Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Handikappad

  1. #1

    Handikappad

    Det slog mig häromdagen att jag är handikappad. Har hittills levt i tron att jag var lyckligt lottad som inte har några funktionshinder, allergier, allvarligare fobier etc.

    Men plötsligt en dag när jag körde motorcykel så slog det mig: Jag är inte telepatisk.

    Detta är extremt handikappande, vilket visar sig på många sätt:

    Dels i att jag inte uppfattar meddelanden som t ex när medtrafikanter telepatiskt meddelar att de tänker svänga vid en korsning eller avtagsväg, eller när hustrun dagen efter meddelar att "igår var det vår bröllopsdag - jag väntade hela dagen men du missade den för tredje gången i rad".

    Och dels i när signaler som andra sinnen tar emot ibland - men inte alltid - kan vara fel, t ex när någon blinkar vänster inne i en rondell men kör ut åt höger. Eller ta ett så enkelt ord som "nej"...

    Gnistan: "Älskling, skall vi vuxenkramas?"
    Hustru: "Nej!" (Betyder nej)

    men

    Gnistan: "Älskling, är något på tok?"
    Hustru: "Nej!" (Betyder ja)


    Närbesläktat är också fenomenet med folk som går och pratar för sig själva. Det är ofta svårt att se eventuella luranordningar så det är svårt att veta om de pratar i telefon eller är knäppgökar. Men jag tar det säkra före det osäkra och betraktar alla som det senare.

  2. #2
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Du är inte ensam om den åkomman........
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag blev lite försiktigt glad av ditt mess.
    Jag är alltså inte ensam om min åkomma!

    Fast det där med "Kvinnor från Venus" orkar jag bara inte med...

  4. #4
    När det gäller bröllopsdag så är det faktiskt så att kvinnan har varit gift med mannen lika länge så varför skall altid gubben komma i håg att gratulera henne men inte tvärt om?
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Ska vi kunna göra något åt det negativa med de gamla könsrollerna, då får det fasen i mig göras med besked! Självklart ska man ha en uppdelning, roller, men den ska baske mig grundas på intresse/kunskap och inte gammal skit.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Ska vi kunna göra något åt det negativa med de gamla könsrollerna, då får det fasen i mig göras med besked! Självklart ska man ha en uppdelning, roller, men den ska baske mig grundas på intresse/kunskap och inte gammal skit.
    Helt rätt.
    Jan-Olov

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Ska vi kunna göra något åt det negativa med de gamla könsrollerna, då får det fasen i mig göras med besked! Självklart ska man ha en uppdelning, roller, men den ska baske mig grundas på intresse/kunskap och inte gammal skit.
    Amen!

    Illustrationen med bröllopsdagen var bara en formulering för berättelsen - i verkligheten är det faktiskt jag som har kommit ihåg medan hustrun har glömt. Så vi är så moderna så. Men jag brukar påminna henne medelst blommor och/eller utekvällar istället för telepati.

    Vet inte om det bryter eller befäster någon könsroll, men för ett tag sedan så frågade ett av barnen när mamma diskade: "Mamma, varför lånar du pappas diskborste?"

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren Visa inlägg
    Gnistan: "Älskling, skall vi vuxenkramas?"
    Rätta mig om jag har fel men måste du fråga om lov??
    Det är väl bara att smyga upp bakom och [cencur]? Funkar alltid.

    Jag är också handikappad i så fall med avsaknad av telepati. Viss hjälp har jag dock av att jag är hörselskadad, det inte öronen hör ser ögonen åt dom, som att läsa av kroppspråk etc t ex. Men visst har det funnits tillfällen i trafiken när folk slängt sig upp framför en utan att se sig för. Eller bara bromsar och plötsligt svänger för de ska in där. På hojen får man räkna med att alla är potentiella mördare som bara ute efter att putta omkull en.

    Ibland har även jag svårt att förstå tjejer. Kan bero på att jag är van att ha flest killar än tjejer som kompisar, jobbat i mansdominerade yrken t ex.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ibland har även jag svårt att förstå tjejer. Kan bero på att jag är van att ha flest killar än tjejer som kompisar, jobbat i mansdominerade yrken t ex.
    För mig är det skillnaden som gör livet till en utmaning. Killar är en enklare konstruktion på många sätt. Inte speciellt svåra att förstå sig på, tror jag i alla fall.
    Efter trettio år under, som det heter, äktenskapsliknande former har jag lyckats skaffa mig hyfsad koll. Ibland glömmer jag bort mig. När "mina" kvinnor haft problem vill de oftast inte ha en lösning utan bara någon som lyssnar. Har gått i den fällan mer än en gång, trots att jag egentligen vet....

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel men måste du fråga om lov??
    Min fru måste alltid fråga om lov....för att få diska. Det är min uppgift!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •