Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ställa klockan är...

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Ställa klockan är...

    ...ett helsike. Hela dygnet blir fel och främst nu vaknar jag alldeles för tidigt!
    Det ger med sig om några dar men jag har aldrig begripit detta med klockan och jag lär mig aldrig; ska den framåt eller bakåt och när ska den framåt eller bakåt?? Ja ja jag vet, jag har fått det förklarat så många gånger förut, ingen idé ni förklarar för mig nu heller för så fort jag blinkat är det borta i minnet. Snacka om korttidsminne va'?

    I dag blir det uppehållsväder, skulle varit sånt väder i går, för i dag ska man ju jobba.

  2. #2
    Tycker framförallt att barnen inte fattar att de ska sova som de ska Vaknade typ 0500 igår söndag...

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag brukar tänka att jag ser fram emot sommaren och vrider klockan framåt. Eller jag ser tillbaka på sommaren och vrider klockan bakåt. Svårare än så behöver det inte vara. Funkar som minnesregel för mig i alla fall. Vi får väl se hur Katarina klarar det fram i mars, om hon ser fram emot hojsäsongen eller ej!

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ha ha, ja jag lär glömma det där, om ett halvår är det samma visa som vanligt: fram eller bak?

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ha ha, ja jag lär glömma det där, om ett halvår är det samma visa som vanligt: fram eller bak?
    Repetion är inlärningens moder. Du får väl träna ett par gånger varje dag fram till det är dags igen.....Vet inte varför man har så svårt att lära sig vissa saker. En del saker kommer jag aldrig ihåg.....åldern.... kanske?

  6. #6
    Jag kommer inte heller ihåg vilket håll jag ska vrida klockan, men jag har ett ännu bättre knep, jag frågar hustrun.
    Jan-Olov

  7. #7
    Jag lyckades heller aldrig komma ihåg vilken riktning tiden skulle justeras förrän jag fick tipset att tänka på engelska:

    Spring forward
    Fall back

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren Visa inlägg
    Spring forward
    Fall back
    Bra tips!

    Men hur länge har detta med flytta klockan funnits egentligen? För lika många år har jag haft problem med saken. Jag har fått oändliga tips genom åren och ett halvår senare är de som bortblåsta. Här har jag verkligen min svaghet, jag har otroligt svårt att komma ihåg åt vilket håll klockan ska åt. Ett år flyttade jag den åt fel håll och kom alldeles för tidigt till jobbet... Ett annat år kom jag ihåg att skriva upp det i kalendern, det var enda gången jag fixade det.
    Det skulle vara färdigtryckt i kalendern så behöver man inte tänka så mycket på det. =)

  9. #9
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Vet inte hur era chefer e men min påminner oss alla anställda några dagar i förväg....undra varför egentligen?
    Ja just de...2 gånger om året blir vi idiotförklarade annars...

Liknande ämnen

  1. Ställa in förgasare
    Av Joakimpettersson i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-09, 21:49
  2. Ställa förgasare?
    Av Sandis i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:50
  3. ställa om mil antal
    Av Bael i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 14:19
  4. Klockan går fel
    Av Nina i forum Om hojen.nu
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 06:50
  5. Ca klockan 02.00
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •