Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Motorcykelljud

  1. #1
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177

    Cool Motorcykelljud

    Tror jag var lite otydlig i min kommentar ang. Hondas ev. nya hybridmc.
    (startar en ny tråd istället för att fortsätta där)

    Jag är inte så förtjust i att ha en högljudd motorcykel, när jag bytte cykel så var en av fördelarna, förutom att jag fick mycket bättre väghållning, att den är tystare med.

    Känns ju trevligare att åka och komma hem när inte grannarna 2 kvarter bort märker det

    Är ju lite fascinerad över det här med att motorcyklar alltid ska låta så mycket, varför egentligen?
    Det är ju inte många som vill ha sina bilar höras ett par kvarter bort.

    För mig personligen är det viktigare att ha bra kontakter med grannarna, slippa meka innan besiktningen eller Tysklandsresan än att alla hör mig, är ju mitt eget nöje över att köra mc jag är ute efter, inte att alla andra ska bli förbannade på mig för att jag ska må bra (jo, det finns såna som inte förstår njutningen )

    Så vad säger ni?... vilken är anledningen till att ha raka rör (eller såna som låter så)?

    Ett svar vill jag direkt motsäga, det att det är bra för säkerheten... har sett det skrivet ibland, men hur många av er har när ni kört bil hört en mc med raka rör längre bort än några meter, i alla fall ni som har stereon påslagen

    Övertyga mig till att sätta på slipon om ni kan ;D

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tror nog att enda anledningen till att folk kör med raka rör är att dom vill få uppmärksamhet. =) Ylande sporthojar är ett betydligt mindre ljudmiljöproblem än alla dessa smatterkälkar.

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    För min del finns det ett motorljud som verkligen gör ONT, skär rakt genom märg o ben och som också retar icke-motorcyklister mer än något annat och det är multicylindermaskiner (läs japan-fyror) med öppet system och på höga varv.
    Fy fan! Långsam strypning är för mild påföljd för ägarna!

    Orsak till modifieringarna? Sannolikt något trauma i barndomen som hejdat utvecklingen till vuxna, reflekterande individer.

    Hajar för övrigt inte varför inte polis o SPB är hårdare på helfordonsgodkännandet - avgas, blinkers, med mera ska vara original juh!

    Och: Klart custom-brölarna också ska ha en rejäl knäpp på näsan - fy sjutton så det låter om många!
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2008-10-16 klockan 00:05.

  4. #4
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag vet inte jag... Stöder nog inte teorier om barndoms-trauman. Själv har jag ett annat avgassystem än vad fabrikanten satte dit från början och det har ett helt annat ljud än vad konstruktören på Yamaha hade räknat med. Som liten grabb så satte jag fast ett spelkort med klädnypa på framskärmen. När det studsade på hjulekrarna så erhölls ett smattrande ljud. Det är samma sak nu, fast dyrare. Och högre...

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Min Trajja låter lite men inte onödigt högt eller jobbigt på något vis, som gamla hojar lät förr kan man säga. Jag har problem när smatterkälkar med raka rör kör förbi mig, det blir sån hemsk resonans i örat och innanför hjälmen att jag nästan kör av vägen när jag blir omkörd. Det finns förstås folk med känsliga öron, min bullernivå är ganska låg på ena örat, den tål knappt normal samtalsnivå på 60 dB. Vid 70 dB hoppar jag på stolen, tänk då en mc med jetplansnivåer upp till 130 dB som dundrar förbi...
    För att inte bli ännu mer ljudkänslig rekommenderades jag att köra mc utan hörselskydd. Med hörselskydd skämmer jag alltså bort örat och blir bara ännu mer känslig för ljud.

    Även jag hade en klädnypa och spelkort mot ekrarna men det är inte samma höga ljudnivå som smatterhojarna har, tycker inte det går att jämföra för kortet blev ju söndersmattrat och mjukt, ljudet blev ganska fort lägre vilket inte smatterhojarna får nån gång. Det är inga ljudnivåer som hördes in till nästa gård precis.

    Nej, jag begriper inte varför man måste ha raka rör. Är det nåt komplex av nåt slag (nu får jag väl på skall'n här), att man vill höras, ”Ho-hoo, här kommer jag! Se mig!”, varför måste de låta så mycket? Orkar man sitta mil efter mil efter mil på en sån hoj? Och hör man eventuell uttryckning bakom sig?

    Jag vill gärna höra hojen, om nåt låter konstigt i motorn så kanske man hinner upptäcka det och kan stanna innan motorn rasar helt. Jag vill även höra trafiken också; som uttryckning, bilar som tutar och varifrån det kommer så jag kan agera etc.

    Man kan bli beskylld för oljud fast man är oskyldig också. Det hände en gång att grannfrun bredvid oss sprang runt i området och skulle samla in namnunderskrifter. Hennes dotter blev väckt varje natt kring 24:00 och felet var MITT förstås. Jag hade ju min muskelbil med V8 under huven, så klart det var den!
    Men då var min dotter relativt nyfödd, man springer inte runt på nätterna med nyfödda, man har dom hemma i tryggt förvar. Den som alltid kom hem runt 24:00 på nätterna var en granne längre bort i grannskapet när han slutade sitt jobb. Med egen firma går man inte hem kl. 17:00 varje dag, så han slutade jobba runt 23:30 och smög förbi deras hus vilket tyvärr väckte deras dotter men jag fick skulden i form av namnunderskrifter. Men det visade sig bli totalstopp hos grannen på andra sidan vårt hus för där fick hon en rejäl utskällning för namnlistan.
    När det blev vinter och massor av snö kom så tog vi fram snöslungan och körde den goda grannens infart och vår egen utom grannfruns, hon kunde gott skotta snö för hand.

  6. #6
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Hejsan alla glada
    Jag tror att det här med att välja hög ljud från avgasröret beror igrund och botten på uppfostran och om hur mycket hänsyn skal man ha till andra runtomkring sig Och på det sättet väcka uppmarksamhet till vilket pris.
    Det börjar redan på dagis åldern ...kom ihåg mina ord god uppfostra och hänsyn.
    Jag njuter av att åka en snygg hoj med så lite ljud som möjligt och föredrar att åka i lugna vägar för att njuta av att se naturen. motsatsen kanske njuter av motorvägar på en högljudd hoj och skrämmer medtarfikanter vid omkörning, sånt är livet...
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  7. #7
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    Wink

    En motorcykel ska inte vråla men däremot låta skönt när man åker.

    Katarina undrade om man orkade åka mil efter mil på en mc som vrålar och det kan jag säga att man gör för är man ute på vägarna och åker så åker man liksom ifrån ljudet så det upplever man inte så högt som omgivningen gör. Det satt ett 4-1 system på min mc när jag köpte den och det skrek jävla i mig, jag har aldrig hört något liknande men har satt på originalsystemet det är också 4-1 men betydligt tystare. Nu har jag ett dovt muller istället för en vrålande mc. Det är typen av ljud jag menar är skönt inte att det ska vråla så hög som möjligt. Det där med säkerhet är ju bara skitsnack, att bilister skulle höra dig tidigare, det gör man inte om dom är mötande även om stereo i bilen är avstängd.
    Senast redigerat av Gibson den 2008-10-16 klockan 09:22.

  8. #8
    Mr.Blazer
    Gäst
    Hej.

    Tycker att vissa argument är lite väl patetiska och liknar lite påhopp på individer.
    Men det är nog lite genomgående på det här forumet att man skall vara så präktig och ordentlig som möjligt, så då är det väll bra att någon är lite avvikande. ;D

    ”är ju mitt eget nöje över att köra mc jag är ute efter, inte att alla andra ska bli förbannade på mig för att jag ska må bra (jo, det finns såna som inte förstår njutningen )”
    Jo jag gillar att reta andra och det kanske är ett av mina nöjen att köra MC.

    ”Orsak till modifieringarna? Sannolikt något trauma i barndomen som hejdat utvecklingen till vuxna, reflekterande individer.”
    Jag hade nog ett stort trauma i min barndom, asfalt i sandlådan, för trång mössa, smör på fel sida av mackan m.m. så därför vill jag höras och synas idag, man måste ju hävda sig någon gång i livet.

    ”Jag tror att det här med att välja hög ljud från avgasröret beror igrund och botten på uppfostran och om hur mycket hänsyn skal man ha till andra runtomkring sig Och på det sättet väcka uppmarksamhet till vilket pris.”
    Tydligen har jag inte fått någon uppfostran eftersom jag har en maskin som ”låter”. Konstigt att man kan bedöma uppfostran utifrån vilken maskin man kör och hur den låter, men det är möjligen något i psykologins läran som ligger utanför mitt begrepp. Hänsyn kan man ta även om man åker med ”raka” rör, det beror en hel del på föraren, vilken växel och varvtal man kör på.

    Jag hoppas att ni förstår att ovanstående är skrivet med en hel näve ironi och inte är något påhopp på någon individ, det är upp till var och en att ha sin åsikt om ljudnivåer och övrigt.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag hade nog ett stort trauma i min barndom, asfalt i sandlådan, för trång mössa, smör på fel sida av mackan m.m. så därför vill jag höras och synas idag, man måste ju hävda sig någon gång i livet.
    Min griniga dag gick över, roligt formulerat!

  10. #10
    Jag är med på att ljudet för många kan vara en del av helhetsupplevelsen med hojkörandet, och uppskattar själv ett "skönt" ljud när jag hör det. Häromdagen såg jag en tung glittrande glidare köra förbi på gatan, och jag hajade till för att den var ungefär lika tyst som min hoj. Det kändes "fel", man förväntar sig att en glidare skall höras, om än inte alltid så skönt. Men skönt ljud behöver ju inte nödvändigtvis betyda högt ljud. Eller?

    Och så har vi stadens motardgäng med unga grabbar som låter så mycket de kan, kör hur som helst (mot enkelriktat, bakhjulskörning på övergångsställen mitt bland folk etc). Där är nog ljudet en komponent i sökandet av uppmärksamet.

    Själv är jag nöjd med att min hoj inte låter så mycket (har stått brevid glidare och när de stängt av sina hojar så har jag själv överraskats av att "javisst ja, min är ju igång"). Tycker det är självklart att man visar hänsyn till folk i sin omgivning, och det är nog denna brist på respekt och hänsyn som stör mig mest när jag och ungarna står med händerna för öronen, eller när sport- och motardnissarna rejsar på gatan utanför sovrumsfönstret kl 3 på natten.

    Frihet är bra och vill folk låta så tycker jag att de skall få göra det. Men inte där de stör och förstör för andra. Min frihet slutar där din börjar och vice versa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •