Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Renovera framdämparna?

  1. #1

    Renovera framdämparna?

    Har en YZ250 -01:a som stått i garage över vintern. För nån månad sen upptäckte jag att det runnit olja från framdämparna och blivit en liten pöl på golvet. Antar att det är dags för renovering och tänkte försöka göra det själv.

    Är det mycket jobb? Reparationshandböcker? Finns det renoveringskit att köpa?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Renovera framdämparna?

    Kolla med deltamc, de har lite olika stötdämparsatser. Vet inte om det räcker men det kan ju vara en början..
    http://www.deltamc.se/ListProducts.aspx?cat=167

  3. #3

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Kolla med deltamc, de har lite olika stötdämparsatser. Vet inte om det räcker men det kan ju vara en början..
    http://www.deltamc.se/ListProducts.aspx?cat=167
    Ska kollas upp! Tack
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Renovera framdämparna?

    Jag hade ett par framdämpare på en gammal cross com läckte lite olja. Fick tips av en kompis att det kommit skit kring packningar och att man kunde testa köra med ett tunt bladmått under packningarna liksom, där nedre delen av gaffel går in i övre delen. Ja, du fattar!

    Kom ihåg att fylla på mer olja sen bara.

  5. #5

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Har en YZ250 -01:a som stått i garage över vintern. För nån månad sen upptäckte jag att det runnit olja från framdämparna och blivit en liten pöl på golvet. Antar att det är dags för renovering och tänkte försöka göra det själv.

    Är det mycket jobb? Reparationshandböcker? Finns det renoveringskit att köpa?

    Att renovera framgaffeln själv är inget svårt jobb alls, speciellt inte på en hojj med några år på nacken då dom fortfarande har enkammarsystem.
    Enkelt skulle jag vilja säga. Nu skriver jag en liten manual om hur du kan göra.

    1. Lossa locket på framgaffeln innan du tar ur den ur styrkronan, ta av den och häll ur olja.
    2. Nu vänder du den uppochner, drar ur dammtätningen (den yttre packboxen), innanför den sitter det en låsring, den ska du bort med.
    3. Nu vänder du den rätt igen, du tar en ringnyckel och sätter på locket (runt 17mm) och en som du sätter på själva "pushroden" (17mm), stället som du skall sätta nyckeln på är gömd inne i fjädern, så antingen så skruvar du fjädern så du kommer åt den eller så kan du be en kompis trycka ner den samtidigt som du sätter fast nyckeln och skruvar av locket.
    4. Nu har du locket brevid dig, där ligger även fjädern och en distans som sitter ovanför den, du kan också ta ut ett rör som sitter inne i pushroden. När du lagt allt det brevid dig är det bara att rycka isär gafflen så att du får två delar, yttre ben och inre ben.
    5. När du gjort det så ser du klart och tydligt framför dig vad det är du har beställt för saker. Packboxar, skrapringar osv.
    6. Nu tar du innerbenet, vänder det uppochner och pumpar med pushroden, då kommer resterande olja att rinna ur. Du skall göra det till all olja är slut.
    7. *1
    8. Nu sätter du på den nya dammtätningen på det inre gaffelbenet.. Sätt även på packboxen och dom båda skrapringarna, när du gör detta kan du sätta en bit eltejp på toppen utav gaffelbenet för att inte skada packboxen mot någon vass kant.
    9. Sätt nu på det yttre gaffelbenet ovanför det inre och pressa ihop dom så att packboxen glider in dit den ska (detta kan ta tid, lång tid) .. För att förenkla det hela kan du värma ytterbenet med t.ex. en varmluftpistol så att den blir lite större, då går packboxen in lite lättare. Använd ett dorn att slå in packboxen med, FÖRSIKTIGT! ( om du nu inte har specialverktyget för att trycka in den ).
    10. Nu har du satt ihop det mesta, nu kan du sätta tillbaka låsringen utanför packboxen och tryck tillbaka dammtätningen. Tryck nu ner ytterbenet över det inre HELT, fyll på olja ända upp till kanten nästan och börja pumpa med pushroden, det kommer att vara ett litet motstånd i början som kommer öka då luften i gaffeln försvinner. Gör det ända tills det inte kommer några fler bubblor och du känner att det går trögt hela vägen upp, du kommer få fylla på olja igen säkerligen.
    11. Nu skall du justera själva oljenivån från olja upp till den övre kanten på gaffeln, måtten där är lite olika.. Mellan 90-130mm är rätt vanligt. Du kan säkerligen köra på något däremellan. Detta måttet ska du ta fram UTAN fjäder i och även utan det lilla aluröret som sitter i pushroden.
    12. Nu kan du sätta i fjädern lägga på distansen, dra upp pushroden och fäst locket i den, dra nu upp ytterbenet och fäst det i locket.. KLAR!


    *1= Vill du vara mer seriöst så kan du ta bort bottenpluggen och göra rent allt där inne då det kan finnas endel smuts där. Det gör du från utsidan med hjälp utav rätt hylsa och en muttermaskin.

    Detta var det jag kunde få ut ur huvudet, vill du se bilder på hur du gör och lite mer info så kan du kolla denna länken: http://www.soe.se/mek/ugaffel/ugaffel.htm

    // Anders

  6. #6

    SV: Renovera framdämparna?

    TcAnders, kanon!

    Är det en sån där stötdämparsats som finns länkat till här ovanför jag behöver?
    Learning by doing är bra, men jag skriver nog ut ditt inlägg innan jag sätter igång och skruvar
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #7

    SV: Renovera framdämparna?

    http://www.crossbolaget.se/s_VisaKat...amgaffelrepkit

    Där har du ett exempel på rep.sats.. Det är allt du behöver i den, FÖRUTOM olja!

    Länken du fått tidigare är förmodligen till bakdämparen då det är den som heter stötdämpare, och priset är för lågt för att vara till framgaffeln..
    OCH nu ser jag tillochmed att det faktiskt är lager och inte packboxar i den där satsen, det är STÖDÄMPARLAGER..
    Så länken jag gav dig ovan är bra mkt bättre skulle man kunna säga.. 8)

    Självklart finns det fler än just crossbolaget som har rep.satser.. Det där är bara ett exempel, fast dom har ju faktiskt bra leveranstider och skapliga priser..

    // Anders

  8. #8

    SV: Renovera framdämparna?

    Citat Ursprungligen postat av TcAnders
    http://www.crossbolaget.se/s_VisaKat...amgaffelrepkit

    Där har du ett exempel på rep.sats.. Det är allt du behöver i den, FÖRUTOM olja!

    Länken du fått tidigare är förmodligen till bakdämparen då det är den som heter stötdämpare, och priset är för lågt för att vara till framgaffeln..
    OCH nu ser jag tillochmed att det faktiskt är lager och inte packboxar i den där satsen, det är STÖDÄMPARLAGER..
    Så länken jag gav dig ovan är bra mkt bättre skulle man kunna säga.. 8)

    Självklart finns det fler än just crossbolaget som har rep.satser.. Det där är bara ett exempel, fast dom har ju faktiskt bra leveranstider och skapliga priser..

    // Anders
    Sen finns dom i Umeå där jag råkar bo, så det är ju perfekt! Återkommer med rapport senare
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  9. #9

    SV: Renovera framdämparna?



    Sen finns dom i Umeå där jag råkar bo, så det är ju perfekt! Återkommer med rapport senare
    [/quote]

    Det låter ju aldeles utmärkt!
    // Anders

  10. #10

    SV: Renovera framdämparna?

    Kan det räcka med att ta isär, rengöra och fylla på med ny olja? Eller bör man byta alla packningar osv?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Renovera en Yamaha Beluga
    Av Jimbo_68 i forum Scooter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-02-11, 13:59
  2. Renovera kawasaki dohc motor
    Av thimnilsson89 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •