Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Allvädersställ, bra eller kasst?

  1. #11
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jo skinn har man ju förstått är oslagbart om man ska känna på asfalten, inte lika optimalt i skogen dock.
    Lite fel där faktiskt....Hi-art som Lindstrands mfl börjat andvända istället för kevlar i sina
    allväderställ klarar 13 sek asfaltskas
    i 110 km/h...vanligaste skinnstället...med 4mm skinn klarar 7sec i samma hastighet.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Lite fel där faktiskt....Hi-art som Lindstrands mfl börjat andvända istället för kevlar i sina
    allväderställ klarar 13 sek asfaltskas
    i 110 km/h...vanligaste skinnstället...med 4mm skinn klarar 7sec i samma hastighet.
    Intressant! Är dåligt insatt i nya material.. hur pass mycket dyrare är det?

    Sen återstår ju problemet att skydden måste sitta där det ska, nått jag tror ett skinnställ klarar bättre än allväders.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Sen återstår ju problemet att skydden måste sitta där det ska, nått jag tror ett skinnställ klarar bättre än allväders.
    Detta var ett problem för mig när jag skulle skaffa mc-utrustning. Jag var helt inställd på allvädersställ, men eftersom jag är väldigt långsmalt byggd så är det svårt att hitta en jacka som passar. Kropps- och ärmlängd går bra, men just att få skydden att sitta kvar där de skall är nästan hopplöst. Hittade ungefär två jackor av kanske 30-40 provade.

    Byxor däremot var ännu värre. Med min smala midja/stuss var det antingen tältmodell eller Stig Helmer som gällde, och knäskydden hade inte en chans att sitta kvar där de borde. Inte ett enda par hittade jag som passade.

    Så då provade jag skinnbyxor i rålängd, dvs de är lite längre när man köper dem, så kapar man dem själv till lagom längd. Dessa passade mig oklippta. Och då tittade jag på skinnjacka. Här fanns det ju inga med reglerbara spännen vid armbågarna som på textiljackorna, men jag hittade till slut en skinnjacka som sitter bra och håller skydden på plats.

    Så vad jag ville säga med detta långa inlägg är att i mitt fall så sitter skydden bättre i ett skinnställ, som pewa är inne på.

    Jag misstänker att många tyvärr kör omkring med ställ där skydden inte sitter kvar där de borde vid en marksyning, och då gör de ju ingen större nytta. Det där med separata skydd som är fästa vid kroppen är nog inte så dumt egentligen.

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Lite fel där faktiskt....Hi-art som Lindstrands mfl börjat andvända istället för kevlar i sina
    allväderställ klarar 13 sek asfaltskas
    i 110 km/h...vanligaste skinnstället...med 4mm skinn klarar 7sec i samma hastighet.
    Jag har ett skinn från Halvarssons/Jofama med Hi-Art inuti, dyrt var det men sitter kanon på mig nu när det format sig. Jag har också problem med benlängderna på byxor så mina skinnbyxor är oklippta nertill, de är ”för långa” när jag står upp men sitter jag på hojen så är de i lagom längd. Jag är ändå 175 cm lång så jag borde inte ha problem med benlängden men det har jag, i alla fall bland mc-kläderna. Bland damkläderna finns ibland inte större storlekar än max stl 44, jag kommer ner i 46:an men behöver jag större får jag titta på herravdelningen. Då uppkommer nästa problem, grabbarnas höfter är lägre placerade så byxlinningen hamnar för långt ner på mig. Skulle jag dra upp byxan där jag vill ha dom så skär de in i rumpan.

  5. #15
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag har ett skinn från Halvarssons/Jofama med Hi-Art inuti, dyrt var det men sitter kanon på mig nu när det format sig. Jag har också problem med benlängderna på byxor så mina skinnbyxor är oklippta nertill, de är ”för långa” när jag står upp men sitter jag på hojen så är de i lagom längd. Jag är ändå 175 cm lång så jag borde inte ha problem med benlängden men det har jag, i alla fall bland mc-kläderna. Bland damkläderna finns ibland inte större storlekar än max stl 44, jag kommer ner i 46:an men behöver jag större får jag titta på herravdelningen. Då uppkommer nästa problem, grabbarnas höfter är lägre placerade så byxlinningen hamnar för långt ner på mig. Skulle jag dra upp byxan där jag vill ha dom så skär de in i rumpan.
    Ultimata e väl skinn med isytt hi art...
    Men ska man (som jag) envisas med textilställ så finns det ju en mängd olika att välja mellan...dock tror jag bara på hiart materialet...(finns en del filmer på youtube där dom testar olika asfaltskasmaterial)
    Sök "mojeans"
    sen skydden måste bli modell "cross" de man fick med kläderna e kassa...
    Byxorna jag kör med är lindstrands "jet" o dom e faktiskt så långa att jag får vika upp dom....eller så e jag kort??

    Jackor har jag två olika för olika väder o humör...
    Riktigt varma dagar o små busrundor har jag bara skydden (cross) o en crosströja över...
    Kanske vansinigt men skydden sitter ju som en smäck o de e ju trots allt dom som ska ta smällen o skrapet....

  6. #16
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag var inne i en butik och tittade på en sådan där skyddsjacka att ha under min allvädersjacka. En ung säljare frågade mig varför jag ville ha den och menade att skydden som finns i min jacka duger utmärkt och att skyddsjackorna främst var för tex crossåkare.
    Jag blev lite ställd och måste fråga forumet. Skyddar inte en skyddsjacka som komplement betydligt bättre än skydden som finns i den vanliga jackan.
    http://www.flyingeagle.se/ShowProduc...id=248&cat=129

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Skyddar inte en skyddsjacka som komplement betydligt bättre än skydden som finns i den vanliga jackan.
    Helt rätt, ju närmare kroppen skydden sitter – desto bättre skyddar de. Skydd som sitter i jackor och byxor kan sno runt om du kör omkull, de sitter då inte där de bör sitta.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Visst är det precis som Nina säger. Mycket okunnig försäljare skulle jag vilja säga...
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag har nu varit runt och tittat på lite olika ställ. Jag måste säga det att just hur de sitter och dess skydd skiljer sig en hel del.
    I vilket fall så har jag bestämt mig att jag byter jacka och byxor till nästa år. Jackan som jag tycker känns bäst och har rejält med skydd är handelsbodens Phantom jacka. Neonmodellen skall tydligen vara framtagen i samarbete med vägverket och till deras inspektörer.

    Byxor har inte varit lika lätt. Hur är det egentligen med knäskydden. Alla handlare säger ungefär samma sak, att skydden skall sitta rätt när man sitter på en pall (eller då på hojen) men när man står upp så sitter de ofta nedanför knät. Jag tycker det känns olustigt och ser framför mig hur det ser ut medan man kasar runt på asfalten i ett X- antal meter.

    Sedan en reflektion. Biltema och Jula har inga höftskydd på sina byxor. Samtliga andra märken jag tittat på har haft det. Vissa lite enklare medan andra ganska rejält. Även jeansmodeller har lite extra vadering.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-09-07 klockan 10:49.

  10. #20
    Mc-Bosse
    Gäst
    Alla handlare säger ungefär samma sak, att skydden skall sitta rätt när man sitter på en pall (eller då på hojen) men när man står upp så sitter de ofta nedanför knät.
    Tanken är kanske att första smällen i asfalten sker med böjda ben och skydden på plats. Märkligt dock. Det ska ju finnas spännen av någon typ under och över skydden så de sitter rätt oavsett om du sitter eller står.

Liknande ämnen

  1. XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!
    Av xj900projekt i forum Touring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 22:38
  2. Gått från allvädersställ till skinnställ.
    Av Per Lindström i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-29, 23:39
  3. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  4. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •