Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Stockholmsrally i går

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Stockholmsrally i går

    I går körde jag Stockholmsrallyt, det var skoj. Ungefär hälften var moderna cyklar, resten var gammelhojar. Erling fick problem med kopplingen på sin Motosacoche från 1925 och stod strax före en kontroll och mekade längs vägen. Den gick tyvärr inte att laga så han fick ta vad de kallar för ”Skamkärran”, det är alltså en bil + släp tillbaka.

    OS-frågorna var jag ganska blek i, jag läste sportdelen i tidningen när det var Kallur och Alshammar men annars inte. Där stod jag mig blek, samma sak vid deckarförfattarna men magneterna lyckades jag para ihop 3 av 6, jag har aldrig sett hur magneter på gammelhojar ser ut så det där var mer tur än skicklighet. En var Försvarets gamla, jag funderade där när jag såg kronans märke att de kan ju inte haft Lucas på sina hojar, tänk att stå i skogen och Lucas krånglar som den är känd för. Alltså borde det vara en Bosch.

    Det var också lite oflyt i körningen i går. Jag hade vår gemensamme vän Lasse framför mig i kurvorna och det kändes som om han inte tittade längre fram än mitt framför hjulet. Det kom diverse kurvor och där gick det långsamt igenom, kändes lite som han såg den först när han var mitt i den. Jag undrade ett tag om han alls kört hoj på hela säsongen. Dessutom tittade han inte hur vägen fortsätter, att försöka se igenom kurvan och se var vägen fortsätter efter kurvan. Planering och placering kallas det nog, he he.
    Det är trevligt när man hittar nån som kör som en själv, då är det flyt i körningen. Mats och jag kör likadant, då är det flyt och trevligt samt att man kan koncentrera sig på det man ska. I går ville jag ha blicken långt fram men hade ett störningsmoment framför mig, så jag fick ha blicken och planeringen på två håll, en långt fram och på den ovane framför mig. Jag tyckte jag körde som en kratta då.

    Jag kom på 3:e plats och fick välja och vraka på bordet med priser. Jag tog MC-hälmen, kan vara bra att ha extra hjälmar. Jag kunde inte ta hem den så Erling fick ta med den i bil hem så får jag ringa och hämta den lite senare. Min kompis Mats ska få våfflor av mig för han hjälpte mig med frågorna.

    Erling är en jättetrevlig person, alltid så glad och rolig, hela karln är ett enda stort leende. Mats fick mig att brista ut i gapskratt i går, sånt är skoj. Gott skratt förlänger livet säger de. Jag tror jag kommer bli gammal för jag brukar gapskratta mellan varven...

    När jag kör kurvor vill jag se igenom kurvorna, hur vägen går efter kurvan. Detta hjälper mig i min placering på vägen och hur jag ska ta den där kurvan. Innan jag kommer till en kurva bedömer jag den, växlar ner ett eller två steg beroende på hur tvär den är. När jag anländer kurvan så har jag placerat mig rätt för länge sen, skär in i den och i mitten av kurvan ser jag var vägen fortsätter och drar på ut ur den. Någon broms vill jag inte använda utan det är ren teknik och gyrokraft jag använder mig av.
    När man sen får en motorcyklist framför sig som inte kör så här blir det ett störningsmoment, jag måste ha två planeringar och högre handlingsberedskap. Blicken hamnar på två ställen, dels på den framför mig och dels längre fram där jag helst vill ha blick och planering.
    Om man lägger ner hojen och använder sig av gyrokraften så kan man ha högre hastighet i kurvorna, hojen går inte omkull så lätt som man kan tro. Du kan t o m lägga ner den lite till!

    Förra året kom jag till en kurva jag missbedömde tvärheten i. Jag stod på bromsarna men hojen rätade bara upp sig och gick rakt fram mot träden. Jag var på väg ut ur kurvan i 70 blås alltså.
    I detta farliga läge släpper man bromsarna, flyttar blicken inåt kurvan och lägger ner hojen igen, här får man lägga ner den lite till med andra ord. Jag bestämde mig för att jag ska inte alls ut i nån kurva och flyttade på blicken inåt kurvan och la ner den lite till. Det här är avancerad körning om man råkar hamna i den situationen.
    Senast redigerat av Nina den 2008-09-16 klockan 06:17.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    OS-frågorna var jag ganska blek i, jag läste sportdelen i tidningen när det var Kallur och Alshammar men annars inte. Där stod jag mig blek, samma sak vid deckarförfattarna men magneterna lyckades jag para ihop 3 av 6, jag har aldrig sett hur magneter på gammelhojar ser ut så det där var mer tur än skicklighet. En var Försvarets gamla, jag funderade där när jag såg kronans märke att de kan ju inte haft Lucas på sina hojar, tänk att stå i skogen och Lucas krånglar som den är känd för. Alltså borde det vara en Bosch.
    .
    Grattis till framgången!
    Du pratade ju om att vinna hjälmen, innan jag var tvungen att åka hem. Det var nog nästan nödvändigt att vara minst två personer som samarbetar för att klara av hela bredden på frågorna. Djupt imponerad av din förmåga att skilja på de olika magneterna. Där stod jag mig fullständigt slätt! Sportfrågor, kunskap om Sveriges djupaste sjö samt deckarförfattare var mer av "min mammas gata". En riktigt kul dag med en massa trevliga människor och härliga hojar! Nu ska jag gå med i MCHK!

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Nu ska jag gå med i MCHK!
    Du är så välkommen i klubben, vi gubbar och jag ska ta hand om dig där.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Du är så välkommen i klubben, vi gubbar och jag ska ta hand om dig där.
    Känner mig helt trygg i detta!

    Ska bli roligt att lära mig mer om gamla hojar. Har många gånger stått nere på röda cafe´t och lyssnat på Harry "Professorn" Lundbergers fascinerande utläggningar om motorcyklar. Han verkade kunna allt om alla modeller. Så´na människor finns inte mer. Hoppas att han blivit dokumenterad på film medan han levde, han var ett levande uppslagsverk.

Liknande ämnen

  1. Stockholmsrally 2007
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •