Sidan 8 av 16 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #71
    2.taktsolja brukar jag skvätta i tanken o aldrig haft problem vid uppstart
    Har inte tagit ur batteriet o de har funkat i 10år

  2. #72
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Tack alla för svaren. Sist jag hade hoj hade jag den i varmgarage men det var för 6 år sedan.
    Men nu förstår jag att det inte är någon fara att ha den i mitt kall garage. Sen när det gäller det där med att hojen står stilla på samma ställe länge och skapa "bulor" i däcken brukade jag lösa genom att flytta hojen lite fram och tillbaka så att den inte stod på samma sätt. Rätt eller fel men jag slapp i alla fall ev bulor.
    Ingen risk för bulor på moderna däck,ok lågprisdäck kanske inte vet jag.Det var ju förr med diagonaldäck som kunde bli platta.Vill du känna dig trygg så ha i 4kg så är det ju lungt,men tänk på att kolla för alla däck läcker lite.

  3. #73
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Det snackas om att slänga ett lakan över? man kan inte ha sitt mc-kapell över hojen då? kanske är större risk för kondens då?

  4. #74
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Snart börjar det ju närma sig det där hemska att hojen skall ställas in för vintern.
    Hur brukar ni andra förvara era hojar? Enligt säljaren så skulle man vara extra noggrann för fukt då detta kunde göra upphov till skador i lack m.m.
    Min hoj kommer att förvaras i garage, dock inte varmgarage, täcke kommer att finnas. Min fråga är egentligen om detta kan vara någon fara, vill ju inte att min nya hoj skall fara illa :-)
    Jag skulle inte dra något över hojen.På och av med det hela vintern kan ju skapa repor.För man vill ju se den så fort man går in i garaget.Den klarar sig bäst utan,ev lite dam kan du ju spola av till våren,ifall det dammar i garaget

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    sthlms skärgård
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Full tank för att slippa kondens i tanken, gärna en skvätt K-sprit i soppan så inte det blir en klump vatten i botten.
    Oljan bytt + rejält körpass innan vinterställning för att motstå sura ämnen.
    Batteriet urplockat eller kopplat för underhållsladdning.
    Helst lite värme i garaget så den relativa luftfuktigheten hålls nere.
    Nytvättad så att inte fukten binds i skiten o får verka längre.
    Åsså det absolut viktigaste: Ingen uppstart innan du ska använda den igen - skapar bara sura produkter som fräter på lager m.m.
    Nja det där med värme för att får ner fuktigheten är helt fel. ju kallare luften är desto lägre relativ luftfuktighet är det, och följdakligen ju varmare luften är desto högre relativ luftfuktighet är det

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pandan Visa inlägg
    Nja det där med värme för att får ner fuktigheten är helt fel. ju kallare luften är desto lägre relativ luftfuktighet är det, och följdakligen ju varmare luften är desto högre relativ luftfuktighet är det
    Nejdu! Kall luft mättas tidigare med fukt än varm. Kyler du varmluft med hög luftfuktighet bildas kondens i form av imma -> droppar. Värmer du däremot kall luft med hög fuktighet, ex.vis vinterlyla till rumstemperatur så sjunker den relativa fuktigheten. Det är därför man får klåda och hudsprickor lättare på vintern.
    Ove

  7. #77
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Ove har helt rätt
    För att tydliggöra så klarar varm luft av att hålla mera vatten i gasform och problemet blir då att när varm luft kyls ner så kondenserar den vattenångan som inte luften längre klarar av att hålla med förkärlek på ytor som kyls av långsammare än den omgivande luften

  8. #78
    Lyfter tråden lite.
    Har gjort min 100mila service för 2 månader sedan och har kört 180mil sedan dess.
    När jag nu sätter undan hojen för vintern, skall jag göra ett olje + filter byte eller är det onödigt. Det är ju inget som jag behöver lämna iväg till min återförsäljare och göra för enbart ovan fixar man ju lätt själv.

  9. #79
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Nu har man gjort klart hojen för vintern.Ny olja och filter Motul 7100,ester.Nu återstår polering och isärtagning så man kan göra rent överallt.Här lämnas inget

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Lyfter tråden lite.
    Har gjort min 100mila service för 2 månader sedan och har kört 180mil sedan dess.
    När jag nu sätter undan hojen för vintern, skall jag göra ett olje + filter byte eller är det onödigt. Det är ju inget som jag behöver lämna iväg till min återförsäljare och göra för enbart ovan fixar man ju lätt själv.
    .

    Tycker du verkar lite väl petig med så tät intervall
    är snart här, kanske med lite mcgodis

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •