Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: ABS eller ej

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja det är bara att ge sig ut och öva, låta bli att pumpbromsa och hålla stumt på gruset så man får bort (o)vanan.

  2. #22
    Mr.Blazer
    Gäst
    Vet inte om det här är så mycket diskussion om ABS, verkar mera var bedömning av personliga egenskaper hur man bromsar.
    Och håller med Jåke, det finns i stort bara ett sätt att bromsa på, ta ett ordentligt tag om bromsen så att gaffeln niger ner och sätter sig och håll kvar en bestämd bromsning på gränsen till att hjulet låser sig, inget ”fjuttande” eller pumpande. Visa vem som bestämmer, är det du eller hojen? Om man gör på det sättet och har lite känsla så har man full kontroll och hinner/kan koncentrera sig på omgivningen och det eventuella hindret.

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Blazer Visa inlägg
    Vet inte om det här är så mycket diskussion om ABS, verkar mera var bedömning av personliga egenskaper hur man bromsar.
    Och håller med Jåke, det finns i stort bara ett sätt att bromsa på, ta ett ordentligt tag om bromsen så att gaffeln niger ner och sätter sig och håll kvar en bestämd bromsning på gränsen till att hjulet låser sig, inget ”fjuttande” eller pumpande. Visa vem som bestämmer, är det du eller hojen? Om man gör på det sättet och har lite känsla så har man full kontroll och hinner/kan koncentrera sig på omgivningen och det eventuella hindret.
    Instämmer till fullo. Ingen poäng i att fjutta utan full broms direkt, sen kan man slå av. Det är värre att göra tvärsom. Mycket tid går förlorad med allt vad det kan medföra....

  4. #24
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mmm, håller med. Grabba tag och nyp till, visa vem det är som bestämmer.

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Mmm, håller med. Grabba tag och nyp till, visa vem det är som bestämmer.
    Helt rätt, ingen tid att förlora....

  6. #26
    Testade ABSbroms första gången på SMC´s avrostning (vågade inte tidigare) nöp båda bromsarna för fullt, spikrakt och säkert stopp även på grus. Frälst på ABS sen dess.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad Visa inlägg
    Testade ABSbroms första gången på SMC´s avrostning (vågade inte tidigare) nöp båda bromsarna för fullt, spikrakt och säkert stopp även på grus. Frälst på ABS sen dess.
    Visst är det en overklig känsla?

    Trotsar liksom naturlagarna. Trodde själv att jag kunde klara mig utan ABS, tills älgincidenten. Hade garanterat inte klarat den utan hjälpen av ABS:en. Det var så halt att jag ofelbart gått omkull annars. Klippte bara till på båda bromsarna så mycket det gick, i ren panik. Det är så man reagerar när det blir skarpt läge. Håller stumt!

    Nu skulle jag aldrig köpa en ny motorcykel utan ABS. Blev helt omvänd i min åsikt efter den incidenten, som lika gärna kunde varit "Game over".

  8. #28
    Personligen gillar jag inte ABS på hojen, jag vill själv bestämma över vad som händer med maskinen. Och vid bankörningarna vore det rent olämpligt att inte kunna kasta runt hojen som man vill.

    Men i vanlig trafik och på vanliga vägar med löv/grus osv osv, och i synnerhet om man inte är van att hantera hojen i extrema situationer är ABS utan tvekan något mycket bra och som kan rädda liv.

  9. #29
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Scorpio,

    Har du provat att köra mycket på bana med ABS? Funderar lite över vari problemet ligger med att inte kunna låsa upp något hjul? I stället kan man bromsa hur hårt som helst utan risk för släpp varken fram eller bak. Borde inte vara någon nackdel om man inte heter Rossi i efternamn. Jag har en kompis som kör ifrån nästan vilken sporthoj som helst på bana med sin BMW 1200 GS i standardskick, med ABS. Det är inte på rakorna han vinner utan i kurvorna. Misstänker att det kan bero på att han kan bromsa senare, men vet inte. Kan ingenting om bankörning och vad som funkar och inte. Blir därför nyfiken på vad man vinner att vara utan ABS, just på asfalt.

    Vore intressant att få veta hur du ser på det hela och därmed lära mig mer!

  10. #30
    Jag har aldrig testat köra med ABS men det lär väl höra framtiden till så det är lika bra att man vänjer sig. Får bli till vårens provkörningar

    Tror ni ABS blir standard framöver?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Bugg eller?
    Av MEHall i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 15:17
  5. Småförkylda eller....
    Av on2wheel i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •