Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vilken start!

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Vilken start!

    Ha ha, vilken start på en måndag morgon…
    Åker in till Rosenlunds sjukhus för jag hade en tid kl 08:15. Tar hojen in så får jag snåla in på tullavgiften hihi. Förutom att jag var väldigt tidigt ute så flöt det på ganska bra in till sta'n. Nåja, jag har ju tid på mig att snurra runt efter en P-plats då i alla fall, tänkte jag. Vad händer då på Ringvägen om inte så att jag får syn på en tom P-ruta för hojar?? Aha, gratis parkering, jippi! och svängde in där och tog en plats. Men nu hade jag ju en hel del extra tid över bara för att jag hittade en plats direkt, vad ska jag slå ihjäl tiden med nu då? Gå långsamt bort till sjukan? Okej, får väl gå och fönstershoppa på vägen dit i sakta mak.

    Kommer dit, anmäler mig i luckan och får höra att de försökt få tag på mig i fredags för hon var sjuk som jag skulle till. Och inte hade de nåt telefonnummer heller, sa de.

    Så jag hoppade upp på hojen och for hem men hinner bara kliva av hemma så ringer mobilen. Det var sjukan som meddelade att de tittat på fel namn, den jag skulle till var ju visst där! Hon undrade om jag ville ha en ny tid fast det var fullbokat en tid framåt eller så kan de vänta om jag kan åka in igen. Jag åkte in igen, alltid roligt att få köra lite extra på hojen, he he.

    Samma P-plats, lika tom och ledig igen och en spatsertur upp till sjukan fast raskare denna gång. Blev varmt i full mc-mundering det! Tjejen i luckan bad väldigt mycket om ursäkt, att kunde hon betala för bensinen ur egen ficka hade hon gjort det men jag slapp betala avgiften som kompensation.

    Sen kom två timmar i ett bås och tryckande på en knapp, jag blev dåsig där inne så jag höll på att somna. Måste ha varit luften eller nåt.
    Min hörsel var ungefär likadan som för 20 år sen, något sämre i mellanregistret men annars i stort sett samma kurva.
    Mina nya hörapparater är väldigt små, de syns knappt och väger ingenting. Helt otroligt vilka små grejer man gör i dag. Annat var det förr med mina stenåldersgrejer jag kom med. Jag berättade om propparna som kliar i öronen, hur instängd jag känner mig och att de oftast åker ur öronen för det är jobbigt att höra bättre på de register där jag annars hör normalt. De förstärker även dessa ljud och det är jobbigt och ansträngande.

    De ljud jag hör normalt på kommer in den vanliga vägen via hörselgången precis som vanligt, förbi den pyttelilla fjuttgrejen som sitter i örat. Den lilla fjuttgrejen som sitter i örat skickar in dom ljud jag hör sämre på, med andra ord kommer jag ha normal hörsel, i alla fall ganska nära en normal hörsel. Helt otroligt vad tekniken gått framåt senaste 20 åren sen jag fick mina apparater. =)

    Läs mer här om produkten
    Och se alla färger man kan välja på! (jag valde färgen Créme Brulee)

    Men man kan byta färg om man vill, det finns kit och verktyg att köpa till så kan man enkelt byta färg på dom. Vråltufft! Jag längtar till onsdag redan!

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Åhå, hade hörapparat av den gamla stabila sorten när ja var knatte. Ingen höjdare förutom att det gick att stänga av ljud helt. Var bara att sätta dom på Off så kunde man fokusera på viktiga saker, typ "undrar vem som skulle vinna om Gandalf och Spindelmannen fajtades?", utan att frökens gnälliga röst störde tankeverksamheten. Skulle dock nästan vilja ha en sån där ny och fräck trots att jag inte behöver apparat längre. =)

  3. #3
    Kunskapen har kommit långt, jag har en bekant en före detta arbetskamrats fru, hon blev helt döv av någon sjukdom i ungdomsåren hon har operats, kan inte riktigt vad de gjorde, men hon har en knapp bakom örat där det fästs en hörapparat och numer kan hon höra hjälpligt. Min arbetskamrat berättade att efter operationen frågade hon om alla ljud som hon inte viste vad det var det, var glömt sedan länge. Det måste vara en fantastisk känsla att få komma ur den isolering som dövhet måste innebära.
    Jan-Olov

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja mitt problem är i mellanregistret. Där hamnar de flesta röster och alla mellantoner. Jag hör lite för bra på bas- och diskantregistren, där hör jag toner redan före normalhörsel så att säga. Vid ca 20 dB finns normalnivån men jag hör dom redan vid 10 dB. I mellanregistret däremot är jag nästan döv och där finns de flesta rösterna på folket. Så jag har lite problem att höra vad folk säger. Har de basröst eller en väldigt pipig röst är det inga problem...

    Jag såg att min hörselkurva inte förändrats så mycket under de sista 20 åren, den såg likadan ut förutom att mellanregistret försämrats en bit, värst är vänster öra men det visste jag sen förut. Dessutom är jag väldigt bullerkänslig i vänster öra. När jag satt i buren och skulle trycka på knappen vid de toner jag hörde satt jag tydligen och hoppade på stolen när det var vänster öras tur, det tänkte inte jag på. Jag är väl van att sitta och hoppa till, men de såg att jag var känslig för ljud där. Redan vid 60 dB, alltså vid normal samtalston…

    MEN, man ska *inte* stoppa in hörselskydd för då blir man bara mer ljudkänslig!

    Jaha, en dag närmare onsdag nu, jag är väldigt nyfiken på min nya hörsel jag ska få.

Liknande ämnen

  1. GS850 start strul
    Av Jsson i forum Mekhörnan
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-01-13, 20:59
  2. start efter vintern
    Av postis59 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-06-07, 07:41
  3. Hojtur 9/6 Start Gyttorp
    Av Håkan46 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 13:14
  4. Start-tips Honda CB 250
    Av Evavind i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:24
  5. trevlig start på semestern
    Av kriegserklärung i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •