Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Polisens nya MC farlig

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag har kört med topbox många mil med tung last och aldrig upplevt några tendenser till instabilitet. Dock har det varit med passagerare, vilket ofta har en positiv inverkan.

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Zangarh Visa inlägg
    Kanske är ett generellt problem med topbox?
    Ja det är det. Bara en sån med grejer i, utan annan last eller passagerare ,förändrar tyngdpunkten rejält på alla hojar. Märks kanske inte direkt, men väl när hastigheten förstärker obalansen tillräckligt mycket...

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jag har kört med topbox många mil med tung last och aldrig upplevt några tendenser till instabilitet. Dock har det varit med passagerare, vilket ofta har en positiv inverkan.
    Ja, med passagerare ska det inte vara något problem med topboxen

  4. #14
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jag har kört med topbox många mil med tung last och aldrig upplevt några tendenser till instabilitet. Dock har det varit med passagerare, vilket ofta har en positiv inverkan.
    Beror lite på vilken hoj man kör. På min så har framhjulet knappt markkontakt med passagerare vilket ger minst sagt nervösa tendenser, och det tilltar med hastigheten.


  5. #15
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Jag har alltid varit allergisk mot wobbellådor (är väl det fortfarande)
    Men till min 1200 GS var jag tvungen att ha för frugan som skulle åka med tycket att det var bekvämt med ryggstödet.

    Men en dag åkte jag ensam och glömde bort att boxen var monterad och var väl uppe i hastigheter som fått kortet till enkelresa, men jag märkte inte av den Kom hem lastade den full och körde den igen i hög hastighet, samma sak den märktes inte. När jag körde aktivt på "Bulten" med boxen då märktes den väl mycket så att jag tyckte det var läskigt. Summa sumarum = rakt fram hög hastighet OK. Men aktiv körning i kurvor = totalt värdelös.
    //Johan

  6. #16
    Jag var på AVA MC och provkörde Kawasaki 1400 GTR idag med topbox på. Drog upp i 180km/h utan att känna obalans

    Däremot var det ovant med ruta och visste inte hur jag skulle ställa den för att passa mig. Längst ned var nog bäst.

    En annan sak som slog mig var hur hög den var i jämförelse mot min

  7. #17
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Hittat tråden.
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Saxat från Uppsala nya tidning:

    Polisens nya motorcykel farlig

    Polisen i Västernorrland har stoppat användning av den nya tjänstemotorcykeln för att den är farlig i höga hastigheter.
    Men Rikspolisstyrelsen (RPS) tänker inte dra in motorcyklarna i hela landet eller riva upp avtalet.
    -Vi har tittat på avtalet och kan bara konstatera att motorcyklarna uppfyller våra kravspecifikationer och att de är provkörda och godkända, säger kommissarie Ulf Börjesson, RPS:s ansvarige för mc-verksamheten, till TT. Landets polismyndigheter har ett 40-tal mc av modellen Honda ST 1 300 Pan European, varav de flesta köpts in i fjol och i år. En fullt utrustad polismotorcykel kostar cirka 150 000 kronor.

    "En instabilitet"
    Problemen började uppträda i våras och fortsatte under sommaren. Flera olyckstillbud har inträffat när motorcyklarna har börjat vobbla i höga hastigheter, över 200 kilometer i timmen.
    -Man tycker att cykeln vandrar, man upplever en instabilitet, säger Börjesson. Och nu har alltså polisen i Västernorrland stoppat användningen av de nya maskinerna, skriver lokala medier.
    RPS hade en grupp som testkörde mc:n. De aktuella problemen upptäcktes tidigt. Ett åtgärdspaket sattes in, med bland annat modifierade stötdämpare och andra däck.
    -Det blev lite bättre, men inte precis vad mc-förarna hade förväntat sig, säger Börjesson.

    "Anpassa körningen"
    Ett problem är att hälften av förarna klagar, medan andra hälften är helt nöjd, säger Börjesson. Och eftersom avtalet inte kan rivas upp, och för att frågan ägs självständigt av de 21 polismyndigheterna, har RPS svårt att agera.
    -Alla mc-förare är informerade och har kört in sig på cykeln, och sedan får man väl anpassa körningen efter det. Avtalet om Honda-motorcyklarna löper ut i juni nästa år. Innan dess kommer ingenting avgörande att ske från RPS:s sida, säger Börjesson.
    -Om det blir några förändringar så får det bli till vårt nästa mc-avtal.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Liknande ämnen

  1. Polisens nya mätinstrument mot buller
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 21:44
  2. Polisens nya motorcyklar är snart här
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 10:56
  3. Polisens motorcyklar kan försvinna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 01:31
  4. Fyrhjuling - en farlig leksak
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •