Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Allvädersställ, bra eller kasst?

  1. #21
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Tanken är kanske att första smällen i asfalten sker med böjda ben och skydden på plats. Märkligt dock. Det ska ju finnas spännen av någon typ under och över skydden så de sitter rätt oavsett om du sitter eller står.
    Inte många byxor som hade spännen. Tror Halvarsson hade det på den ena modellen jag tittade på.

  2. #22
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Inte många byxor som hade spännen. Tror Halvarsson hade det på den ena modellen jag tittade på.
    Jaså? Ja jag har inte kollat på kläder på riktigt faktiskt utan jag köpte mina grejer på Lidl eftersom jag fick nys om att de var billiga och jag har kardborrespännen över och under både armbågsskydden och knäskydden.

    Har inte byxor rent allmänt dessa spännen så undrar jag ju varför? Är det meningen att man ska ha skydd direkt innan kläderna eller? Hur resonerar tillverkarna? Hmmm...

  3. #23
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Väldig intressant tråd, står själv inför valet av ställ/skydd just nu. Vill helst inte ha skinn (smaksak), men tycker det är jättesvårt att hitta allväderställ som sitter tight. Hallvarsson var väl det som satt bäst, men mitt problem är även att damjackor inte funkar för mig, jag verkar ha för långa armar. Så antingen sitter den bra runt kroppen och armarna slutar vid halva underarmen eller så sitter det alldeles för löst. Herrjackorna funkar bättre när det gäller armlängder, men dom är ju lösare runt kroppen från start.

    Byxor har jag inte ens börjat prova än, antar att jag lär ha samma problem där. Har även pratat med några tjejer på körskolan och nästan alla har haft jättesvårt att hitta ställ i bra passform. Storlekarna i mc-branchen verkar inte direkt vara verklighetsanpassad..

    Jag kanske får titta på skinn ändå. Separat ryggskydd blir det nog definitivt, men i längden får man kanske fundera på att köpa även annat skydd separat.

    En fråga till er som kör med skinnställ: hur blir det på sommaren? Får man stanna och dricka 3l vatten varje mil för att inte dö av värmeslag?=)

  4. #24
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    jag verkar ha för långa armar. Så antingen sitter den bra runt kroppen och armarna slutar vid halva underarmen eller så sitter det alldeles för löst.
    Jag gjorde bort mig med jackan jag har nu. Jag gick upp en storlek för att ärmarna skulle räcka. Det gjorde att jackan är för stor. När fruns jacka som är storleken mindre är ledig så tar jag den. Kraghandskarna täcker att ärmarna är lite korta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #25
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag gjorde bort mig med jackan jag har nu. Jag gick upp en storlek för att ärmarna skulle räcka. Det gjorde att jackan är för stor. När fruns jacka som är storleken mindre är ledig så tar jag den. Kraghandskarna täcker att ärmarna är lite korta.
    Jo, har såna handskar, men vi pratar om armlängder halvvägs upp till armbågen..=)

  6. #26
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Väldig intressant tråd, står själv inför valet av ställ/skydd just nu. Vill helst inte ha skinn (smaksak), men tycker det är jättesvårt att hitta allväderställ som sitter tight.
    Ja när det gäller passform på hojkläder så är det ett gissel. Har fortfarande inte lyckats hitta nåt som sitter skönt. Alla kläder verkar vara gjorda för folk som antingen är kortare eller tjockare än jag, stämmer längden så hänger allt som en säck. Man måste ju prova grejerna så man är ju lite begränsad av utbudet på orten, och jag lider av provhyttsfobi så det slutar med att man tar det som sitter minst illa. Senaste inköpet var ett par brallor som panikköptes då jag passerade Umeå när det började regna. Ser ut som kalasbyxor.

    Provade dock ett skinnställ på Lindroths här i Luleå som kändes som att det var måttsytt, ville knappt ta av mig det. Har tyvärr ingen användning för ett skinnställ men jag kan inte skaka av mig lusten att springa in å köpa det. Brukade reta min fd sambo för hennes shoppingbetéende men nu har jag större förståelse.. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #27
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Min favoritklädsel på hemmaturer är= gamla väl innsutna jofarma hängselbyxor i skinn, en rukka textiljacka med många spännpunkter. Detta förutsätter ett par regnbyxor i tankväskan. Längre turer i skinnbyxor å regnbyxor rekomenderas icke, käns snart fuktigt å instängt. Så rukkabyxorna blir valet på tex. norgeturer.
    Jan

Liknande ämnen

  1. XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!
    Av xj900projekt i forum Touring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 22:38
  2. Gått från allvädersställ till skinnställ.
    Av Per Lindström i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-29, 23:39
  3. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  4. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •