Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Grönjöling söker kunniga tips inför 1á hojköp :)

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    DR 500:an är inget att ha. Värsta skräpet jag haft. Det mesta gick sönder. DR 600 är en betydligt bättre hoj, om än lite dyrare.

    Tror att det är väldigt svårt att hitta något vettigt objekt under tio tusen. Skulle nog försöka, om möjligt, dubbla budgeten. Det är nog mest gamla vrak i den lägre prisklassen som sedan snabbt slukar en massa pengar när det ena efter det andra går sönder, tyvärr.

    Alla hojar är "pärlor" när man pratar med säljaren på telefon. Verkligheten brukar vara en annan. Ta för guds skull med dig någon som kan motorcyklar när det blir dags att handla.

    Fundera även, precis som Katarina så klokt säger, på vilken typ av motorcykel du vill ha. Trist att stå med en osäljbar hoj efter en kort tid när man vill ha något annat.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    4
    Mycket att tänka på tycker det är lite klurigt med att vissa modeller är kända för spec fel å har ringt runt en del till märkesverkstäder och även där är det svårt å få tag på nån som e kunnig på äldre hojjar.. Vet ju att delar kan va tooookdyra pluss svåra å hitta så forskar på innan samtidigt som jag vill ha den här NU å pilla på typ ;P

    Behörighet har jag tänkt på å sånt å planen är att komma igång först å främst, starta nån stans, få tag på en båge jag kanske har i två år å sen byta upp mej lixom. Tror då att typ tauring är bättre å lära sej köra på än en offroad - ger bredare körskills än om man blir van vid en offroad kanske? Å planerat att jag börjar med en mellanklassare nu å lär mej köra med den privat å innan uppkörning ta några enstaka lektioner på en tyngre å ta tungt kort..


    Uppskattar ALLA tipps jättemycket!!

    Vart kan man kolla om delar finns relativt lättiljängliga, finns nån bra sida med delar till äldre just? Skrotar å e-bay vet jag om..

    Och tipps om hur man ska gå igenom den vid koll, farsan ska ju med å provköra och kolla den å som sagt så kan han mek överlag men är det nått särskilt (mer än de tipps jag fått innan)?


  3. #13
    allt beror på vad du ska ha , men ROFFES i stockholm har ganska mycket och finns på nätet

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    En mc där alla delsystem fungerar klanderfritt och där allt är lagligt (skylt, däcksmönster osv) är en bra start. Det berättar även mycket om "det inre skicket".
    Ombyggda och tillfräsade mc medför omedelbart varningsklockor.

    Motorcyklar körs så lite och har sådan kvalitet att de generellt kan vara i bra nära nyskick även efter 20-25 år. Flera 80-talare har dessutom såpass bra köregenskaper och prestanda att de duger fuller väl för det mesta man kan använda sin mc till i vanlig trafik

    Våga realisera dina drömmar på ditt sätt!

Liknande ämnen

  1. Tips inför el-strippning, CB400N
    Av HaraldE i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 19:53
  2. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2015-07-11, 13:58
  3. Ni tekniskt kunniga
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 20:49
  4. Tar gärna emot tips för hojköp !! =)
    Av Arjuna i forum Street
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 09:11
  5. Tips inför utlandsresan
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •