Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Mek med vinkelslip och svets

  1. #1

    Mek med vinkelslip och svets

    Har påbörjat ett hojprojekt som är baserat på en Sportster. Grundidén är att byta ut de dubbla stötdämparna till en enkel från en sporthoj. När jag ändå håller på så kommer det att bli ett 200 mm bakdäck och flytta över det gamla bakdäcket till framgaffeln =) det kommer bli lite oldschool bobber/madmax stil på bygget.

    för ständiga uppdateringar om mitt/mina projekt kan ni kolla på:

    http://westgrovecustom.blogg.se


  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Ser spännande ut. Är svingen helt egenhändigt tillverkad?

    Och välkommen!

  3. #3
    Man tackar! alltid kul att hitta lite nya forum att snacka skit i och byta idéer mm.

    Jag har utgått från en orginalsving som jag har kapat i 3 delar och sedan förlängt, bräddat och förstärkt. Det mesta gör jag själv men vissa saker lönar det sig att ta hjälp av orginal prylar =)

  4. #4
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    coolt! vilket jäkla framdäck

    är det något gammalt repobjekt du kommit över eller hur kom du på det här?

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Jag har utgått från en orginalsving som jag har kapat i 3 delar och sedan förlängt, bräddat och förstärkt. Det mesta gör jag själv men vissa saker lönar det sig att ta hjälp av orginal prylar =)
    Då det brukar sluta i tragedi när jag råkar komma för nära en svets eller vinkelslip blir jag lika imponerad oavsett vilka metoder som används. Ska bli kul å se hur bygget utvecklas.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det här blir kul att följa!

    Håll oss uppdaterade med bilder allteftersom bygget fortskrider. Säkert skitkul att bygga precis den hoj man själv vill ha, för den som kan.....

  7. #7
    Turbo> nej det va/är en helt fungerande 1200 cc sportster i fint skick så det är många som tyckt att jag är lite galen som kapat en fin hoj =)

    utan projekt så mår jag dåligt faktiskt. jag måste ha något på gång hela tiden! och vartefter så får jag mer verktyg och kan göra mer och mer. det senaste är TIG-svets

    ni kan kolla i albumet här på sidan hur hojen såg ut innan

  8. #8
    Kolla med bilprovningen vad som gäller med svingen vid kontroll
    Om jag inte minns fel så gäller väl samma regler där som med ramen??
    Svetsningen måste väl du ha papper på??? eller intyg
    Nu vet inte jag om jag har rätt men men

  9. #9
    Visst måste jag regga om hojen som ombyggt fordon. Först är det SFRO som ska besikta svetsar och konstruktion. Eftersom det är jag som svetsar så är det jag som fixar svetsintyg där det står vad för matrial jag har använt och vilken teknik m.m. När SFRO har godkänt så måste jag vidare till bilprovningen som sedan besiktar den färdiga MC'n.

  10. #10
    Jag har uppdaterat bloggen med lite bilder på sadeln jag gjort och lite annat

    http://westgrovecustom.blogg.se

Liknande ämnen

  1. Billig MIG-svets?
    Av Knarr i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •