Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 38 av 38

Ämne: ABS eller ej

  1. #31
    Infogat en del inlägg från "Sommarsummering" som handlade om just ABS.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #32
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Tror ni ABS blir standard framöver?
    Jag tror att det blir det ganska snart, liksom det har blivit på bilsidan. Tror inte att det finns någon bil utan ABS att köpa på den svenska marknaden.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Scorpio,

    Har du provat att köra mycket på bana med ABS? Funderar lite över vari problemet ligger med att inte kunna låsa upp något hjul? I stället kan man bromsa hur hårt som helst utan risk för släpp varken fram eller bak. Borde inte vara någon nackdel om man inte heter Rossi i efternamn. Jag har en kompis som kör ifrån nästan vilken sporthoj som helst på bana med sin BMW 1200 GS i standardskick, med ABS. Det är inte på rakorna han vinner utan i kurvorna. Misstänker att det kan bero på att han kan bromsa senare, men vet inte. Kan ingenting om bankörning och vad som funkar och inte. Blir därför nyfiken på vad man vinner att vara utan ABS, just på asfalt.

    Vore intressant att få veta hur du ser på det hela och därmed lära mig mer!
    Har personligen inte testat ABS på bana.

    Men problemet vid bankörning är att befintliga ABS-system är programmerade för säkerhet på landsväg och inte för snabbhet och kontroll på bana. Samma gäller befintliga antispinnsystem.

    Det finns något enstaka undantag vad gäller antispinn, t.ex. Ducati 1098R. Där är antispinnsystemet ställbart och kan alltså anpassas till respektive förare och bana. I det mest agressiva läget bör man nog däremot heta Rossi i efternamn för att kunna nyttja det till fullo.

    Den där med att köra ifrån nästan vilken sporthoj som helst på bana med Harley-Davidson/Gold Wing/1200 GS osv har man ju hört förut.. Nu är ju våra bankörningar enbart för Ducati, men annars hade han varit välkommen att inse verkligheten

    Men det ska också sägas att det till största delen sitter i föraren, är det en fjunläpp som plattsliter däcken bakom styret spelar det ingen roll vilken hoj han kör så blir han hjälplöst efter en duktig förare på nämnda hojar.

  4. #34
    Inlägg som enbart handlade om bankörning/typ av hoj och inte ABS är flyttade till egen tråd: Bankörning och typ av hoj

    Blir så mycket enklare att hitta och läsa om man försöker hålla diskussionerna till ämnet.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #35
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    jag läste på bikes hemsida om en studie som visade att det är 38 procent mindre risk att dö på en motorcykel utrustad med ABS-bromsar. det är svårt att dra slutsatser efter bara en studie men intressant ändå!

  6. #36
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av turbo Visa inlägg
    jag läste på bikes hemsida om en studie som visade att det är 38 procent mindre risk att dö på en motorcykel utrustad med ABS-bromsar. det är svårt att dra slutsatser efter bara en studie men intressant ändå!
    Hojnyheter.se hade också uppe temat. Är väl ingen tvekan om nyttan av ABS, kommer snart på sporthojar också!

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hojnyheter.se hade också uppe temat. Är väl ingen tvekan om nyttan av ABS, kommer snart på sporthojar också!
    Jag instämmer! Jag tror ABS kommer att vara standard på de flesta hojtyper inom kort.

  8. #38
    Mc-Bosse
    Gäst

    Det pulserar

    Har jag missat något eller är det verkligen ingen som nämner hur det känns när ABS-systemet jobbar? Med tanke på inlägg om att många inte vet hur man gör för att bromsa max med ABS så bör det ju nämnas att det pulserar i bromsen när systemet jobbar. Även på en ny Renault på jobbet pulserar det i pedalen när systemet jobbar. Jag har inte ABS på min antika Kawasaki men på den 16 år gamla Saab 9000 har jag. Det pulserar lite i pedalen men inte alls som i 900:an från 1990. Där vibrerade pedalen kraftigt. Men det gällde att bara hålla kvar så fick jag kortast bromssträcka.

    Det är kanske pulserandet (om det nu gör det på alla bilar?) eller ett tickande ljud som gör att folk släpper pedalen när det verkligen bara ska trampa!

    Oj vad förvånad jag blev då jag med tom dragspelsbuss med ABS stod på bromsen allt vad jag orkade från 100 km/ tim. Bromssträckan var förvånansvärd kort och rakt gick bussen. Bussen väger 18 ton när den är tom.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-06-12 klockan 17:15.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Bugg eller?
    Av MEHall i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 15:17
  5. Småförkylda eller....
    Av on2wheel i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •