Sidan 3 av 16 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Nej batteriet har jag förstås skruvat bort, det är inte därför. Inbillade mig bara att även om jag häller i en matsked i varje burk så hinner det rinna bort under 8 månader. Skulle köra den för att bygga upp en ny hinna på cylinderväggarna. Fast man kanske skulle hälla i en ny matsked och bara dra runt den med startmotorn i januari någon gång?
    Står hojen i en jämn temperatur inomhus behöver du absolut inte göra någonting i den här vägen. Låt bara hojen stå, det kommer inte att bli några problem.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Okej, tack för infon. Brukar göra som ni säger men av någon anledning blev jag nu paranoid. Kanske pga. alla som hävdar att de i princip plockar ned hojen i molekyler inför förvaringen.

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Okej, tack för infon. Brukar göra som ni säger men av någon anledning blev jag nu paranoid. Kanske pga. alla som hävdar att de i princip plockar ned hojen i molekyler inför förvaringen.
    Kommer att tänka på historien där de parkerat en WW Bubbla i lingonskogen och 2 år senare bara startar den och kör iväg...

  4. #24
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Okej, tack för infon. Brukar göra som ni säger men av någon anledning blev jag nu paranoid. Kanske pga. alla som hävdar att de i princip plockar ned hojen i molekyler inför förvaringen.
    Slappna av, det behövs inte alls!

    Lagom är som vanligt bäst. Vet en kille som i princip plockar isär hela sin cykel varje vinter. Byter däck och olja efter trehundra mil samt gör ett par, tre byten av bromsvätska varje säsong. Det är en form av terapi för honom och inte alls nödvändigt. Hojar är byggda för att användas och behöver inte servas mer än nödvändigt.

    Byt olja och filter, tvätta, vaxa och sätt batteriet på laddning, töm eventuella förgasare och tanken på bensin och slå i ny färsk till våren samt fyll däcken med några hekto mer luft. Dessa enkla åtgärder räcker gott anser jag.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #25
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag håller med Mats till 99% och hyser en viss beundran för BA som håller sin(a) mc i topptrim...
    Den överblivna %? Jag är troende på att fylla tanken full innan idet så att man undviker kondens. Och ryktet om soppans snabba åldrande är klart överdrivet...
    Må var och en bli salig på sin tro!

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jag håller med Mats till 99% och hyser en viss beundran för BA som håller sin(a) mc i topptrim...
    Den överblivna %? Jag är troende på att fylla tanken full innan idet så att man undviker kondens. Och ryktet om soppans snabba åldrande är klart överdrivet...
    Må var och en bli salig på sin tro!
    Som vanligt har jag nästan samma uppfattning som Guzzi-Leif. Om jag skulle ställa hojen ute skulle jag definitivt fylla upp tanken, just i syfte att undvika kondens som kan uppstå i samband med temperaturväxlingar. Om hojen står inne i jämn temperatur har min erfarenhet visat att det kan vara bättre att se till att tanken är så tom som möjligt. Den behöver inte tömmas helt utan man undviker bara att tanka strax innan man ställer in hojen för säsongen. Har själv fått startproblem på våren när jag haft tanken full av gammal soppa. Kanske en slump, kanske inte. Har inte heller någon överdriven skräck för att bensinen förstörs på en månad och liknande som en del anser vara fallet, men när det börjar gå uppemot ett halvår tycker jag att det kan vara bra att slå i lite ny bensin. Sedan jag började med det har jag inte haft några startproblem. Kondensproblemet finns ju inte vid inomhusförvaring i rumstemperatur så det känns vettigt för min del.
    Tycker att var och en ska göra som man själv finner vara bäst. Har man hittat ett sätt som funkar är det bara att fortsätta på den inslagna vägen.
    Viktigt anser jag däremot att det är att tömma förgasarna på gammal bensin. Blir den stående där kan det bli en riktigt jobbig gegga att ta itu med till våren.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Soppan ja. Visst blir den gammal, men det är ju bara att blanda ut den med nytt när man tar ut kärran. Igår körde jag startade jag en hoj som stått väldigt länge. Gick dåligt och den sprutade dessutom ut soppa från en slang som var lös. Det kom en hel del på golvet och det luktade deifinitvt inte bensin mer. Luktade mer som typ....avslagen terpentin kanske.

    Frågar man hundra personer om vinteravställning, så får man förmodligen hundra olika svar också?
    Varmgarage känns tryggt för mig. Fixar nog inget annat i min skalle. Kylan går väl an, men när det börjar skifta mellan kallt och varmt fram och tillbaka, så skulle jag nog må dåligt.

    Jag brukar annars bara koppla ur pluspolen. Några ggr under vintern(vintersäsongen är lång här uppe) snurrar jag runt motorn. Brukar starta den också ett par gånger. En del startar under sommaren sin hoj, kör en bit och sen stänger av den, dagligen 2ggr/dag och hojen hinner nog aldrig bli riktigt genomvarm. Jämfört med det så kan jag inte tänka mig att ett par starter med varmkörning under vintern gör någon större skada?

    Packboxarna fram är också nåt jag tar hand om under vintern, speciellt på äldre hojarna. Brukar rucka(gunga) på framgaffeln några ggr under vintern.

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Själv väntar jag pålusgrader så jag kan rulla ut skönheten och tvätta upp den ordentligt. Får bli tvätt i garage utan rinnande vatten annars.

    Det här med platta däck har jag också hört ett par gånger, ligger det nån sanning i det? Klarar inte däcken att stå ett par månader?
    Nya moderna däck blir då inte platta,har då aldrig råkat ut för det

  9. #29
    Nu i vecka kunde jag inte hålla mig, jag startade hojen. Första försöket och den har stått sedan den stallades in, endast underhållsladdat batteriet. Det tycker jag är bra trotts GAMMAL bensin.
    Jan-Olov

  10. #30
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Har min i varmgarage. Inte underhållsladdat batteiet. Startade direkt förra helgen när jag inte kunde hålla mig.

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •