Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Renovera framdämparna?

  1. #11

    SV: Renovera framdämparna?

    Jag skulle iaf bytt packboxarna, dom är inte spec dyra.. Men skulle det nu vara så att dina bussningar är slitna så kommer dom nya packboxarna inte att hålla spec länge..


    // Anders

  2. #12
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Jag hade ett par framdämpare på en gammal cross com läckte lite olja. Fick tips av en kompis att det kommit skit kring packningar och att man kunde testa köra med ett tunt bladmått under packningarna liksom, där nedre delen av gaffel går in i övre delen. Ja, du fattar!

    Kom ihåg att fylla på mer olja sen bara.
    hittade det här på samma sida som TcAnders tipsade om:
    http://www.soe.se/mek/gaffel/bladet.htm

  3. #13

    SV: Renovera framdämparna?

    Kom att tänka på en sak. Kollade aldrig riktigt varifrån det läckte på mina framdämpare. Kan det den packningen som sitter längst ner under gaffeln som är paj?

    Har iaf pytt packboxar samt olja, ska sätta ihop allt imorrn och test. Återkommer med bilder!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #14

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Kom att tänka på en sak. Kollade aldrig riktigt varifrån det läckte på mina framdämpare. Kan det den packningen som sitter längst ner under gaffeln som är paj?

    Har iaf pytt packboxar samt olja, ska sätta ihop allt imorrn och test. Återkommer med bilder!
    Dom som är längst ner (synliga när gaffeln är ihop) är ENDAST för att hålla damm/skit borta från packboxarna.. Dom håller alltså inte oljan inne..

    // Anders

  5. #15

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av TcAnders
    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Kom att tänka på en sak. Kollade aldrig riktigt varifrån det läckte på mina framdämpare. Kan det den packningen som sitter längst ner under gaffeln som är paj?

    Har iaf pytt packboxar samt olja, ska sätta ihop allt imorrn och test. Återkommer med bilder!
    Dom som är längst ner (synliga när gaffeln är ihop) är ENDAST för att hålla damm/skit borta från packboxarna.. Dom håller alltså inte oljan inne..

    // Anders
    Jag förklarade lite suddigt.. jag menar alltså under själva gaffeln, sitter en liten skruv där och på sprängskissen ser det även ut att vara nån form av packning..

    Om du kollar på bilden, jag menar där det står 18,38 nere till vänster. Vad är det för nått?

    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #16

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Citat Ursprungligen postat av TcAnders
    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Kom att tänka på en sak. Kollade aldrig riktigt varifrån det läckte på mina framdämpare. Kan det den packningen som sitter längst ner under gaffeln som är paj?

    Har iaf pytt packboxar samt olja, ska sätta ihop allt imorrn och test. Återkommer med bilder!
    Dom som är längst ner (synliga när gaffeln är ihop) är ENDAST för att hålla damm/skit borta från packboxarna.. Dom håller alltså inte oljan inne..

    // Anders
    Jag förklarade lite suddigt.. jag menar alltså under själva gaffeln, sitter en liten skruv där och på sprängskissen ser det även ut att vara nån form av packning..

    Om du kollar på bilden, jag menar där det står 18,38 nere till vänster. Vad är det för nått?


    Ahaaa, nu förstår jag.. Det är "bottenpluggen" där nere sitter det ett antal shims som bestämmer hur gaffel ska bete sig..Det var säkerligen inte där ifrån det läckte olja för dig, packboxarna är det som gäller..

    // Anders

  7. #17

    SV: Renovera framdämparna?

    Såg lite olja där nämligen.. men det har antagligen runnit längs gaffelbenen ner.
    Packboxarna är bytta, blir provkörning på söndag!

    Skickar med ett par bilder från framgaffeloperationen
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #18
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Renovera framdämparna?

    Gjorde en sådan reparation på min första mc men vad jag kommer ihåg så var det inte så svårt, jag hade hjälp givetvis.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  9. #19

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av Gibson
    Gjorde en sådan reparation på min första mc men vad jag kommer ihåg så var det inte så svårt, jag hade hjälp givetvis.
    Det var inte alls svårt faktiskt, ändå är jag ingen supermekaniker.
    Förhoppningsvis blev det bra också, dämparna håller iaf tätt än så länge.

    Bör man byta olja i framgafflarna regelbundet även om det inte läcker?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #20
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Renovera framdämparna?

    Ja det vill jag minnas att man bör göra, men jag vet inte hur ofta.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

Liknande ämnen

  1. Renovera en Yamaha Beluga
    Av Jimbo_68 i forum Scooter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-02-11, 13:59
  2. Renovera kawasaki dohc motor
    Av thimnilsson89 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •