Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Piaggio MP3

  1. #1

    Piaggio MP3



    Piaggio MP3, flopp eller framtid?
    Vespor och scootrar har hängt med länge och ser dagligen till att miljontals
    människor tar sig fram. Den moderna scootern har framförallt blivit populär
    i större städer där trafiktätheten är hög. Som exempel kan nämnas Frankrike
    där man t.o.m. ändrade lagen så att alla som innehaft vanligt körkort i två år
    automatiskt får tillstånd att köra scooters på upp till 125cc. Anledningen var
    just att lätta upp trafiken i städerna och det verkar ha fått önskad effekt.

    Även om scootern är populär finns det företag som vill utmana och förnya,
    ett av dem är Piaggio och deras MP3. En twistad hybrid mellan bil, trike och
    motorcykel som ser klumpig ut men ska erbjuda en del intressanta egenskaper.

    Piaggios modell kommer i 250, 400 och 500cc. Priset ligger från ca 45.000
    och uppåt. Konceptet bygger på ett hjul bak och två hjul fram. Det hela hålls
    upp av en elektro-hydraulisk stötdämpning som kan kontrolleras via styret.
    Vid stillastående och lägre hastigheter kan fjädringen låsas så att man aldrig
    ska behöva sätta ner fötterna.

    Ergonomin kan bli lite knepig för större personer och en del upplever det som
    att man sitter på passagerarsadeln. MP3:n är bredare än de flesta vanliga
    scootrar men ändå tillräckligt smal för att kunna saxa fram mellan filer utan
    större bekymmer.

    Den största modellen på 500cc utvecklar 40hk och har en acceleration som sägs
    räcka till för att hänga med i vanlig statstrafik. Intressantast sägs dock
    kurvtagningsförmågan vara. De två framhjulen ger möjlighet att ta kurvor med
    en lutningsvinkel på 40 grader med bibehållet grepp.

    Är det en övergående fluga eller finns det en framtid för den här typen av
    "motorcyklar"?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Brorsan har en sån där och han är mer än nöjd med sin, pendlar dagligen till och från jobbet i sta'n med sin. 70 liter lastutrymme, hela hjälmen får plats utan problem. En pappkasse med mat slinker lätt ner under sadeln.
    Fast på Vägverket hade de gjort fel angående avståndet mellan framhjulen på de första som kom, det skulle vara +5 cm till emellan hjulen så han har fått lämna i sin MP3:a och bredda där fram. Kostnad: 5000 kr till förutom inköpet. Fjantigt men så är det, annars måste man ha MC-kort var det tydligen nån som sa att reglerna var. ???

  3. #3
    Våran 250 reggad för b-kort har i sommar rullat en ca 400 mil. Bränsleförbrukningen ligger på en ca 0,4. Bra tempo på motorvägarna ligger på en ca 110 knyck. Bakdäcket är slut redan, tur att den inte är speciellt dyr.

    Bredden på hojen är väl inte speciellt myclet bredare än på en vanlg Piaggio?
    Tycker den är mysig att köra. Glömmer ibland bort att den har ett extrahjul där framme, men blir ibland påmind om det när man tar kurvorna och det är ett litet gupp eller dylikt.
    En sak är lite märkligt: Har kommit på mig när jag sett en polisbil och tänkt "jädrans, jag har inte bilbältet på mig"

    Hojen är dyr i inköp,(ca 73 med b-reg) men och andra sidan, en bättre skoter i 400 klassen börjar kosta nästan dom pengarna.

    Medelåldern på en svensk motorcyklist ligger säkert på +50 idag. Gratis mc-kort fick dom som var födda 1957 och äldre. En 40+:are har stadgad ekonomi och många av dom drömmer om att köra mc, men tycker det är alldeles för besvärligt att ta mc-kortet och kommer aldrig till skott med att ta tag i sak. Här har dom chansen att förverkliga sina drömmar?

    Alltså, jag tror detta är framtid


  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hallå Veijo, har ju sett dig pinna runt på den där och man måste erkänna att den drar blickarna till sig på ett sätt som ingen dussin-HD klarar. =)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Talking

    det kan nog vara ett bra alternativ till mc tycker att den ser häftig ut,men jag föredrar 2 hjul ,

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag har beställt en 400 cc som jag hämtar ut på tisdag. Har kört lite olika hojar under åren, men aldrig ägt någon tidigare. Jag tror Mp3:an passar mig som mest kör i Stockholm och tio-femton mil utanför tullarna. Jag vill gärna komma i kontakt med andra Mp3-ägare. Hör av er här eller på min hemsida.

  7. #7
    Vad är det för skillnad mot Piaggio MP3 och CanAm? Min morsas granne har en sådan. Är en CanAm mera att köra med eller och en sportigare? Den verkar ju ha en stor v-twin.

  8. #8
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Vad är det för skillnad mot Piaggio MP3 och CanAm? Min morsas granne har en sådan. Är en CanAm mera att köra med eller och en sportigare? Den verkar ju ha en stor v-twin.

    En jävla skillnad. Det är som att jämföra en moppe med en riktig hoj.
    Goggla på Can-Am så får du se.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Vad är det för skillnad mot Piaggio MP3 och CanAm? Min morsas granne har en sådan. Är en CanAm mera att köra med eller och en sportigare? Den verkar ju ha en stor v-twin.

    MP3 är en motorcykel som man lutar i kurvorna som en tvåhjulig hoj



    Can-am är en gokart på tre hjul med styre?

    Min tid med Piaggion: http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse31.html

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    MP3 är en motorcykel som man lutar i kurvorna som en tvåhjulig hoj



    Can-am är en gokart på tre hjul med styre?

    Min tid med Piaggion: http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse31.html
    Ok! Då vore det ulitmata en MP3 med Can-am-motor då

Liknande ämnen

  1. Piaggio MP3-åkare söderöver?
    Av ssgt i forum Scooter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 11:29
  2. Piaggio Vespa S, College 50 cc 2T m.fl.
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 06:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •