Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Vill förverkliga drömmen, men vad ska jag välja?

  1. #1
    Medlem stakamts avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10

    Vill förverkliga drömmen, men vad ska jag välja?

    Jag har ännu inte det efterlängtade kortet. Inte heller en motorcykel att känna friheten på. En av anledningarna är att jag inte har haft pengar till det. Det har jag inte nu heller, men har börjat spara så att jag kan sätta igång.

    Jag har kollat runt på olika märken och modeller, och jag vet för mitt liv inte vad som passar bäst/är bäst. Jag har hittat två stycken som har stuckit ut och som jag gillar:

    - Suzuki Intruder VS 1400
    - Yamaha Virago 535

    Jag är imponerad av dessa båda, men är långt ifrån kunnig inom området. Vad är era åsikter om dessa två cyklar? vad är det som utmärker dem?

    Det jag är ute efter är nått att använda på vägarna, inte offroad. Det är inte riktigt min stil just nu...

    Råd, kunskaper, åsikter, anekdoter... Dela gärna med er. Jag vill lära mig och hur kan man bättre göra det än att få åsikter från folk som vet vad de talar om?

    Kram Mikkan

  2. #2
    Vet inte så mycket om Sukkan men en bekant hade en 535:a och var nöjd med den. Det beror ju lite på vad du ska göra också. Långfärder på motorväg eller lugnt tuffande i trakten. Viragon har ju betydligt klenare motor men den skall vara väldigt lätthanterlig i stadstrafik.

    Rent kvalitetsmässigt är det nog ingen skillnad om du tänker på eventuella fel som kan uppstå.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om man gillar det stuket på hojar skulle jag välja Suzukin, tveklöst!
    Yamahan är en liten moppe som man tröttnar på efter ganska kort tid. Kan fungera om man är liten till växten och måste ha en för att nå ner. Du får inte ha några krav på att det ska röra på sig. Ska du bara glida, aldrig skjutsa och inte köra utanför stan kan det fungera med Yamahan. Suzukin duger till det mesta, går bra att skjutsa på och har kraft så det räcker. Du lär inte tröttna så fort på den. Dessvärre lär den vara mycket dyrare men också roligare. Du får provköra och bilda dig en egen uppfattning om vilken som passar just dig bäst !

    Lycka till med kort och hojval!

  4. #4
    Virago 1100 är något mittemellan och jag undrar om inte Viragon har bättre bromsar eftersom den har dobbla skivor fram. Jag hade xv1100 under två år och gillade hojen starkt det enda som jag inte tyckte om var att rumpan åkte frammåt och då fick ryggen lite stryk men det beror helt på hyr du ser ut. Frugan provade min innan byte och det gick jättebra hon är 160cm och det var inga problem det var synd att hon inte gillade modellen anars hade vi hatt den kvar.
    XV535 är ganska klen och det blir ett fasligt växlande men annars är den väldigt lättkörd.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Virago 1100 har bättre bromsar, en av Suzukins svagheter. Motorn tycker jag har en mysig gång, hade en Yamaha TR1:a 1984. Den var ganska törstig, fick den aldrig att gå under 0,6 hur försiktigt jag än körde. Kan du hitta en 1100 så tror jag att du kan bli nöjd!

  6. #6
    535 Virago är väldigt smidig och lättkörd. Men den är lite väl klen, även om man inte är av den gasglada typen. Skippa den.

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av stakamt Visa inlägg
    Det jag är ute efter är nått att använda på vägarna, inte offroad.
    Suzuki GS500E
    Suzuki 600 Bandit
    Suzuki Marauder 800

    Tre hojar (det var inte meningen alla skulle vara Suzuki, bara blev så) som inte alls är så tunga och klumpiga som de du skriver. Undantaget Maraudern, men den har fördelar ändå.

    Titta inte så enögt åt ett håll bara för att "man måste" är väl min poäng, men annars...

    Virago 535 är nog den bästa drömuppfyllaren av dessa två. Inte så rolig i mina ögon, men bättre än klumpen Intruder 1400. Visserligen en klassiker och oemotståndlig om man är lagt åt det hållet, men Yamahan är den bättre av dem att använda om man åker själv.
    Senast redigerat av Jåke den 2008-09-13 klockan 12:23.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Frugan körde Virago 535 hela förra sommar, och jag 1100. Nu när min bygge blev färdig, så provade hon 1100. Efter första turen ville hon ha 535 kvar? Men nu har hon kört lite mer med 1100 så 535 ska säljas. Hon gillade 535 jättemycket, men som ni har redan sagt så är den lite klen. Men den är perfekt första hoj. Den är lätt ca:200 kg. 1100 väger ca: 250 kg och har mer power, ja det är ju dubbelt så stor motor så...

  9. #9
    Intrudern är en fin hoj
    Kända fel o brister är framhjulslager men dom är nog byta till riktiga kapslade
    Bromsarna är klena om dom inte oxså utbyta Ett plus är att dom är billiga mycke hoj för lite pengar
    Skipa 535 o 1100 viragon o satsa hellre på Dragstarn 1100 eller 650 om du vill ha yaman de är även fina hojar för pengarna

  10. #10
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Vad jag har hört så är Intrudern ett stort och tungt blysänke utan väghållning.

    Kan inte heller rekommendera Drag Star 650.. Den ser maffig ut men är faktiskt slöare än lilla 535:an..

    Är du väldigt liten till växten så tror jag du skulle gilla den.. Är du av lite större modell är det risk att 535 ser ut som en liten moppe under dig.

    Min tjejkompis köpte en Virago 750. Snabb och lättkörd och enligt Bike så åkte den på sin tid ifrån allt annat i customväg när vägen började kroka till sig.

    I mitt tycke en perfekt hoj att börja med..

Liknande ämnen

  1. Sponsrat inlägg: Låna till MC-drömmen
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 15:07
  2. Välja hoj.
    Av kentaj86 i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 20:48
  3. Hjälp mig välja
    Av Aenohe i forum Offroad
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 19:52
  4. Drömmen om hojkort, en dröm?
    Av catrine i forum MC-kort
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:04
  5. Hjälp med att välja hoj med abs
    Av moses i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •