Sidan 11 av 16 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #101
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Ang underhållsladdning av batteriet.

    Skall ställa undan min nu på lördag, och har funderat på detta....

    Står det verkligen och drar ur under 4-5 månader?

    Och då pratar vi om en helt ny hoj som bara rullat en säsong..

  2. #102
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Ang underhållsladdning av batteriet.

    Skall ställa undan min nu på lördag, och har funderat på detta....

    Står det verkligen och drar ur under 4-5 månader?

    Och då pratar vi om en helt ny hoj som bara rullat en säsong..
    Tappar laddning gör det, men hur mycket? Det beror på miljön och vilket skick batteriet är i. Personligen underhållsladdar jag inte men det beror på bekvämlighet och praktiska skäl. Skulle det bli fel så får jag ta den smällen men det har gått bra hittills.
    Ove

  3. #103
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Om det finns möjlighet där du vinterförvarar din hoj (eluttag) så skulle i alla fall jag ha anslutit en CTEK-laddare till batteriet. Därigenom underhållsladdas batteriet hela tiden och du har ett fräscht och nyladdat batteri när du skall starta upp igen i vår. Kan hända att det fungerar i alla fall men förr eller senare skall/bör du i alla fall köpa en batteriladdare så varför inte redan nu?
    Senast redigerat av GeländeSport den 2011-11-18 klockan 10:59.

  4. #104
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag anser att en smart laddare är den bästa laddaren efter som den kan sitta ansluten hela vintern och batteriet mår bra av det. Den jag avser, se länk, med den följer en anslutning som skall sitta hela tiden det finns även extra att köpa till.
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=45650028

    Länken fungerar inte till clasehlson. Kan du sätta in artickel.Nr på laddaren
    Tackar på förhand

  5. #105
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av GeländeSport Visa inlägg
    Om det finns möjlighet där du vinterförvarar din hoj (eluttag) så skulle i alla fall jag ha anslutit en CTEK-laddare till batteriet. Därigenom underhållsladdas batteriet hela tiden och du har ett fräscht och nyladdat batteri när du skall starta upp igen i vår. Kan hända att det fungerar i alla fall men förr eller senare skall/bör du i alla fall köpa en batteriladdare så varför inte redan nu?
    Precis så här har jag gjort under de senaste tio åren. Funkar klockrent och hojen startar till våren. Dessutom håller batteriet längre än de två år som brukar vara det vanliga om man inte gör någonting. Bekvämare än att sätta batteriet på underhållsladdning och sen glömma hela saken till våren, kan i alla fall inte jag se att det kan bli...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #106
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av NoBoss Visa inlägg

    Länken fungerar inte till clasehlson. Kan du sätta in artickel.Nr på laddaren
    Tackar på förhand
    Dom där c-tek laddarna finns även på vanliga bilfirmor med,typ mekonomen.Dom är jätte bra.Men varför är dom gråa som vanligast och blåa hos chlas olsson? Jag frågade c-tek när jag pratade med dom,dom blåa är en billigare variant??.Något sämre men funkar.

  7. #107

  8. #108
    Dags att ta upp denna tråd igen då. Ska för första gången förvara i kallgarage och här uppe är det kallt. Fördelen är dock att det är kallt hela tiden och växlar endast under några veckor i April mellan plus och minus. Så det enda jag gör är att tvätta och vaxa. Batteriet måste bytas till nästa vår så något underhåll av det som sitter i blir det inte. Oljan är bytt för 150 mil sedan och ska bytas till våren.
    Nåt som jag glömt?

  9. #109
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Nåt som jag glömt?
    Glykol?
    Ove

  10. #110
    Hondamannen
    Gäst
    Mitt orginalbatteri är från 2008 och tuffar fortfarande på trots att jag aldrig har underhålls laddat den unde rvintern. Det ska bli intressant och se hur länge den håller.

    //hondamannen


    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Precis så här har jag gjort under de senaste tio åren. Funkar klockrent och hojen startar till våren. Dessutom håller batteriet längre än de två år som brukar vara det vanliga om man inte gör någonting. Bekvämare än att sätta batteriet på underhållsladdning och sen glömma hela saken till våren, kan i alla fall inte jag se att det kan bli...

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •