Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: om det här med våldet (rosengård)tex

  1. #1

    om det här med våldet (rosengård)tex

    jag funderade lite kring detta med att folk demonstrerar och slår sönder saker , typ det som händer i malmö , man säger ju att evenemang mm skall bära sina kostnader . så om vi vill köra en kortege och vill ha hjälp av polis så kostar det ju , vore det inte lämpligt att när man griper någon vid våldsaktioner skicka dem en räkning på tex 500000 kr , för när de eldar upp en bil blir det ju vi som får betala , i form av höjda försäkringar

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    jag funderade lite kring detta med att folk demonstrerar och slår sönder saker , typ det som händer i malmö , man säger ju att evenemang mm skall bära sina kostnader . så om vi vill köra en kortege och vill ha hjälp av polis så kostar det ju , vore det inte lämpligt att när man griper någon vid våldsaktioner skicka dem en räkning på tex 500000 kr , för när de eldar upp en bil blir det ju vi som får betala , i form av höjda försäkringar
    Ja det där med orsak och verkan vore en nyttig läxa för dem som förstör.
    Det gäller ju oss i allt vi tar oss för, vi har ingen möjlighet att smita undan, vi får vackert betala vad det kostar.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2008-12-25 klockan 12:18.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Integration mina vänner.....dom ska inte behöva betala för dom e kompis med oss.....
    Sorry o säg de men efter 3 år att klippa gräs på just rosengård har man fått nog...har sett mkt skit därinne o blivit utsatt från mordhot,stöld,jagad,en morgon (11.30) kom det en 28"tums tv från 7:e våningen ca en mtr från min klippare....
    Allt jag gjorde därinne va att klippa gräs för dom skulle ha fint...arbeta för min lön...betala skatt till staten som slutligen hamnar i fickan på idioterna därinne som tycker jag e en j....a svenne idiot som väcker dom kl 11.30 o därav kastar en tv efter mig....

    Rosengård.....ja...skicka hem alla som bor där.....skicka in en 15st dc8r .....10st 40tons grävare...ring cliffton o börja chakta skiten...sen kan vi ju bygga om på nytt där med billiga små bostäder till de som verkligen behöver de....studenter....unga i karriären mfl....

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Har aldrig begripit varför man nödvändigtvis måste slö sönder saker. Vad beror det på? Inget samhällsansvar kvar, där vuxna kunde säga till barn att de gör fel, precis som det var när jag var mindre? För fri uppfostran? Ibland kan en unge behöva en dask i rumpan, hårluggning, drag i örat men inte ens det får man ge. De som förstör så hemskt för att de vill säga nåt, fick de aldrig veta vad som var rätt och fel? Fick de aldrig konsekvenser? Troligtvis inte.

    Minns så väl när man var mindre och blev tillsagd, jisses vad rädd man var för att grannfrun eller annan vuxen tillrättavisat en. Som när jag var 7-8 år och jag inte ringde på dörren hemma hos en kompis, bara öppnade dörren och klev in. Hennes mamma sa ett och annat lugnt och sakligt men sen hade jag respekt för den mamman. Jag ringde alltid på dörren sen!
    Jag tror att dessa individer som växer upp i Rosengård och andra liknande ställen saknar bland annat detta, respekten och empatin för andra. Hur bygger man upp det hos barn? Genom att själv som vuxen visa det för barn.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Hur bygger man upp det hos barn? Genom att själv som vuxen visa det för barn.
    Precis vad jag tror Att vara en god förebild och tala med sina barn om vad som gäller, tidigt i livet, tror jag är vägen man måste gå. Konsekvenser av felbeteende tror jag också är viktigt. Nu verkar ungar kunna bete sig hur som helst och ingenting händer.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    tror nog många missat att det inte e ungar utan folk i 17-18 årsåldern som åker rundt och slår sönder och gömmer sig bakom masker och föreningar så som afa , se bara nu är de ju uppe i tensta

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, men om de barnen numera i halvvuxen ålder fått lära sig vett och fason kanske de inte slagit sönder saker. Det var dit jag ville komma.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jo, men om de barnen numera i halvvuxen ålder fått lära sig vett och fason kanske de inte slagit sönder saker. Det var dit jag ville komma.
    Jag menar samma, fostran om vad som är rätt eller fel måste ske i barnaåren annars blir det skevt. Som jag sa tidigare orsak och verkan måste vara tydlig hela tiden, lika så att visa empati för varandra är viktigt som att kunna axeptera om vi inte ser lika ut eller har en annan traditon eller tro.
    Jan-Olov

  9. #9
    jag vet ej vad man ska tro , men en sak e ju klar det blir bara värre och värre , tyvär ser ju inte våra regerande detta problem , sen spelar det ingen roll vem som sitter vid mackten ,

  10. #10
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Integration och goduppfostra hänger ihop.
    Det är omöjligt att integrera en människa från ett land därifrån denna är inte integrerad.
    Exempel en fattig och obildad vuxen som vet inget annat än sitt lilla jorbruk eller kanske kommer från ett förtryckt och fattigt land. Tro mig jag vet vad jag talar om.
    Man kan inte heller integrera en lapp som bara kan sköta sina renar och åker iväg på skoter till fjällen för att hålla ihop dom.
    Vi kanske ser snett på sånna som som vi ser i stora samhällen (s.k civilisationen) och förväntar oss att en människa som är knappt integrerad i sitt eget samhälle att ta sitt ansvar gentemot andra.
    Det som ha retat mig i så många år är att vi låter dessa byråkrater (akademiker m.m) hantera fall som dom vet inte ett skit om, dessa byråkrater som är rädda mer om lagar och förordning än sunt förnuft. Resultat blir sådana argument som jag ser ovan och som jag förstår mer än väl.
    Du kan säkert se någon som har aldrig varit i sverige förut men redan på flygplatsen frågar om sitsen är ledig, det kallar jag inte för integration utan goduppfostra.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •