Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Att jag inte lär mig.

  1. #1

    Att jag inte lär mig.

    jag kar en förmåga att glömma sidostödet mär jag använt centralstödet.
    Det som händer är att när jag använt centralstödet och skall leda ut hojen från garaget, bakhjulet kommer utanför trösklen då tar sidostödet i och håller på att välta hojen den är så jäkla tung att luta den åt höger för att kunna fälla upp stödet så paniken är på väg varje gång. Jag har klarat den hitedax men men det är nära, måste komma på något som påminner mig.
    Jan-Olov

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    jag kar en förmåga att glömma sidostödet mär jag använt centralstödet.
    Det som händer är att när jag använt centralstödet och skall leda ut hojen från garaget, bakhjulet kommer utanför trösklen då tar sidostödet i och håller på att välta hojen den är så jäkla tung att luta den åt höger för att kunna fälla upp stödet så paniken är på väg varje gång. Jag har klarat den hitedax men men det är nära, måste komma på något som påminner mig.
    Men du; varför har du fällt ned sidostödet inför/under/efter bruk av centralen? Är det inte där problemet sitter?
    I övrigt delar jag "luta-höger-problemet" - en rysare!
    För övrigt: Varför inte sitta ned på cykeln när du tar ned den från centralen och sedan köra ut din maskin?

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag fäller också ut sidostödet, det har att göra med att jag lutar hojen lite mot mig när jag tar ner den så om jag tappar den så står den på stödet. Det var ett tips från trafikskolan. Att sitta på hojen och ta ner den skulle jag aldrig klara av, ha ha ha!
    Trajjan får man ta i lite extra för att få ner den. Skulle vilja se om nån lyckas sitta på Trajjan och ta ner den från centralstödet, he he.

  4. #4
    Samma orsak som jag lite feg för att tappa. Jag måsta komma på något bra.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Men hallå
    Tror det är några som valt fel cykel
    det finns maskiner som ni orkar hålla
    bara ni går ner i rätt storlek

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av fransson Visa inlägg
    Men hallå
    Tror det är några som valt fel cykel
    det finns maskiner som ni orkar hålla
    bara ni går ner i rätt storlek
    Kan så vara, men jag får ta det goda med det onda.
    Det är mycket med teknik som i bland brister.
    Jan-Olov

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Men du; varför har du fällt ned sidostödet inför/under/efter bruk av centralen? Är det inte där problemet sitter?
    I övrigt delar jag "luta-höger-problemet" - en rysare!
    För övrigt: Varför inte sitta ned på cykeln när du tar ned den från centralen och sedan köra ut din maskin?
    Jag sätter normalt ner hojen på sidostödet men glömmer mig i bland och börjar backa direkt.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag fäller också ut sidostödet, det har att göra med att jag lutar hojen lite mot mig när jag tar ner den så om jag tappar den så står den på stödet. Det var ett tips från trafikskolan. Att sitta på hojen och ta ner den skulle jag aldrig klara av, ha ha ha!
    Trajjan får man ta i lite extra för att få ner den. Skulle vilja se om nån lyckas sitta på Trajjan och ta ner den från centralstödet, he he.
    Många tekniker finns det uppenbarligen. Själv kliver jag bara av och och drar upp vilken cykel som helst på centralstödet, utan att använda sidostödet. Föredrar jag att använda sidostödet fäller jag ut det medan jag sitter på hojen.

    Att sitta på hojen och ta ner den anser jag vara ett idiotsäkert sätt. Inga problem ens med en BMW 1200 LT på 400 kilo.

    Katarina, jag antar utmaningen om att ta ner Trajjan sittande! Bjuder du på lunch om jag lyckas så bjuder jag om jag misslyckas?

    Kan inte se varför det inte skulle skulle funka för dig. Tror jag kan lära dig. Allt handlar om teknik, både att få upp den och ta ner den. Behövs inte alls mycket kraft utan bara teknik. Får med lätthet upp min 1200:a med min dåliga arm, då kan du tänka dig att det inte kan vara tungt.

  9. #9
    Jag sliter som fan att få upp min hoj och då gäller det att ha stadiga skor annars är det kört. Sidostödet fäller jag altid sittande jag använder stödet till att stänga av hojen bara för att det skall vara växel i när jag parkerar. Ta ner hojen från centralstödet är inte att tänka på efter som jag når inte ner med fötterna då.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2008-10-04 klockan 21:41.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är verkligen nästan bara teknik!

    Endast liten kraft behövs för att få upp en motorcykel på centralstödet. Att dra upp den med muskelkraft är skittungt och ibland nästan omöjligt.

    Det är lite annorlunda med en fullpackad semesterhoj. Då kan man behöva använda lite mer muskelkraft på grund av all packning som förändra tyngdpunkten. Jag använder min näst intill odugliga högerarm och det fungerar utmärkt. Går även med gymnastikskor om så krävs.
    Om du når ner när du sitter på hojen när den står platt på marken är det inga problem alls att sittande ta ner den. En del startar t.o.m hojen på centralstödet, lägger i en växel, lutar sig bakåt så att bakhjulet får fäste och kör i väg. Har aldrig provat själv, men det bör inte vara något problem. Allt sitter i att våga. När man väl gjort det en gång går det lättare i fortsättningen.

Liknande ämnen

  1. Frågar man inte får man inte veta…
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2015-09-20, 22:16
  2. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  3. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •