Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 70

Ämne: MC-kort!!

  1. #1

    MC-kort!!

    Håller på för fullt med mitt kort nu och tycker att det är en kamp mellan hopp och förtvivlan. Ena stunden känns det rätt bra, faan det här fixar jag, jag kan ju det här för att i andra stunden tvivla på mig själv och fundera över om jag någonsin kommer att köra den där jäkla banan i 50 knyck!!!
    Sen känner jag mig sååå ivrig VILL verkligen ha kortet.
    Är det alltid mc-läraren som säger till när det är dags att köra upp? Har jag själv inget att säga till om?
    Har hört historier om att man på körskolor "drar ut på tiden" - nån som har erfarenheter av det?
    Nu får MammaMu köra mc utan handledare! Lovely!!!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: MC-kort!!

    Jo, de finns men man märker det rätt fort. Om inget annat kan man alltid byta trafikskola. Fråga runt, säg vad du tycker som att du inte vill gå där och skräpa över hela sommaren.

  3. #3
    Nilsson
    Gäst

    SV: MC-kort!!

    men så är det sen när ni har kortet med , ena dagen går allt åt h--vete nästa dag går det kanon , ha tålamod och gör som körläraren säger det brukar bli bra till slut

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: MC-kort!!

    Körskollärare brukar säga till när han tycker man är redo, finns säkert en del som utnyttjar det men samtidigt är det svårt för dig som elev att börja snacka emot.

    Bara att kämpa på, du kommer INTE ångra dig sen! ;D

  5. #5

    SV: MC-kort!!

    Jag k'nner igen det där, inte så mycket från mc-kortet men från bilkortet.. Ibland flöt allting perfekt få att gå katastrof nästa gång. Det är träna och erfarenhet som gäller.

    En kompis trafikskola ville att han skulle ta nån extra lektion EFTER uppkörningen, för att bli varm i kläderna. Nån gräns borde det väl finnas ändå..
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: MC-kort!!

    Även om man får lappen sen så fortsätter faktiskt övandet men utan handledare/instruktör. Man blir aldrig fullärd, så är det.

  7. #7

    SV: MC-kort!!

    Katarina! Fixar du högfartsbanan i 50 knyck? Jag är väl uppe strax över 40 men det känns väldigt långt till 50.
    Nu får MammaMu köra mc utan handledare! Lovely!!!

  8. #8
    Nilsson
    Gäst

    SV: MC-kort!!

    detta klarar ni lätt tjejer , blicken långt fram , och krama och trykk på bromsarna , det ska mycket till för att det ska gå åt he---te låser ni bakhjulet släpp lite bara och på det igen

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: MC-kort!!

    Citat Ursprungligen postat av mammamu
    Katarina! Fixar du högfartsbanan i 50 knyck? Jag är väl uppe strax över 40 men det känns väldigt långt till 50.

    Mammamu Jadå, inga problem med det, jag drar på t o m lite över 50. Kör jag för sakta får jag problem med svängarna, jag tycker då att konorna står för långt ifrån varann och suckar åt det. Just nu har jag problem med sista konan innan vändningen. Jag rätar av nån anledning upp hojen så svängen liksom uteblir runt sista konan. Jag vet att jag ska dansa in i vändningen men sista konan rivs när hojen rätas upp. Då måste jag bromsa in lite mer och knixa in hojen in i svängen igen som då givetvis blir för långsam. Vad jag svär åt mig själv där, fattar inte varför jag börjat med det där NU! :-[

    Nilsson Visst har man låst bakhjulet fast inte under sväng men under övningarna med hårda inbromsningar. Senast hade jag omvänt förhållande med bromstekniken — 20% fram och 80% bak… Det luktade bränt gummi, ja.
    Numera är jag inte rädd för att få sladd (trodde först jag alltid skulle ramla), det påminner mest om när jag var barn och sladdade med cykeln överallt och oftast. Även min dotter sladdar med cykeln och gör långa streck med bakhjulet, ha ha. Äpplet faller inte långt ifrån trädet…

  10. #10

    SV: MC-kort!!

    Hur ser provet ut nuförtiden?

    När jag tog mitt mc-kort för 3 år sen så snackade dom om att garagevändningen skulle bort..
    Då såg uppkörningen ut såhär:
    1. Garagevändning. Inga fötter i backen, missade man sina två chanser här var det game over.
    2. Konbana. Slalom, vända, bromsa och väja på tid. Var man för långsam var det också game over.
    3. Bromsprov. Hård inbromsning utan att låsa hjulen, från 50, 70 och 90 om jag inte minns fel.
    4. Uppkörningen. Det krävdes några steg innan man var framme vid själva körningen.

    Det kändes grymt skönt att få köra därifrån själv efter provet var avklarat ;D
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Har kört upp !
    Av LinusE i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 09:48
  2. Ta BE-kort?
    Av Motormannen i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 14:39
  3. Ta mc-kort?
    Av Kit i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •