Sidan 1 av 16 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #1

    Vinterförvaring av motorcykel



    Vinterförvaring av MC - Dela med er av tips!
    En del kör året runt men för många av oss innebär vintern att hojen får vila.
    Oavsett hur länge man förvarar sin motorcykel så vill man kunna plocka fram
    den till våren oskadd, utan rost och med en motor som går.

    Vad ska man tänka på? Vad bör man undvika?

    Det finns säkert lika många att-göra-listor inför vinterförvaring som det finns
    mc-ägare. För att ha något att utgå ifrån kommer här en kort lista hämtat från
    en amerikansk mc-site:

    - Tvätta hojen ordentligt med avfettning, varmt vatten och tvättmedel
    - Vaxa
    - Smörj upp kedjan med kedjeklister/spray. Smörj övrigt som vajrar, lås osv.
    - Skruva ur tändstiften, droppa ner några droppar olja och dra runt motorn
    ett par varv
    - Ev. byte av olja
    - Plocka ur batteriet och underhållsladda det under vintern
    - Fyll upp lite extra luft i däcken
    - Täck över hojen för att slippa onödigt damm/skit
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Så här gör jag:

    - Tvätta hojen ordentligt med avfettning, varmt vatten och tvättmedel
    - Vaxa
    - Smörj upp kedjan med kedjeklister/spray. Smörj övrigt som vajrar, lås osv.
    - Skruva ur tändstiften, droppa ner några droppar olja och dra runt motorn
    ett par varv. Naturligtvis inte fel att göra, men tror inte att det gör varken till eller från.
    - Ev. byte av olja
    - Plocka ur batteriet och underhållsladda det under vintern. Gärna med en intelligent laddare som är inkopplad hela vintern. Batteriet mår jättebra och fungerar under många år.
    - Fyll upp lite extra luft i däcken
    - Täck över hojen för att slippa onödigt damm/skit.
    - Töm förgasare på bensin. Antingen genom att låta hojen gå på tomgång tills den stannar, eller med bottenskruven.
    - Om hojen står i en lokal med växlande temperatur kan det vara bra att fylla upp tanken för undvikande av kondens. Står den i varmgarage väljer jag att tömma tanken på bensin i stället. Bättre att kunna slå på fräsch bensin till våren. Gammal bensin kan ge startproblem. Trist att lämna in på verkstad för felsökning och få reda på att bensinen var gammal. Min kompis råkade ut för detta.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148

    hoj-vila under vintern

    Tack ska Ni ha för alla dessa råd.
    Nu är det nästan en månad sen jag slängde ut bilen från garaget, den får gärna frysa.
    Men inte hojarna (två stycken)
    Nu är det så att det är genomsnitt 10 grader varmt i garaget, hojarna får stå som dom är tvättade och rena och fina. Batterierna är urplockade, men men nu är problemet att batteriena är 12v och jag tänker underhålla dom då och då.
    Fick veta att jag skall absolut inte använda bil-batterie laddare utan jag skall använda en vanlig liten gsm laddare 12 volt förstås, den skulle räcka.
    Frågan är alltid ampere styrka och den skall vara kring 1 ampere och inte mer.
    Det finns förstås laddare som är avsedda för mc batterier, men varför skall man betala minst 500 spänn för en sådan, när man kan använda sig av en billig nokia gsm laddare. eller???
    Ha det gott och tack för råden
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  4. #4
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    numera har jag alltid hojen i garage som håller plusgrader året runt. jag gör som ni andra skrivit, brukar även ställa upp hojen på depåstöd istället för att fylla lite extra luft i däcken. har man mjuka däck kan de bli lite missformade av att stå i samma läge flera månader.

    glöm inte bort att ställa av den också, speciellt om man har en sådan försäkring.

  5. #5
    Hoh, det var länge sen man var inne här..=)

    Men ett hett tips från min sida till er landsvägsförare är att försöka få båda hjulen i luften under vintern för att chansen finns att däcket blir platt = då får man ta fram plånboken och köpa sig ett nytt då den där platta delen kan vara riktigt svår att få bort.

    Men detta är alltså bara om man har lite otur och kanske har en extra tung hoj.

    // Anders
    www.AndersMx.se

  6. #6

    Smile

    Min Nokialaddare ger 0,15a det e nog lite dåligt,köp en lite dyrare lämpad för MC med snabbkoppling direkt i batteriet så fäster du upp kopplingsstycket lättåtkomligt nånstans (behöver du inte lyfta på batterilådelocket när du ska ladda) tänk på att ett litet sketet MC-batteri är dyrare än ett bilbatteri så va rädd om det,gör du på det här viset är det bare å plugga in nångång ibland (även under säsongen).

  7. #7
    Jag anser att en smart laddare är den bästa laddaren efter som den kan sitta ansluten hela vintern och batteriet mår bra av det. Den jag avser, se länk, med den följer en anslutning som skall sitta hela tiden det finns även extra att köpa till.
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=45650028
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västbjörke / Trollhättan
    Inlägg
    29

    Vinterförvaring

    Gamlingen (BMW R 25/3) Får en tvätt och polering samt en total service, samt innan våren 2 nya däck.
    Honda deauvillen service men kommer att köras så snart väglaget medger detta.
    Båda cyklarna har var sin CTEK laddare dom finns ju båda 6 och 12 volt.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mina hojar är polerade och fina, i dag ska jag tömma förgasaren på Trajjan och sätta hojarna på underhållsladdning.

  10. #10
    Själv väntar jag pålusgrader så jag kan rulla ut skönheten och tvätta upp den ordentligt. Får bli tvätt i garage utan rinnande vatten annars.

    Det här med platta däck har jag också hört ett par gånger, ligger det nån sanning i det? Klarar inte däcken att stå ett par månader?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •