Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Att jag inte lär mig.

  1. #11
    Ja mycket är som du säger att bara våga men är man som jag en försiktig person så är det inte lätt. Jag mins när jag skaffade hoj så var det gättemånga som sa att "det trodde jag aldrig att du skulle köpa motorcykel" men det är nog bra många gånger jag tjansar aldrig utan tar det lite lugnare.
    Jan-Olov

  2. #12
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Trygghet är viktigt liksom att vara salig i egen tro.
    Dock kan det löna sig att prova andra beteenden då och då. Något jag verkligen behöver tänka på som gärna blir kvar i det som funkat sedan 1973 eller så...

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Trygghet är viktigt liksom att vara salig i egen tro.
    Dock kan det löna sig att prova andra beteenden då och då. Något jag verkligen behöver tänka på som gärna blir kvar i det som funkat sedan 1973 eller så...
    Tryggheten flyttas liksom framm hela tiden eftersom vi lär oss nya sker hela tiden det gäller allt i livet inte bara hojåkandet. men det där med att ta det försiktigt ser jag inte som något fel snarare tvärt om. Ett exempel
    jag har kass syn på vänster öga vilket ger mig svårighet att avståndsbedömma detta gör att jag är vädigt försiktig när jag skall köra ut i en korsning, bilar som är bakom mig blir otåliga och tutar men eftersom jag inte kan bedömma så väntar jag tills jag är säker. Jag anser att jag gör rätt för jag vill inte vara med om en onödig olycka.
    Jan-Olov

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Tryggheten flyttas liksom framm hela tiden eftersom vi lär oss nya sker hela tiden det gäller allt i livet inte bara hojåkandet. men det där med att ta det försiktigt ser jag inte som något fel snarare tvärt om. Ett exempel
    jag har kass syn på vänster öga vilket ger mig svårighet att avståndsbedömma detta gör att jag är vädigt försiktig när jag skall köra ut i en korsning, bilar som är bakom mig blir otåliga och tutar men eftersom jag inte kan bedömma så väntar jag tills jag är säker. Jag anser att jag gör rätt för jag vill inte vara med om en onödig olycka.
    Kräver styrka och klokhet att stå emot pressen från omgivningen - är nog över huvud taget en viktig egenskap i trafiken.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Kräver styrka och klokhet att stå emot pressen från omgivningen - är nog över huvud taget en viktig egenskap i trafiken.
    Och inte bara där utan över huvudtaget!

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag tycker du gör rätt, Jan-Olov. Jag hade tänkt att de tutar bara på nån annan än mig och skulle det vara så att de tutar på mig så skiter jag i det. Jag kan ju alltid ställa hojen och gå bak och fråga vad de vill, då tar det bara ännu längre tid innan de kommer iväg.

    Så gjorde jag i sta'n när jag nyss tagit körkortet för bil (-85). Satt vid ett rödljus och bilisten bakom tutade när det blev gult innan det ens hann bli grönt. Så jag gick bakåt och frågade vad som var problemet. Han var stressad sa han, ”men åk hemifrån tidigare då, inte mitt problem att du är sen” svarade jag och satte mig bakom ratten igen för nu var det rött i korsningen. Vet inte om han tänkte till där men han tog det lugnt sen.

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Så gjorde jag i sta'n när jag nyss tagit körkortet för bil (-85). Satt vid ett rödljus och bilisten bakom tutade när det blev gult innan det ens hann bli grönt. Så jag gick bakåt och frågade vad som var problemet. Han var stressad sa han, ”men åk hemifrån tidigare då, inte mitt problem att du är sen” svarade jag och satte mig bakom ratten igen för nu var det rött i korsningen. Vet inte om han tänkte till där men han tog det lugnt sen.
    Hade personligen aldrig vågat göra detta. Man vet inte vad det är för dåre som sitter i bilen bakom. För några år sedan var det en kille som fick halsen avskuren ett par hundra meter ifrån där jag bor. Han hade enligt gärningsmannen, som de snart fick tag på eftersom han övergav sin bil och sprang, trängt sig förbi honom för att hinna före till ett rödljus. Det gick hans ära förnär så han dödade den som förolämpat honom.....Blodpölen syntes lång tid efteråt, som en påminnelse!

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nu var det en äldre herre som jag frågade vad som var problemet. I dag skulle jag inte göra så.

  9. #19
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Man petar i en växel, ställer sig upp i fotpinnarna, släpper kopplingen och ger gas samtidigt som man hoppar ner lång bak på sadeln..

    Hojen tar ett skutt på någon meter och centralstödet fälls in.. Måste väl funka på en traja oxå?????

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Man petar i en växel, ställer sig upp i fotpinnarna, släpper kopplingen och ger gas samtidigt som man hoppar ner lång bak på sadeln..

    Hojen tar ett skutt på någon meter och centralstödet fälls in.. Måste väl funka på en traja oxå?????
    Ja det gäller att göra det enkelt för sig.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Frågar man inte får man inte veta…
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2015-09-20, 22:16
  2. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  3. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •