Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Allvädersställ, bra eller kasst?

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Allvädersställ, bra eller kasst?

    Körde glad i hågen hem efter avklarad 1000-milaservice när jag får bromsa för en bil och hojen lägger sig. Orsak var kombinationen av offroad-däck på våt vägbana samt att jag inte hann räta upp hojen innan jag nöp frambromsen. Extra glädjande att de i bilen som orsakade alltihop inte ens iddes veva ner rutan och fråga hur det gick utan körde därifrån när dom såg att jag lyckades resa mig upp.. Skadorna på hojen var begränsade, lite skrapmärken, styrinfästningen vek sig och bromspedalen knycklades ihop till en dumle-klubba (om ni kommer ihåg hur en sån såg ut). Det gick bara 40-50 knyck när det hände. Tur i oturen var att mitt högerben klämdes fast under hojen när den la sig så jag rullade inte in framför bilen, har dock rejält ont men inget verkar vara brutet.

    Det som irriterar mig är att hela knät är uppskrapat trots att det inte nött hål på knäskydden. Jag gled framlänges så det förbaskade skyddet gled ner pga att det sitter insytt i byxbenet. Så nu funderar jag på om allvädersställ är så himla bra egentligen, alldeles för dåligt skydd mot slag om man kör offroad och skydden hålls inte på plats om man hamnar på asfalten. Stället jag använder är ett Sinisalo SCD-ställ.

    Är det någon mer som har testat allväderställen i skarpt läge och vad har ni för erfarenheter? Är det bättre att köpa ordentliga enduroskydd och plocka ut de insydda skydden?

  2. #2
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Tycker definitivt du ska köpa "riktiga" skydd om du kör allväderställ.
    De e ju kännt sen länge att skydden "glider" undan.
    Själv kör jag med komplett cross utr även stövlarna.
    Tänkte köpa mig en evo skyddsväst oxå så slipper man mecka så mkt med armbåg,rygg,axel o njurskydden vilket e ganska mkt klydd att trä på...smidigare med en väst.

    Har vurpat en hel del på cross o litar 100% på skydden...att vurpa i.
    Bli påkörd/överkörd...tror inte de spelar så stor roll vad man har på sig..

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jo, tror jag ska köra på nån sån lösning oxå. Cross-stövlar står högt på listan efter att ha klämt smalbenet under hojen 2 ggr, idag var jag bergis på att jag brutit nåt men foten går att röra om än det gör ont som f-n. Verkar finna smidiga skyddsjackor, Acerbis och Ufos ser rejäla ut med nyckelbens-skydd och allt men man får kolla upp kvallan. Vill inte ha nån där nättröjan går sönder direkt. Finns rätt rejäla ledade benskydd oxå med översträckningsskydd, kanske är otympligt att hålla på med iofs.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jo, tror jag ska köra på nån sån lösning oxå. Cross-stövlar står högt på listan efter att ha klämt smalbenet under hojen 2 ggr, idag var jag bergis på att jag brutit nåt men foten går att röra om än det gör ont som f-n. Verkar finna smidiga skyddsjackor, Acerbis och Ufos ser rejäla ut med nyckelbens-skydd och allt men man får kolla upp kvallan. Vill inte ha nån där nättröjan går sönder direkt. Finns rätt rejäla ledade benskydd oxå med översträckningsskydd, kanske är otympligt att hålla på med iofs.
    Du får vara glad att du slapp undan så lindrigt i alla fall, kläder och liknande går att köpa nytt hälsan är viktigare.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jo, tror jag ska köra på nån sån lösning oxå. Cross-stövlar står högt på listan efter att ha klämt smalbenet under hojen 2 ggr, idag var jag bergis på att jag brutit nåt men foten går att röra om än det gör ont som f-n. Verkar finna smidiga skyddsjackor, Acerbis och Ufos ser rejäla ut med nyckelbens-skydd och allt men man får kolla upp kvallan. Vill inte ha nån där nättröjan går sönder direkt. Finns rätt rejäla ledade benskydd oxå med översträckningsskydd, kanske är otympligt att hålla på med iofs.
    Cross stövlarna skyddar ganska högt så ett par korta knäskydd räcker. Men definitivt ledat..de andra
    e inte så bekvämt..ufo har helt ok till vettiga pengar..
    Prova gärna i butik för de kan bli ganska trångt längs smalbenet med för långa benskydd,dessutom förlorar
    du mkt av de bekväma med en crosskänga om man knökar ner ett benskydd där med.(för långt)
    Sen e de en vanesak att köra med dom oxå,ganska obekvämt innan man vänjer sig men sen e dom gjutna för alla tillfällen.
    Ufos e ganska dåligt vid knäppningen runt överarmen (kardborre) Har en tendens till att dra itu nätet.
    Den erfarenhet jag har av de skydden så ska de va nätet som e med lite större hål o inte de som ser ut som myggnät....

    Hoppas din fot e ok...trist sätt att avsluta en annars kanonsommar på.

  6. #6
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    allväderställ är skönt men ni har helt rätt i att skydden inte sitter på plats om man klotar, de är alldeles för lösa.. när jag körde supermotard använde jag oftast cross-skydd: väst+armbågar+knän+stövlar sen något att dra över, fungerade bra!

    ps. tur att du kom undan utan större skador, läskigt sånt där!

  7. #7
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Tur att det inte gick värre för dig Molgan! Du ska nog uppsöka sjukvården för att det inte ska tillstöta komplikationer i framtiden för det kan rent försäkringsmässigt löna sig.

    Som alla säger, allvädersställ är sköna men dom ska även sitta tajt och det kanske dom gör på var tionde åkare. Ställ med spännen i samband med skydden är en av dom viktigaste finesserna som alla ställ inte har. Ett löst sittande skinställ ger ungefär samma resultat. Har provat båda den hårda vägen.

    Jag och min fru kör med offroad stövlar som ger nästan lika bra skydd som cross men är mycket lättare att hantera och att gå i. Det har vi även provat den hårda vägen när man har vält med hoj stillastående och fått den över fötterna.

    //Johan

  8. #8
    Jag gillar allväderställ men håller med övriga om att det kanske inte är det bästa säkerhetsmässigt. Även om det går att hitta tighta allväderställ också blir det aldrig samma sak som med skinn..

    Kör med allväderställ men har köpt separat ryggskydd som sitter där det ska. Körde även i crosstövlar tidigare men tyckte de var lite för stela och osmidiga
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  9. #9
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Jag glömde att förtälja i föregående inlägg att även jag anser att skinn är att föredra vid en marksyning

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jo skinn har man ju förstått är oslagbart om man ska känna på asfalten, inte lika optimalt i skogen dock.

Liknande ämnen

  1. XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!
    Av xj900projekt i forum Touring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 22:38
  2. Gått från allvädersställ till skinnställ.
    Av Per Lindström i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-29, 23:39
  3. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  4. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •