Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Gnisslande bromsar

  1. #11
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Du får lära dig en bra tecknik som kallas serlektiv hörsel. Du skall bara höra det du vill fruarna kan det redan.
    jag bryr mig faktiskt inte om lite tjut, har annat att fokusera på men man får frågan ibland och det vore intressant att veta om "bromsa bort" är en bra metod

  2. #12
    det kostar ju ingen förmögenhet att byta belägg , jag tycker inte att men ska ta det så allvarligt så länge bromsarna fungerar

  3. #13
    Bromsarna har börjat tjuta mer, eller det är bara bakbromsen. Försöker använda den mycket för att bromsa bort problemet men det verkar inte hjälp.

    Nästa steg är att testa kopparpasta som några nämnt. Förstår inte riktigt var exakt den ska smetas på?

    Andra tips?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #14
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Bromsarna har börjat tjuta mer, eller det är bara bakbromsen. Försöker använda den mycket för att bromsa bort problemet men det verkar inte hjälp.

    Nästa steg är att testa kopparpasta som några nämnt. Förstår inte riktigt var exakt den ska smetas på?

    Andra tips?
    Om det inte bara är så att beläggen börjar ta slut, så ska du lägga kopparpastan eller vad du nu har på baksidan av beläggen, alltså där det ligger mot kolvarna i oket.

    I många fall finns det en tunn, perforerad liten plåt med belägget. Den ska inte kastas utan sitta just på baksidan av belägget för att minska vibrationerna som orsakar tjut samt hjälpa till med värmeavledning. Får man inga med sina nya belägg men hittar såna på sina gamla flyttar man dem bara... de finns där av en anledning.

    Gäller det bakbromsen kan man helt sonika sluta använda den åxå, det har jag till stor del gjort.

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hjälper kopparpasta på bromsar som redan tjuter? Eller ska man lägga på pastan på bromsar innan de används för första gången?

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Hjälper kopparpasta på bromsar som redan tjuter? Eller ska man lägga på pastan på bromsar innan de används för första gången?
    Tjutet kommer ofta från kontakten mellan beläggets metallplatta och kolvarna. Iaf är det vad jag antar, alltså är det bara att slänga på. När det är bortnött/bortspolat kommer det att tjuta igen och man får upprepa manövern om man inte gör nåt annat.

    Typ monterar en liten tunn gummibit på baksidan av beläggen (finns att köpa).

    Ibland kan gnisslet helt enkelt komma ifrån att man har fått något fett ämne eller annan skit på skivorna som sedan satt sig på beläggen. Då gnisslar det när de inte greppar riktigt. Det är lätt åtgärdat genom att göra rent skivan och beläggen med bromsrengöring (Bräkleen)
    Senast redigerat av Jåke den 2009-08-06 klockan 09:23.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tack för info, Jåke. Du är en klippa! =)

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    På Biltema finns nedanstående enkla och billiga lösning.

    Skrikdämpningsplattor universal
    Tillverkade av ett speciellt gummimaterial som tål hög värme och effektivt dämpar vibrationsljud från bromsbeläggen. Självhäftande och enkelt klippbara till rätt format. Levereras i satser om 4 plattor.

    Art nr Pris Antal
    Mått: 95 x 60 mm 59-201 49,90 kr
    Mått: 120 x 70 mm 59-202 49,90 kr
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108

    Question Gnisslande bromsar

    Hej hopp!

    Tänkte höra om det är någon som har något hett tips mot gnisslande bromsar? Har en Kawasaki ER-6n årsmodell 2009. Och nu har den fått för sig att börja gnissla, till att börja med gällde det bara frambromsen men nu har även bakbromsen satt igång. Det känns ju lite dumt att låta som en gammal utsliten volvo 240 när det är en ny hoj jag åker runt på.

    Så, någon som har några tips på lösning?

  10. #20
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Upptäckte precis att det redan fanns en sån här tråd

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  3. Lufta bromsar
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:12
  4. Gnisslande skivbroms
    Av pastarus i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 05:54
  5. Tur man bromsar bra
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •