Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Vad åt du till middag?

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Aha, Molgan tycks veta vad man bör äta! Bra Molgan!
    Och Lutfisk är gott!!
    Älskar lutfisk om man gör den rätt, synd det bara finns en gång per år. Det är väl som vissa med surströmming; jag älskar lutfisken istället.

    Lutfisken ska inte vara slemmig, den ska vara fast och då har man gjort den rätt. Den ska läggas i blöt på Anna-dagen (9 dec) och sen sköter man om den fram till jul. De där färdigkokta man köper i affären förstår jag att ni inte äter, den är slemmig och dallrig. Mina föräldrar vet hur man gjorde.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Talking

    jag äter nästan allt utom lutfisk o rädisor,hos oss äter vi mest husmanskost,det jag tycker mest om är jan-ols älg-gryta med trattkantarellsoppa till det serveras ett gott rött vin

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Älskar lutfisk om man gör den rätt, synd det bara finns en gång per år. Det är väl som vissa med surströmming; jag älskar lutfisken istället.
    Lutfisk ja, är väl inte den fisk som står på lut när jag käkar julbord. Tycker själva fisken smakar som att sticka ut tungan i regn. Ingenting! Däremot är såsen och potatisen ok. Har dock personer i min omgivning som vet att uppskatta den efter förtjänst.

  4. #14
    Lutfisk fångas rensas och träs upp på pinnar för att torka i solen där luftföroreningar och skitigt regn samt sittpatts för måsar som skiter på den. Därefter lagras den tills fisken skall sälgas. Dessa illalukande torra stycken läggs i blöt till vattnet återställs läggs ner i soda tills konsistensen blir som gele därefter läggs den åter iblöt tills luten tvättats av innan den kokas. Kan denna misshandlad stackas fisk vara lämpligt att äta jag bara frågar.
    Jan-Olov

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Talking

    håller med jan-olov ,jag tycker att lutfisk skall förbjudas som föda

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Kom nyss hem från lång arbetsdag, spellektion och programsammanträde, hungrig och sugen på att unna mig något extra.
    Blev en härlig kolesterolbomb beståeende av två grillkorvar, en skiva bröd och två ägg. Allt stekt i rikliga mängder margarin, bestrött med örtsalt och intaget med äppelmos (50 % av korven) och Sweet&Sour Chili (de andra 50%).
    Dressingar, tillbehör, såser, kJ och kolesterol är oundgängliga delar av min kosthållning.

  7. #17
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Korv och äppelmos? Låter overkligt, måste testa nån gång. =)

  8. #18
    Jag håller med Guzzi-Leif Två stekta korvar två skivor vitt färskt bröd o två kalla pisner riktiga, få sitta i soffan framför TVn och äta ensam hemma det är inte dumt, aldeles onyttigt men de få gå.
    Jan-Olov

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Lutfisk ska inte vara som gelé, den ska vara fast!
    Mums.

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    I går kväll tillagade jag thailändsk kycklinggryta. En konstig smak i början (chili, citrongräs och limeblad) men blev godare ju mer smaklökarna vande sig. Lagom kryddstarkt men gott när det bränner lite i mun.

    Rätten heter Paneng Gai om nån undrar.

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •