall (kört ca 200-300 mil och det är 1000mils intervall normalt).

    Hojen i övrigt tänkte jag förstås tvätta ordentligt, vaxa det lilla som går att vaxa, göra rent och smörja kedjan med klisterspray. Hur är det med depåstöd, behöver man det för däckens skull? Om jag ställer undan hojen fulltankad väger den kring 200kg.
    Senast redigerat av ThompaB den 2013-08-10 klockan 11:20.

  5. #135
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Vad gäller däcken finns ju risk för att man får en "platta" mot garagegolvet, för att undvika detta kan man använda centralstöd, depåstöd, rulla lite på hojen då och då, eller minska trycket i däcken ordentligt.
    Bränsle har ju redan diskuterats mycket här, själv tänker jag köra de sista milen, på oljeinblandad alkylatbensin och tömma förgasarna.

  6. #136
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Vad gäller däcken finns ju risk för att man får en "platta" mot garagegolvet, för att undvika detta kan man använda centralstöd, depåstöd, rulla lite på hojen då och då, eller minska trycket i däcken ordentligt.
    För att däcken ska hålla formen brukar jag ÖKA trycket i däcken ganska ordentligt, minst ett halvt kilo. För övrigt är det knappast troligt att det blir några plattor på nutidens däck, annat var det på 50- 60tal, då kunde det bli plattor på ett par dagar men deformeringen försvann efter några km.
    Ove

  7. #137
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    För att däcken ska hålla formen brukar jag ÖKA trycket i däcken ganska ordentligt, minst ett halvt kilo. För övrigt är det knappast troligt att det blir några plattor på nutidens däck, annat var det på 50- 60tal, då kunde det bli plattor på ett par dagar men deformeringen försvann efter några km.
    Fördelen med lägre luftryck är att anliggningsytan ökar, därmed minskar också deformeringen av gummit, det blir så att säga däckets luftfyllda inre som trycks ihop inte dess gummi.
    Har själv aldrig råkat ut för platta, mycket möjligt att problemet minskat.

  8. #138
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Jahaja...

    Jag vill väl inte vara den som är den, men faktum är att snart är ju sommaren slut och man kanske skulle fundera på hur man ska förvara hojen under årets kallare månader...

    Jag tog kortet och köpte första hojen i juni, så jag är helt rookie på detta och denna tråd var rätt lång.

    Jag kommer ha tillgång till garageplats under vintern, ej uppvärmt tror jag. Bra eller dåligt? Dessutom kommer jag nog ha tillgång till svärfars CTEK-laddare (CTEK5 tror jag) som han använder till sina bilar. Går visst att ställa in för laddning av mc-batterier på den. Kommer plocka ur batteriet från hojen då jag har så mycket elektronik på den som jag misstänker kan ta stryk om jag laddar med batteriet inkopplat och underhållsladda löpande. Service med oljebyte tänkte jag vänta med till våren enligt angett serviceintervall (kört ca 200-300 mil och det är 1000mils intervall normalt).

    Hojen i övrigt tänkte jag förstås tvätta ordentligt, vaxa det lilla som går att vaxa, göra rent och smörja kedjan med klisterspray. Hur är det med depåstöd, behöver man det för däckens skull? Om jag ställer undan hojen fulltankad väger den kring 200kg.
    Ingen fara med elektroniken med en c-tek laddare,bara att köra på.Sitter ju c-tek laddare standard på Porsche och andra extrema bilar pga all elektronik.Dom blir strömlösa efter en vecka annars om dom står.Fast Bmw hävdar ju att man måste ha en bmw laddare till sina hojar

  9. #139
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Fördelen med lägre luftryck är att anliggningsytan ökar, därmed minskar också deformeringen av gummit, det blir så att säga däckets luftfyllda inre som trycks ihop inte dess gummi.
    Har själv aldrig råkat ut för platta, mycket möjligt att problemet minskat.
    Risken om man sänker trycket är väl närmast att däcket kan krypa i fälgen och man får kängurudäck. Naturgummi finns nog inte mycket av numera så jag tror inte att tillplattning i själva slitbanan kan uppstå.
    Ove

  10. #140
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Jag reor som Ove, men jag tycker det känns deppigt att prata om vinterförvaring :-)

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •