Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 38

Ämne: ABS eller ej

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    ABS eller ej

    Nu vill inte jag påstå jag är en stjärna på bromsteknik eller utge mig för att vara ett proffs även om det kan se ut så nu med mina inlägg. Jag har mycket kvar att lära mig. Det jag vill få fram är att jag pumpbromsar per automatik, med eller utan ABS.

    Inom försvaret skulle vi öva halka och bland annat stod bromsteknik på tapeten. Den bilen med ABS som jag bromsade med hade en längre bromssträcka än den bilen utan ABS hade. De kunde inte begripa hur jag lyckades med detta men jag körde om och varje gång fick jag en längre bromssträcka med bilen som hade ABS än bilen utan ABS. Skumt eller hur? De andra som bromsade fick till det tvärtom, längre bromssträcka utan ABS…

    Jag tror att ABS tar bort min kontroll över fordonet, att jag inte litar på systemet (?) fullt ut. Det är svårt att låta bli när det sitter per automatik.

    Hur gör ni andra när ni bromsar in hårt? Har ni ABS på hojen/bilen?
    Senast redigerat av Nina den 2008-10-07 klockan 06:23.

  2. #12
    På körskolan och förra hojen fanns ingen ABS och jag tränade på kraftiga inbromsningar med enbart "muskel-ABS". Gick bra.

    Nu har jag en hoj med ABS. Förlitade mig inte till den alls utan bromsade som jag lärt mig. Någon enstaka gång grep ABS:en in på grus. Men när jag gick en körteknikkurs i slutet av sommaren så passade jag på att träna på att använda ABS:en fullt ut och känna vad den gjorde med hojen och mig. Så jädra bekvämt! Bara ta i tillräckligt hårt och sedan kan man koncentrera sig på att hålla upp blicken, klämma ihop knäna, och vid behov bedöma faror, väg, styrning m m.

    Men - det finns ju alltid ett sådant - medan detta är praktiskt på denna hoj så har jag ju nu börjat lära mig ett beteende som är värdelöst och t o m farligt den dag jag sätter mig på en hoj utan ABS. Så jag försöker lägga mig vinn om att då och då stänga av ABS:en och göra några manuella kraftiga inbromsningar för att inte tappa bort känslan.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Den stora fördelen är just som Gnistvändaren skriver att man kan koncentrera sig på att se vart man ska ta vägen, styra undan etc. För mig var detta jättebra vid min älgincident. Jag hann kolla att det inte kom en älg till från samma håll och att det inte var någon mötande trafik. Om jag ens hade hållit mig på hjulen, hade jag aldrig kunnat hålla koll på allt detta.

    Katarina,
    Kan det varit så att du inte riktigt litade på ABS:en och gjorde som du brukar, pumpade?
    I så fall skulle det förklara ditt avvikande resultat gentemot de andra.....en teori bara.

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Katarina,
    Kan det varit så att du inte riktigt litade på ABS:en och gjorde som du brukar, pumpade?
    Det var det jag funderade över här ovan. Det gäller att bryta vanan och hålla stumt istället. Får ta och testa nån dag!

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Startar en tråd här om ABS så vi inte belamrar tråden Sommarsummering med allehanda bromstekniker.



    Nu vill inte jag påstå jag är en stjärna på bromsteknik eller utge mig för att vara ett proffs även om det kan se ut så nu med mina inlägg.
    Nej, men jag är

    Att pumpbromsa är rena dumheter som man av nån outgrundlig anledning får höra från olika håll. Det enda man gör är förlorar en vansinning massa meter i bromssträcka. Det man gör är bromsar, genom att dra in bromshandtaget och hålla det där. Om man bromsar så hårt att däcket tappar grepp släpper man efter på bromsen lite (inte helt) för att ta om mjukt. Det finns ingen, absolut ingen, anledning att pumpbromsa i övrigt.
    Om man tänker efter är det ju precis det en ABS gör dessutom. Den pumpbromsar inte alltid för att det är effektivast. Den börjar inte släppa-ta om förrän däcket släpper.

    Hur gör ni andra när ni bromsar in hårt? Har ni ABS på hojen/bilen?
    Jag kör nära på pensionerad sporthoj så jag har ingen ABS utan bromsar själv. Jag annvänder i stort sett enbart handbromsen om jag har mer än styrfart och den använder jag på gränsen till låsning i kontrollerade lägen. Paniksituation har jag inte haft på länge, men jag har inte bromsat omkull ännu även om det har farit fram med låst hjul nåra gånger. I det läget är ABS särklass bäst, outstanding på att ta hand om våra egna bristfälliga reflexer.

    Med ABS är det "bara" att ta tag i handtaget och krama. En svår psykisk barriär att ta sig igenom men en riktig A-ha upplevelse som man gör med ett fånigt flin under hjälmen första gångerna.
    Senast redigerat av Jåke den 2008-10-05 klockan 11:42.

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Inom försvaret skulle vi öva halka och bland annat stod bromsteknik på tapeten. Den bilen med ABS som jag bromsade med hade en längre bromssträcka än den bilen utan ABS hade. De kunde inte begripa hur jag lyckades med detta men jag körde om och varje gång fick jag en längre bromssträcka med bilen som hade ABS än bilen utan ABS. Skumt eller hur? De andra som bromsade fick till det tvärtom, längre bromssträcka utan ABS…
    Inte alls skumt, under kontrollerade former (som bromstest) har såklart ABS längre bromssträcka än nån som är bra på att dosera och hantera bromsen. ABS:en släpper ju lite och förlorar då mark. Att de andra fick tvärs om tyder jag bara som att de inte hade samma känsla som du.

    Jämför en optimerad bromsning på torr asfalt eller grus. Vem har kortast sträcka, en förare med känslig hand/fot eller en ABS? Retorisk fråga... Sen om det är att "vinna" är en annan sak.

    En situation i trafiken kan vi inte jämföra med, eller ett ställe med okänt/varierande underlag, då kommer reflexer med i bilden och stökar till allas känslighet och bedömning. Då behöver vi hjälp med att bromsa hårt, om det är vad vi vill. Det kanske det inte är, hmmm?

    Jösses! Va mycket skitsnack det blev
    Senast redigerat av Jåke den 2008-10-05 klockan 12:00.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tycker inte det är skitsnack, det är viktiga saker det här!
    Får rätta mig själv: på halt underlag som lösgrus pumpbromsar jag, inte alls på asfalt. Där håller jag så till den grad att jag snudd på låser framhjulet med handbromsen. Hur märker jag att jag nästan låst framhjulet innan jag faktiskt gör det? Det blir en darrning i styret precis innan, styret går upp och ner och då tar jag inte i mer.

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Varför stör du hojen med att pumpa på löst underlag? skillnaden mellan grus och asfalt är att på grus kan låst hjul vara en fördel, en gaffel som hela tiden fjädrar upp och ner är aldrig en fördel. Konstant ändring av chassigeometri gör inte en hoj stabil och bättrar inte greppet heller.

    Måste rätta mig själv åxå, bromsar inte som jag skrev. bromsar sällan alls på vägen faktiskt. Anpassar farten med motorbroms och bromsar så hårt det behövs. På bana så hårt jag vågar, en bit kvar till låsning oftast Grus eller asfalt ingen skillnad, det kräver bara uppmärksamhet från annat och sabbar balansen.

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Varför stör du hojen med att pumpa på löst underlag?
    Ja, säg det… Svårt att låta bli när man fått det i ryggraden.

    Rättelse 2:
    När jag kör som vanligt, utan paniksituationer, används bromsen sällan. Det är flyt i tempot och motorbroms.
    I paniksituationer på asfalt är det på gränsen till låsning, stumt grepp på handbromsen alltså.
    På löst underlag: måste lära mig att hålla stumt där också.

  10. #20
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ja, säg det… Svårt att låta bli när man fått det i ryggraden.
    Haha... jotack det är så sant så!

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Bugg eller?
    Av MEHall i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 15:17
  5. Småförkylda eller....
    Av on2wheel i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •