Sidan 9 av 16 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 157

Ämne: Vinterförvaring av motorcykel

  1. #81
    Medlem DaddyCools avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    21
    Då har man sällat sig till skaran...
    Idag åkte hojen in....
    Först en rejäl tvätt och torkning.
    Olja + filterbyte och även tömt kylarsystemet och hällt i ny glykol, så nu kan det bli -34 grader i garaget!
    Det tog nästan hela dagen! Med en 2 åring som hjälpreda så går det allt annat än fort att göra det man ska... Men han tycker ju att det är roligt så det är klart att han ska vara med!

    Nu är det bara lite jul och skit sen kommer våren stormande igen!

  2. #82
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jo nu är det snart vinter, Ska köra batteriladdarrunda med ett par av hojarna, släcka lyset och ställa dom på centralstödet. Brukar fungera perfekt.

    En kommer att stå i stand by-position även sen snön kommit för man vet ju aldrig..... Våren kan överraska
    Ove

  3. #83
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag kör tills snö eller halka stoppar mig. Finns en MC-firma här i Skåne som kommer och hämtar hojen åt en inför vinterförvaringen. Så nu kan jag verkligen köra tills jag...tja...inte kan köra längre, helt enkelt

  4. #84
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag kör tills snö eller halka stoppar mig. Finns en MC-firma här i Skåne som kommer och hämtar hojen åt en inför vinterförvaringen. Så nu kan jag verkligen köra tills jag...tja...inte kan köra längre, helt enkelt
    Är lite elak igen, men vad stoppar en hoj??? Har kört i 20 cm snö och full snöstorm. Då gäller det att inte ha för tung hoj för man får lyfta upp den på rätt köl ibland. Numera så sätter åldern spärr på det hela, tyvärr.
    han är snart här

  5. #85
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Är lite elak igen, men vad stoppar en hoj??? Har kört i 20 cm snö och full snöstorm. Då gäller det att inte ha för tung hoj för man får lyfta upp den på rätt köl ibland. Numera så sätter åldern spärr på det hela, tyvärr.
    han är snart här
    Det är inte snön i sig som jag är rädd för, det är isen. Även om vi hade ett par fullskaliga snöstormar här nere i Skåne förra vintern så kommer det generellt inte så mycket snö i jämförelse med övriga landet. Däremot känns här ofta fuktigt och det bildas lätt ett tunt istäcke på vägarna.

    Jag har faktiskt funderat på dubb-däck, men jag är ändå lite tveksam...hur bra hjälper de egentligen om isen för blir tjock? Kan man luta hojen i en rondell eller blir det en balansakt att försvänga hålla den upprätt samtidigt som man svänger? Med reservation för att det är en italienare, så tror jag nog hojen/scootern hade pallat det. Låg tyngdpunkt i kombination med att motorlåda och växellåda och allt är kåpat...

    Jag håller det öppet, men jag har ändå bokat en vinterförvaringsplats...

  6. #86
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Det är inte snön i sig som jag är rädd för, det är isen. Även om vi hade ett par fullskaliga snöstormar här nere i Skåne förra vintern så kommer det generellt inte så mycket snö i jämförelse med övriga landet. Däremot känns här ofta fuktigt och det bildas lätt ett tunt istäcke på vägarna.

    Jag har faktiskt funderat på dubb-däck, men jag är ändå lite tveksam...hur bra hjälper de egentligen om isen för blir tjock? Kan man luta hojen i en rondell eller blir det en balansakt att försvänga hålla den upprätt samtidigt som man svänger? Med reservation för att det är en italienare, så tror jag nog hojen/scootern hade pallat det. Låg tyngdpunkt i kombination med att motorlåda och växellåda och allt är kåpat...

    Jag håller det öppet, men jag har ändå bokat en vinterförvaringsplats...
    Om man säger så här. Dubbdäck på en bil hjälper ju egentligen bara lite grann.. Dubb på mc ger inte alls sommarväglag utan det blir till att ta det lugnt. Nu talar jag om bildubb på hojdäck och tunn ishinna eller packad snö.
    De dubbdäck som enduroförarna använder gör att de kan köra på tjock is lika säkert som sommarväglag, men obs. de kan icke köra på frusen grusväg eller asfalt för då glider hojen på underlaget eftersom dubbarna som är långa, viker sig

  7. #87
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    De dubbdäck som enduroförarna använder gör att de kan köra på tjock is lika säkert som sommarväglag, men obs. de kan icke köra på frusen grusväg eller asfalt för då glider hojen på underlaget eftersom dubbarna som är långa, viker sig
    Det är en riktigt "hårig" upplevelse att köra med sådana dubb på asfalt eller liknande underlag. Blir rejält slingrigt kan jag lova...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #88
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30
    Min hoj har det varmt och skönt i vardagsrummet bakom soffan. Ska då inte behöva stå och frysa i skjulet


  9. #89
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Om det är plastmatta du har på golvet så akta så du inte får migrationsmärke i mattan efter däcken,de går inte att få bort.Bara ett tips!

  10. #90
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Hålan Visa inlägg
    Min hoj har det varmt och skönt i vardagsrummet bakom soffan. Ska då inte behöva stå och frysa i skjulet

    En bra idé tyckte jag och tog upp det med det styrande rådet här hemma. Men det kunde man glömma direkt totalt avslag blev det! Fattar inte riktigt varför men den får stå kvar i garaget

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •