Sidan 1 av 13 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 130

Ämne: Trilla med hoj hör till!

  1. #1
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77

    Red face Trilla med hoj hör till!

    Fundera efter när jag senast trillade med hojen hur ofta det egentligen händer under sin tid som hojåkare.

    Nu menar jag inte våldsamma saker men som senast i somras när jag kört lite aktivt, passerat en hel del bilar svänger in på parkeringsplats ska fälla ut sidostödet och just då! NÄR DEN INVANDA RÖRELSEN HINDRAS AV NÅGOT SÅ SIMPELT SOM ATT FASTNA MED VÄNSTRA STÖVELNS SPÄNNE I EN SEKUND MEDAN LUTNINGEN HAR PÅBÖRJATS, kommer loss men det är försent för att orka stoppa den massa som kommit i rörelsen, och nu är det bara åka med hojen i backen. Inga skador att tala om varken för hoj eller mig men skammen när bilkaravanen passera och undra vad jag gör sprattlandes under motorcykel kändes!

    Kan ni inte skriva er egen "trilla historia" så även jag kan få le och komma underfund att jag inte är så förbaskat unik!
    Eller kanske bara jag som är klantig?

    God Natt önskar
    //Johan

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Ooo jag har många redan trots min korta MC-karriär. Kan börja med en liknande historia: Glad i hågen med nytaget körkort hämtar jag ut min nya fina Teneré i Nässjö. Cruisar runt lite och ska sen åka upp å stila för en bekant i Linköping. På vägen dit börjar det regna så jag drar på mig mitt oanvända regnställ som jag upptäcker sitter fruktansvärt illa, liknar mest Godzilla när jag försöker vältra mig upp på hojen. Framme i Linköping får jag stanna till för jag är osäker på hur jag ska köra. Var bergis på att jag fällde ut stödet, men tydligen är returfjädern på Tenerén oerhört kinkig, och iförd ett kingsize tält så har jag ingen möjlighet att visuellt kontrollera status på stödet. KaBLANG så står jag där å dumstirrar på min fina nya hoj som ligger på asfalten i dödsrosslingar. Är så snopen att jag inte ens störs av att besökarna på uteserveringen intill glor ofint med mat i öppna munnar.

    Inga fysiska skador på varken hoj eller förare, men ett något stukat ego.

  3. #3
    Får jag vara med och skämmas lite?

    Hade just varit och hämtat min för mig nya hoj tillsammans med tre mc-polare. Efter ca två mil stannade vi till vid en T-korsning med lite uppförslut. Två körde iväg åt vänster, men när jag skulle göra detsamma så visade det sig att jag inte på de två milen hade fått in koordinationen av den nya hojens koppling och gas. Jag satte iväg framåt åt vänster, men det gjorde inte hojen; den tyckte att jag inte hade släppt ut kopplingen tillräckligt för att ge den fart framåt. Ekipaget stod still och jag hann få ner fötterna i backen, men dess höga tyngdpunkt hade jag inte lärt mig att hantera utan fick snällt följa med hojen ner i backen och lindra fallet så gott jag orkade.

    Inte en skråma på någon av oss och jag fick snabbt hjälp av den tredje vännen att resa hojen. Men även i mitt fall fick egot sig en rejäl törn och jag tyckte det var ett ganska dåligt omen för min karriär med den nya hojen (som numera har lärt sig att hantera mig).

  4. #4
    Ja jag glömde ju bromsskivelåset nu i somras, men det har jag skrivet på annat ställe. Men jag har ett tillbud när jag var helt ny på MC . jag hade parkerat för att åka med vägfärjan från Bolmsö och där lutar det kraftigt frammåt och jag gjorde som någon sakt till mig att lägga i friläge, vi gick där omkring och väntade då jag fick för mig att gå fram till hojen för något jag inte mins nu och precis när jag tog i hojen så gled den framåt så att stödet fäldes upp. Det var ren tur att jag kom så precis att jag fångade den, betan jag lärde mig var att altid stanna motorn med stödet för då ligger den i växel. Jag har till och med en liten rem som jag spänner över handbromsen om det lutar mycket.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag har två gånger glömt skivbromslåset och försökt åka iväg. Båda gångerna har det skett utanför jobbet och båda gångerna gick jag i backen med en smäll. Lagom pinsamt!

    Den senaste gången hände det dagen efter en riktigt rejäl grusvägsvurpa. Hela vänstersidan blåslagen. Nu landade jag naturligtvis åt höger. Gissa om det gjorde ont i kroppen att resa upp ett kvarts ton motorcykel....

    "Är man dum i huvudet får kroppen lida" brukar min far säga. Oj vad jag "lidit" genom åren!

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mitt bidrag blir jättekort: jag har inte trillat med nån hoj än men det kommer, det är jag helt säker på.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    i somras när dert var som varmast var ytterst nära att det blev en vurpa kom i kontakt med tjära som hade blivit riktigt upphättad ungerfär vid kolmården ,olyckan kommer snabbt när den kommer

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Aldrig "klotat på riktigt" ,Gudskelov , men klantstupat har jag gjort några gånger *rodnar*...
    -Gått omkull på isfläckar i promenadfart, bland annat på skolgården
    -Fått gashäng och okontrollerat rammat pappas bil
    -Kicken innanför byxbenet (glöm aldrig V-jeansen!) när jag stannat vid rödljus och foten fast på fotpinnen
    -Glömt låsa upp styrlåset
    -I somras sprattlade jag för första gången på säkert 20 år; snorhal gatsten och lutning i två dimensioner + gubbstopp ledde raka vägen ner i backen - bara skråmor på cykeln och (viktigast) dottern klämde sig inte
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2008-09-09 klockan 23:15.

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Kom igen nu, fler historier! Kan bidra med en till som är lika patetisk som den tidigare: Åkte ner och hälsade på mina föräldrar med min gamla hoj, en DR 800, just när jag tagit mitt kort. Detta hände altså innan jag åkte ner och hämtade yamahan. Morsan betedde sig som mammor brukar göra, "du ääär väl försiktig bla bla", som om jag fortfarande var en ansvarslös yngling. Hon stod där och vred sina händer i förtvivlan när jag skulle åka från gården och jag lugnade henne med att "det är lugnt, kommer inte att hända nåt" (berömda sista ord). Nu förhöll det sig så att storstånkan var väldigt tjurig om man inte höll nog grundgas hur försiktigt man än släppte upp kopplingen, den hackade inte utan det sa bara poff så var motorn död. Naturligtvis glömde jag detta när jag nonchalant tänkte dra iväg med lite lätt hjulspinn. Motorn högg och i kombination med en fantastisk svampig framgaffel framkallade detta ett ryck som fick mig att flyga av hojen som i sin tur la sig på sidan i gruset. Inget bra sätt att lugna min stackars gamla mamma. =)

  10. #10
    Hade lånat en hoj i början av min mc-karriär och skulle ut och köra lite.. startar, lägger i en växel, den dör. Startar, lägger i en växel, den dör. Startar, lägger i en växel, den dör. Ska fälla ner stödet igen för att gå och hämta hjälp när jag inser att det varit nere hela tiden och att en av grannarna undrande står och tittar på mig
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •