Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Sista turen för året?

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tror det börjar närma sig slutet, isigt på vägarna titt som tätt och snart är väl snön här för att stanna.

    Det där med vinterförvaring är nåt jag inte tänkt på. 800'an ställde jag bara ner i källarn, stängde bränslekranen och lät den stå så i 5 månader innan jag dammade av den och kollade så den startade(vilket den gjorde). Vill nog pyssla om Tenerén lite bättre än så. Det där med att hålla batteriet laddat, kan man inte bara ladda upp det innan man tar ut den till våren? Är det nåt speciellt man ska tänka på vad gäller insprutade motorer?

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Rekommenderar starkt att du skaffar en intelligent laddare och sätter batteriet på laddning över vintern. Laddaren "motionerar" batteriet och det håller i många år. Ställer du bara undan hojen håller batteriet i bästa fall två säsonger, ibland kortare. Om du absolut bara ska ladda det och ställa undan det, ska du göra det så kallt som det bara är möjligt, gärna i frysen. Dom hundralappar som laddaren kostar är synnerligen väl investerade och intjänade på ett uteblivet batteribyte.

  3. #13
    En båt bestämmer man att ta upp och därmed är båtsäsongen slut, men en hoj det vete tusan. Hojsäsongen är ju inte slut förrän sista turen är avslutad och det vet man först på nyårsaftonen när det var. :-)
    Var rädd om dig, kör Trike

  4. #14
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Rekommenderar starkt att du skaffar en intelligent laddare och sätter batteriet på laddning över vintern. Laddaren "motionerar" batteriet och det håller i många år. Ställer du bara undan hojen håller batteriet i bästa fall två säsonger, ibland kortare.
    Aha, jo jag har redan en sån där C-tec-laddare eller vad dom heter, tänkte bara att det skulle vara miljövänligt att inte slösa ström i onödan. Men att slänga batterier vartannat år låter väl inte så miljövänligt heller så jag sätter väl det på laddning då.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Du stänger bara av soppakran, låter den stå och gå på tomgång tills den självdör, då är förgasarna tömda.
    Jag har ingen soppakran, tror jag Har i alla fall aldrig rört någon sådan.. (Shit vad jag är okunnig känner jag)

    Jag tror nog att det ska gå bra hur somhelst. batteriet kommer att laddas under hela vintern. Men jag hoppas att det blir någon mer tur i år. Idag var det som sagt mycket vackert ute.
    Senast redigerat av PatrikAdolfsson den 2008-10-12 klockan 23:27.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag har ingen soppakran, tror jag Har i alla fall aldrig rört någon sådan.. (Shit vad jag är okunnig känner jag)
    Har du möjligen insprutning på din hoj? I så fall behöver man inte göra något alls. Har du förgasare brukar det finnas en skruv i botten av den. Skruva ur den och dränera soppan.
    Får soppan stå kan det ge seriösa problem. Jag vet, efter att ha slarvat själv.....

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    När jag köpte BMW:n hade den stått i fyra månader, före dess vet jag inte men kan ana för den hade bara gått totalt 210 mil på tre år. Den har insprutning och jag fick problem i början. Den tjuvstannade rätt vad det var och jävlades, omöjlig att hålla igång om man inte varvade den på minst 2000 varv. Ett samtal till MC proffsen och lite tips på vad jag kan göra så löste sig problemet. Sen dess har den inte tjuvstannat en enda gång, förutom när jag ska iväg ibland och inte ger tillräckligt med gas förstås, he he...
    Insprutning jobbar med tryck så man kan göra så att man tankar i nytt bränsle lite oftare och häller i en flaska K-sprit och Injection Cleaner så ska det gå bra sen.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har du möjligen insprutning på din hoj? I så fall behöver man inte göra något alls. Har du förgasare brukar det finnas en skruv i botten av den. Skruva ur den och dränera soppan.
    Får soppan stå kan det ge seriösa problem. Jag vet, efter att ha slarvat själv.....
    Japp. Insprutning har jag. Ska kolla.

    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Insprutning jobbar med tryck så man kan göra så att man tankar i nytt bränsle lite oftare och häller i en flaska K-sprit och Injection Cleaner så ska det gå bra sen.
    Tack för tipset!

  9. #19
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    hejsan alla glada
    Jo i början när jag klev in här så hade jag efterlyst om underhållsbok bl.a till MC.n
    Väldigt tacksam för alla svar.
    Jag hittade till slut vad jag ville ha, bl.a om sånt ämne som efter sista turen.
    Hojjen skall bavaras i lokal ej kallare än plus 10 grader, tanken skall antigen vara helt tom eller helt full. hojjen skall hels stå på en hoj-ställ så att hjulen ska kunna va i luften med tanke på däcken osv...i underhållsboken står det också om batteriet ...
    Jag tror att sista turen va klar för min del i år. Nu är bägge hojjar kawan och hondan i garaget, bilar fick rycka ut.
    förresten Jag avställde kawan, jag vill gärna tom sälja den, det är inge fel på den men jag måste erkänna att den gör mig fart-blind, det gör inte hondan. Har Ni intresse att köpa eller nån bekant så är det att rekommendera, Tack alla Ni medlemmar och speciellt tack till Pewa för en hjälsam forum.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

Liknande ämnen

  1. 20% kör året runt
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 08:24
  2. Sista turen
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 15:12
  3. Sista turen för i höst
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 09:43
  4. Sista turen
    Av Gnistvändaren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 00:22
  5. SISTA TUREN.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •