Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Sista turen för året?

  1. #1

    Sista turen för året?

    Idag tvättar och fixar jag det som behöves inför övervintring i ett varmgarage. Blir en tur på ca 15mil, med omvägar

    Sedan låser jag och täcker över den. Lite vemodigt men kanske kan det bli en och annan hösttur till innan snön kommer. Kommer att åka till garaget en gång i månaden föär att ladda batteriet och smeka kromet

    En fråga: Spelar det roll om tanken är full eller tom i ett varmgarage?

    Patrik

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För min del skulle jag ha så lite bensin som möjligt i tanken om den står i ett varmgarage. Det är eventuella temperaturväxlingar som bildar kondens och ger vatten i tanken, med allt vad det kan innebära. En annan fördel är att du kan fylla på med så mycket ny bensin som möjligt till till våren. Gammal bensin kan ställa till ett elände. Passa på att tömma eventuella förgarasare bensin. Kan bli avlagringar som som ger problem annars. Varför inte skaffa en intelligent batterliladdare och låta batteriet stå på laddning under hela vintern? Batteriet mår bra och får längre livslängd samtidigt som du kan glömma bort det helt under vintern.

  3. #3
    Då var jag tillbaka. Mycket trevlig eftermiddag på torra vägar. Blev ca 20 mil

    Hmm.. Har halv tank kvar i tanken... Får väl åka förbi och slanga det någon dag.

    Kopplade in en CTek MULTI XS 3600 till batteriet som verkar göra det du skriver.
    http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600


    Tömma förgasare ??? Var/hur ( Jag kan inget om motorer och sådant )
    Senast redigerat av PatrikAdolfsson den 2008-10-12 klockan 18:13.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Zangarh Visa inlägg
    Tömma förgasare ??? Var/hur ( Jag kan inget om motorer och sådant )
    Du stänger bara av soppakran, låter den stå och gå på tomgång tills den självdör, då är förgasarna tömda.

  5. #5
    tömma förgasare det e inte lätt , har kanske ej förgasare , äää det en ingen fara varmkör hojen någon gång i månaden så behöver man ej oroa sig , jag brukar slå på en skvätt STP röd , och har aldrig haft problem med någon av mina hojar

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Visst, man kan göra på olika sätt. Jag låter hojen stå ifred när jag har ställt in den för vintern. Startar den absolut inte förrän till våren. Om man startar upp den under vintern använder man troligen choke eller om det är insprutning så går den på fetare blandning. Fet blandning gör att bensinen passerar kolvringarna, bryter ner oljefilmen och späder ut oljan med bensin. Kallstart och bara gå på tomgång är ungefär det sämsta man kan utsätta en motor för eftersom det tar en stund innan oljan når ut till alla ställen den behöver för att smörja optimalt. Batteriet tjänar troligen inget på att gå en liten stund på tomgång utan kan i stället dränera det. Det krävs en god stunds körning med lite mer varv för att generatorn ska ladda upp batteriet. Du kan dessutom få kondens i oljan samt i ljuddämparen. Jag använder en en Optimate batteriladdare och låter hojen stå med hänsyn taget till ovanstående. Andra gör annorlunda....

  7. #7
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Inte sista turen för i år men för denna vecka blev det en tur på 38 mil i denna underbart vackra höstprakt (fan vad djupt det blev) men hur roligt är det :solen skiner, fina vägar,många + på tempen och sällskap med glada vänner och då på väg hemåt får man se ATT DEM HAR DEM REDAN SLAGIT NER SNÖPINNARNA!!!! Jag bor ju trots allt i Skåne..... Jag vill ju inte tro på att sommaren är slut utan det är ju bara en liten svacka i väderleken.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #8
    Sommaren är bara till för amatörer, nu börjar hojlivet på allvar. Körde en 30 mila runda i dag. Ser fram emot Lussekörning i Malmö och Kristianstad sen väntar årets sista körning på nyårsafton och nästa års första körning på nyårsdagen.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  9. #9
    uppenbart är att vi har olika syn på det där med att sköta våra hojar , men det kan ju bero på att vi här nere kör året rundt , jag var ute en runda idag och hade 16+gr och sol

  10. #10
    Själv har jag förhoppningsvis nån tur kvar innan vintern, men det börjar bli jävligt kallt om kvällarna här uppe!

    Nya hojen är försäkrad på årsbasis som den kommer nog få stå påställd ett tag till.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. 20% kör året runt
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 08:24
  2. Sista turen
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 15:12
  3. Sista turen för i höst
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 09:43
  4. Sista turen
    Av Gnistvändaren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 00:22
  5. SISTA TUREN.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •