Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: När det blåser på broar, vindsäkerhet

  1. #11
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    någon gång då det har blåst som helsike så har jag satt ut fötterna, om jag skulle kastas omkull.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Det är otäckt upplevelse när hojen får egen liv i kastvindarna. Jag tycker du gjorde det enda rätta när du sänkte farten. Då har man allafall möjlighet att hålla cykeln på egen väghalva, fast det ruskar bra.

    Leffa, liten fråga till dig. Vart gjömde du packväskorna när du monterade av dom halv-vägs hemifrån?
    jag och en kompis tog min bil ner sen åkte jag hoj hem medans kompisen körde bilen .

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Min BMW är också sån att den byter körfält rätt vad det är vid kast- och sidovindar, främst i högre farter är den mer vinglig än i lägre fart. Den har också låg tyngdpunkt vilket jag hört spelar en viss roll.
    Tror att BMW:n är ganska jämförbar med min dåvarande Dominator. Båda mycket vindkänsliga. Du har säkert lite lägre tyngdpunkt på BMW:n med tanken under sadeln. Låg tyngdpunkt tycker jag bör göra hojen stadigare än om den har hög tyngdpunkt. Om tyngden ligger högt upp bör det vara större risk att blåsa omkull, säger min erfarenhet. Den stadigaste hoj jag ägt var min BMW 1100 GS. Med sina utstickande cylindrar hamnade stor del av tyngden långt ner. Vet inte riktig vilken inverkan hastigheten har men jag tycker nästan att det känns värre om det går sakta. Kanske finns här någon som vet hur vinden påverkar oss. Vore intressant att få veta.

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Trajjan har högre tyngdpunkt och är stabilare än BMW:n, mindre känslig för kast- och sidovindar. Vet faktiskt inte varför vissa hojar är mer vindkänsliga än andra. Trajjan väger 230 kg, BMW:n som otankad väger den runt 175 kg vet jag. Med full tank och med mig på blir det 500 kg... Nä, inte riktigt så tungt men jag vet inte vad den väger som fulltankad faktiskt.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kan tänka mig att försprånget (gaffelvinkeln) kan spela in en del.
    Kort försprång ger en nervös hoj och ett lite längre försprång en stabilare gång.

  6. #16
    NU kör jag sällan över större broar men man kan ju känns ganska kraftigt vinddrag när man möter stora lastbilar osv. Brukar köra samma teknik som vid hård inbromsning.. knäna i tanken, stabil ställning och blicken längre fram än styret. Lite som att gå på lina(för de som nu kan det), gäller att ha blicken långt fram!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #17
    Inläggen som rörde tips på äldre, vindstabila hojar flyttade till: Äldre, vindstabila hojar
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52
    Hej!
    Bra att höra hur du gör vid kastvindar. Jag försöker också ha blicken långt fram. Men jag ska tänka mer på detta med knäna i tanken. Hur är känslan i dina armar? Jag har svårt att finna exakt rätt grad av "styrka", stadig i armarna men ändå kunna parera snabbt och lätt. Finns det nåt knep? Eva

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Hej!
    Bra att höra hur du gör vid kastvindar. Jag försöker också ha blicken långt fram. Men jag ska tänka mer på detta med knäna i tanken. Hur är känslan i dina armar? Jag har svårt att finna exakt rätt grad av "styrka", stadig i armarna men ändå kunna parera snabbt och lätt. Finns det nåt knep? Eva
    Som pewa sa: Knip fast dig på hojen med benen och slappna av i armarna, luta dig inte mot styret. Händerna ska bara vila lätt på handtagen, spänner man sig så blir det bara ännu vingligare när vinden rycker i dig och dina armar rycker i styret. Kolla på stuntare som gör stoppies med en hand, dom lägger ingen tyngd överhuvudtaget på styret för då skulle de tippa åt sidan. Kanske beror på hoj, men det behövs ingen direkt muskelkraft för att vrida styret eller parera kastvindar. Slappna av och fokusera långt fram så känns det mycke lättare efter ett tag. =)

    Har själv en extremt vindkänslig hoj, men jag har vant mig vid att hojen ormar sig och tänker knappt på det längre.
    Senast redigerat av Molgan den 2008-10-23 klockan 01:01.

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är precis som Molgan säger. Alltid hålla löst och avslappnat i styret, oavsett förhållanden. Om man inte gör det kommer det aldrig att fungera som det ska utan man kör stelt och blir väldigt trött i både axlar och nacke. Om man inte har ont där efter en dag i sadeln har man gjort rätt. Så fort det börjar kännas obehagligt i axlar och nacke gäller det att börja slappna av.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •