Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 130

Ämne: Trilla med hoj hör till!

  1. #11
    Den här hade jag förträngt tills denna tråd dök upp:

    Jag var 14 år och hade - utan mina föräldrars vetskap - köpt ett vrak till moppe (en Monark med tunga plåtkåpor och handväxel) av en grannungdom. Hade aldrig kört moped innan men gav mig genast i kast med att prova den på gatan i villaområdet. Under första turen rakt fram visade det sig att flottören läckte så att den flödade, med rusning som följd. Efter lite okontrollerad acceleration lyckades jag koppla ur, men upptäckte då att bromsarna var i princip obefintliga. Så mitt framför ögonen på kvarterets alla ungar dundrade jag rätt in i garagedörren till den granne som alla ungar var livrädda för eftersom han var (1) en sådan perfektionist att en repa på den perfekta garagedörren inte skulle gå obemärkt, och (2) polis. Denne grannes ungar såg incidenten men jag hörde aldrig av pappan.

    Jag klarade mig med smärre ytliga blessyrer och moppen med avbrutet kopplingshandtag. Moppen sålde jag samma dag till en annan grannunge.

  2. #12
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren Visa inlägg
    Moppen sålde jag samma dag till en annan grannunge.
    Å han hade inte blivit avskräckt av din dödsföraktande uppvisning?

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Å han hade inte blivit avskräckt av din dödsföraktande uppvisning?
    Tydligen var inte den siste optimisten född vid tillfället....

  4. #14
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Kul att så många delade med sig av egna "upplevelser" har i alla fall ;D
    Men jag tror nog att det finns fler på lager!
    Jag väntar!!!!
    //Johan

  5. #15
    Bromsskivelåset...

    Glömde detta och med passagerare och full packning hade jag inte en chans att hålla emot när det tog tvärstopp och välte. Fick bl.a. köra utan fotpinne vid växelfoten till närmaste verkstad(c:a 10 mil).

  6. #16
    Bromsskivelåset. Välkommen i gänget.
    Jan-Olov

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gjorde en bromsskivetavla i somras, nere i Italien, med passagerare. Hann inte sätta upp fötterna så det hände inget dramatiskt som de två andra gångerna när jag gått rejält i backen. Inget problem, trodde jag. Nu gick låshelvetet inte att öppna. Någonting i låset hade gått sönder. Dessbättre hade jag en försäkring via Falck så det vara bara att ringa ett telefonsamtal hem till Sverige. Inom två timmar var en bärgningsbil på plats med en kapmaskin och ett par minuter senare var problemet ur världen. Kan säga att jag var rätt glad över försäkringen och tyckte den var värd vartenda öre, runt femhundringen per år!

  8. #18
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    När man öppnar en tråd om lite personliga klantigheter så hade jag inte den senaste händelsen som inträffade i helgen i åtanke.

    Åker ut på lördagen helt själv, har valt en hel hoj dag endast för mig själv med termos och mackor, inga färdkamrater bara själv att rå sig om. Turen går på dom Sörmländska grusvägarna. Har lagt in en rutt kvällen innan där ett avsnitt enligt kartan kan bli mindre än kostig, kommer till platsen, ser väldigt sankt ut, misttag 1= kör aldrig med en kvartstonnare ensam i skogen. Misttag 2= Kör inte med Anake (asfaltsdäck) i skogen Misttag 3= vände inte medan stigen tillät. Misstag 4= Övermodig, det här går bra!

    Det uppenbara hände när alla fyra dumma misstag genomfördes, jag fastnade i ett lerhål till den grad att när jag gav upp, står hojen för sig själv kvar utan stödet i hålet, jag och hojen var fullständigt nerskitade från topp till tå med ljus Sörmländsk lera.

    Det fanns inget jag kunde göra mitt i skogen så jag plockade fram termos och mackor och tänkte att det är lika bra att invänta misstag 5, vad det nu kunde vara. Var på väg att börja vandra därifrån för att söka hjälp så hör jag några glada skratt i skogen, det var en familj som plockade svamp. Fadern hjälpte mig att få loss hojen men det var knappt att det gick med två personer att få upp en 1200 GS ur ett lerhål.

    Så kommande helg blir det bana på asfalt med en lättare hoj

    Och vad har jag lärt mig av detta = Ingenting för jag kommer nog att göra om samma misstag nästa säsong, för det är fortfarande så förbaskat roligt med hoj att misstagen glöms.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    //Johan

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hehe lera är vackert.

  10. #20
    Nej en sådan miss tror jag inte jag gör för det är jag aleles för feg för.
    Men jag körde fel nu i söndags, jag körde runt Vidöstern västra sidan är jätte fin och östra gamla E4an inte en själ på vägen. Men till saken jag körde fel i en korsning och höll på att köra upp på min förre chefs gårdsplan och jag ville inte riskera att bli stående där och prata, alltså det blev att backa, vända var för smalt, hojen är skit tung när man skall backa den bara med hjälp av tåspetsarna men jag är tilläckligt tjurig för att inte ge upp så det löste sig. Det blev en liten höstrunda med sval och frisk luft på ca 13 mil.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •