Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Omkörd på utsidan vid omkörning

  1. #1
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Omkörd på utsidan vid omkörning

    Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

    Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag märker bland folk jag känner att det finns fördomar mot motorcyklister, ett exempel är en diskussion jag hade förra helgen där en person på allvar påstod att motorcyklisterna själva orsakar sina olyckor då de alltid kör trafikfarligt med höga hastigheter.

    Hade han suttit i min bil i morse på E6 mellan Helsingborg och Ängelholm så hade han tyvärr fått vatten på sin kvarn. Jag höll 120 på hastighetsmätaren och körde om en långtradare när jag blev omkörd av en hoj på utsidan om mig. Vi var med andra ord tre fordon i bredd på motorvägen. Inget föredömligt beslut av hojåkaren tycker jag i alla fall.
    Dumma omkörningar är inte ovanligt. Jag har själv mött tre bilar på bredd så jag var den fjärde!! Detta hände på E18 för rätt många år sen och tur var väl det för kantdekoren i form av vajerräck var inte påtänkt. Jag var ganska långt ner i diket vid mötet men kunde styra upp igen utan att välta bilen.

    Det har hänt vid flera tillfällen att jag tvingats använda diket för att komma undan möte med omkörning så jag är ärligt bekymrad för de vajerräcken som sätts upp lite hipp som happ längs vägarna. Dom är för veka för att stoppa ett tungt fordon men river gärna bort framhjulen så att det blir helt omöjligt att manövrera. Däremot spärras flyktvägen om man behöver "bredda"vägen.

    Såg så sent som igår att man monterar skräpet på flera ställen på 26;an söder om Kristinehamn...
    Ove

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    En sådan dum omkörning gjorde jag med i våras.Kom ifatt en busig sporthoj på motorvägen som låg i vänsterfil där jag då drog om en lastbil med släp till höger ute i vägrenen.Farten var då ca 220 km/h.Dumt, helt klart.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    En sådan dum omkörning gjorde jag med i våras.Kom ifatt en busig sporthoj på motorvägen som låg i vänsterfil där jag då drog om en lastbil med släp till höger ute i vägrenen.Farten var då ca 220 km/h.Dumt, helt klart.
    Var rädd om dina organ så att dom kan återanvändas!!
    Ove

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Var rädd om dina organ så att dom kan återanvändas!!
    Har tyvärr kryssat nej i doneringsrutan för att inte någon ego Alliansröstare ska få del av dom organen ... Men de tog ju mitt kort någon månad senare den våren med dryga böter.Men det var då det ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-10-09 klockan 14:04.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Har tyvärr kryssat nej i doneringsrutan för att inte någon ego Alliansröstare ska få del av dom organen ... Men de tog ju mitt kort någon månad senare den våren med dryga böter.Men det var då det ...
    OK! Du får väl köra som du vill då - men försiktigt...
    Ove

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Dumt att köra om till höger,det skulle jag aldrig göra.Vad ska man skylla på om tradaren tränger ner en i diket då?men köra om en bil som i sin tur kör om det händer väl.Senast idag mellan Uppsala-GävleFörstår ej..när man kör om på motorväg,trampa gasen i botten istället för att ligga och sega förbi,lika störande på 2+1 vägar med,finns ju fler som vill förbi
    Senast redigerat av engström67 den 2013-10-09 klockan 20:05.

  8. #8
    Blir ständigt omkörd i Stockholm, även om en ligger 90 på 70 väg

Liknande ämnen

  1. Fullständigt vansinnig omkörning.
    Av Per Lindström i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 13:37
  2. Lastbil omkörning
    Av Cy2 i forum Off topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-09-26, 10:00
  3. Omkörning vid köbildning?
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 10:50
  4. Att bli omkörd
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 21:39
  5. Omkörd av en mc
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •