Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Filosoferande

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Smile Filosoferande

    Varför kör inte fler tjejer hoj? Hur kommer det sig att de oftast sitter bakpå? Om de bara visste hur skoj det är att köra så tror jag nog att fler skulle göra det. Jag vet inte vad det beror på. Rädsla…? Känns det som man är inom ett mansdominerat område? Vad vet jag, jag har ingen aning. Skoj är det i alla fall, ju ojämnare underlag desto roligare av nån anledning.

    Varför jag började köra nu vet jag inte heller riktigt, det bara slog mig en tanke hösten -06: ”Man kanske skulle ta körkort för mc också?” för jag hade tagit C-kortet på våren -06 och det flöt förbaskat bra, fyra lektioner med bilen och en uppkörning så var den saken biff. Och sen blev det som det blev, jag tog körkort i augusti -07 och jag tycker så här efteråt att det är lite synd jag inte tog det -85 när jag ändå tog B-kortet men kanske det fanns en mening med det också. Jag kanske var för ivrig på den tiden och då hade det kunnat gå åt skogen. Allt har en mening i livet så det var säkert meningen jag inte skulle ta mc-kortet då. Bättre sent än aldrig.

    Fast jag har aldrig orsakat en olycka eller ens fått böter, varning eller annat. Slår man upp mig i körkortsregistret så är listan ganska tom, man skulle nog tro datorn fått nåt fel, hi hi.
    Däremot har jag varit inblandad i en olycka på motorvägen med bilen så den gick till skroten, alldeles ramsned och intryckt var den. En bilist tappade kontrollen över sitt fordon och tryckte in mig i mitträcket i ca 120 km/tim och vi snurrade runt. Det värsta är att det var Pärlan, med kjolpaket och spoiler, breda däck med lågprofil + breda fälgar och allt extra man kunde få på bilen. Rena utsällningsbilen, den kan jag sakna än. Om man sett filmen Too fast to furious så vet man hur pärlan var och det var långt innan det blev poppis med såna bilar.
    Det första jag gjorde den dagen var att hyra en bil och så ut på motorvägen och köra, direkt timmen efter. Här ska jag inte bli rädd utan bara ut och kör igen och helst motorvägen och gjorde så.
    En annan gång blev jag påkörd bakifrån men ingen av gångerna har det varit mitt fel.

    När jag kämpade med krypkörningen förra året tog jag mina blomkrukor och ställde upp som konor, då är man verkligen noga när man har sina blommor som konor, he he.
    Vid avsaknad av hoj tog jag moppen, bara jag kunde öva krypkörning så var jag glad. Moppen sotades igen för den var trimmad, jag var tvungen att köra ut i grannskapet och dra ur den och sen kunde jag fortsätta.
    Tills nästa gång den började hacka och gå lite sämre. Den gjorde 70 knyck, inte illa.
    Hade jag tillgång till svärfars F650 GS så fick jag också tillgång till riktiga konor. Då tog jag två konor, ställde dom med ca 2,5 m mellanrum och då minsann fick jag krypa runt sakta i åttor! Det var en mycket bra övning. Vid uppkörningen behärskade jag det där krypandet klockrent.

    Tyvärr övar man inte så mycket krypkörning när man har fått sitt körkort sen. Jag har vid ett par tillfällen nu hamnat i bilköer på Centralbron, det har varit bra övningar. Det går lättare att krypa om jag sitter och funderar på saker och filosoferar om nåt helt annat. Så fort jag är tillbaka på krypandet i tankarna så går det vingligt till. Just när man koncenterar sig som bäst! Visst är det märkligt?

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag förstår inte heller varför inte fler tjejer kör hoj, även om det är fler nu än när jag började åka i mitten på sjuttiotalet. Då var ni verkligen i minoritet. Kände inte en enda tjej som körde själv utan alla var så kallade "axmök", Stockholmsslang för det vi i dag kallar spättor. Dom tjejer jag känner som kör själva gör det förbaskat bra!

    Håller med om att det är roligare att köra på grusvägar än långa transporter på asfalt. Behöver inte gå så fort fort att det ska bli spännande. Dessutom blir man en mycket säkrare hojåkare. Borde vara obligatoriskt vid all motorcykelutbildning, tycker jag.

    Har klarat mig bra genom de runt trettiotusen mil jag kört. Bara en egenproducerad vurpa, sand och lösgrus i en kurva och jag hade varit dum nog att testa att köra med avslagen ABS. Kroppen reagerade som jag lärt den genom åtskilliga mils grusvägsåkande. Funkade inte så bra. Slutade med en rejäl lowsider där jag slog i hela vänstersidan av kroppen så att den antog de flesta av regnbågens färger.

    Den andra vurpan var värre. Blev påhoppad av ett rådjur med påföljd att jag gjorde en highsider, flög några meter genom luften och gjorde en präktig "faceplant". Slogs naturligtvis medvetslös och blödde kraftigt från ansiktet. Pannan och hakan sprack, näsan fick en riktig kyss plus att jag hade en gren rakt igenom överläppen. Klarade dessbättre tänderna. Vad värre var var att min högra arm gick av och bara hängde i skinnet med benpipor stickande ut genom skinnet. Tack vare duktiga kirurger som jobbade fyra och en halv timme med att medelst titanplattor och skruvar reparera mig, kunde jag tre månader senare sitta på en hoj igen. Visste inte om det skulle fungera, varken fysiskt eller psykiskt. Till min stora glädje gick det bra att köra. Armen blir aldrig bra men fungerar bra till hojåkning, tack och lov. Vad skulle jag annars ta mig till? Ett liv utan motorcyklar skulle te sig fattigt för mig!

    Nu känner jag mig rik, fick en "andra chans" i samband med olyckan, som kunde gått så mycket värre. Det var inte dags för mig den dagen!

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Vilken tur att du kan fortsätta köra hoj.
    Nu ska du dit igen på den vägen och köra, jag tror det går bra denna gång. Det vore mycket märkligt om det sker igen.

    Viss gruskörning förekommer på trafikskolan men den vägen är fjantigt kort – vägen ut mot Hacksjön i Tullinge. Det är allt.
    Där kör man också upp, som tur är så var svärfar och jag ute och körde i timmar på grus så när jag körde upp på den fjuttvägen var det en ren baggis.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Rådjuren är svåra att gardera sig mot, men de egna misstagen ska jag undvika den här gången!

    Visst har jag gjort en del misstag mer än en gång....men inte så många!

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Den andra vurpan var värre. Blev påhoppad av ett rådjur med påföljd att jag gjorde en highsider, flög några meter genom luften och gjorde en präktig "faceplant". Slogs naturligtvis medvetslös och blödde kraftigt från ansiktet. Pannan och hakan sprack, näsan fick en riktig kyss plus att jag hade en gren rakt igenom överläppen. Klarade dessbättre tänderna. Vad värre var var att min högra arm gick av och bara hängde i skinnet med benpipor stickande ut genom skinnet. Tack vare duktiga kirurger som jobbade fyra och en halv timme med att medelst titanplattor och skruvar reparera mig, kunde jag tre månader senare sitta på en hoj igen. Visste inte om det skulle fungera, varken fysiskt eller psykiskt. Till min stora glädje gick det bra att köra. Armen blir aldrig bra men fungerar bra till hojåkning, tack och lov. Vad skulle jag annars ta mig till? Ett liv utan motorcyklar skulle te sig fattigt för mig!
    Usch och fy fan! Men du sitter ju och kör igen! *tummen upp*

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •