Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Slipon

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Slipon

    Vill byta ut orginalljuddämparen på Tenerén mot nåt lättare och flåsigare. Orginal sitter det en jätteburk under sadeln med 2 "låtsasljuddämpare", plastkåpor som ska se ut som dubbla pipor:



    Finns en del customsystem att köpa men de är alla 1 till 2, tunga och dyra. Funderar därför att fixa ett enkelt slipon och några krökar från mekonomen och bygga eget. Fördelen är att man kapar vikt, och tomrummet på höger sida tänkte jag använda till förvaring tex med en sådan:



    Nu finns det ju inga enpipiga slipons direkt till Tenerén, så min undran är om man kan ta tex ett som passar till en LC4 eller DR650 bara sådär? Kan det bli så att man stryper hojen om man väljer 1 istället för 2 pipor?

    Borde inte ha sovit bort tekniklektionerna i skolan..

  2. #2
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Det kan vara lite knepigt med gashastigheter. Jag förutsätter att du tänker bygga absorptions dämpare för det är enklare än kammar dämpare. Har själv byggt till min R1100S med gott resultat.
    Jag fick den att gå bättre på mellanregistret och marginellt bättre på topp men det var ljudet som blev höjdpunkten, inte för högt men ett djupt dovt mullrande. Jag mätte gashastigheten vid olika varvtal, men det förutsätter en flödesmätare, tyvärr.

    Så mitt råd till dig är att inte gå ner i area på röret oavsett om du bygger med två eller ett ut-blås, snarare en liten ökning. Att beräkna arean från originalet är svårt om man inte vill skära upp dämparen. Men en stånka är ganska snäll när det gäller gashastighet för hemmapularen om man inte är ute efter effekt.
    Jag brukar säga att banta 10 kg så får du ut ca 1 kW mer på topp. (billigare metod)

    På bilderna kan du se hur jag gjorde, 0,5 mm rostfri plåt och slutändarna i svarvat aluminium
    och mejeri krökar.

    Lycka till!
    //Johan
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Oh jisses, snygga dämpare! Fast lite mer avancerat än vad jag hade tänkt mig, siktade mer på att ta ett befintligt slipon till någon annan hojmodell och bara fixa krökarna. Orginal sitter det inte nåt rör på Tenerén utan en oformlig burk, men borde inte ett slipon till en annan motor med samma cylindervolym passa? Men om stånkorna är snälla som du säger så kanske det bara är att skaffa en och chansa.
    Senast redigerat av Molgan den 2008-08-27 klockan 00:06.

  4. #4
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Jag tror att du kan klämma dit en annan för det är en snäll motor.
    Men lär dig hur tändstiften ser ut före ingreppet så att du kan hålla koll på det efter bytet, för det förtäljer mycket information. Sedan korrigerar insprutningen med lambdan till en viss gräns om man jämför med förgasare.

    GOD NATT
    Önskar Johan

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Jag tror att du kan klämma dit en annan för det är en snäll motor.
    Men lär dig hur tändstiften ser ut före ingreppet så att du kan hålla koll på det efter bytet, för det förtäljer mycket information.
    Tack för tipset, och gonatt!

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Bytte den fläskiga ljuddämparen till ett slip-on i förrgår, men tydligen så ska det nog följa med en insats till burken för jag höll på att kissa på mej när jag startade hojen. Skämdes som en hund när jag rullade hem på kvällen och ville stanna å be alla som tvingades möta mig om ursäkt.

    Bytte till orginal igår i väntan på insatsen, men det lilla slip-on'et såg rätt sjysst ut på plats:



    Fixade rören själv därav de fula tillfälliga kopplingarna. Orsaken till att dämparen är så kort är att dom jag beställde av skickade fel, men istället för att skicka tebax den så vart jag nyfiken på hur den skulle passa på hojen.. Sänkte i alla fall torrvikten på hojen med 5kg. =)

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ser mycket bättre ut än det där larviga plasttjafset som sitter där i original. Får du bara till ljudet så det hamnar på en rimlig nivå tycker jag att du är helt rätt ute!

  8. #8
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Nu börjar det likna något!
    Det är ganska skönt med insatsen om dämpare nu ger ett djupt dovt ljud.

    Vilket fabrikat är det?
    Du får väl lägga in fler bilder när du är färdig
    Senast redigerat av Johan T den 2008-09-14 klockan 22:27.
    //Johan

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Nu börjar det likna något!
    Det är ganska skönt med insatsen om dämpare nu ger ett djupt dovt ljud.

    Vilket fabrikat är det?
    Du får väl lägga in fler bilder när du är färdig
    Det är ett Viper, beställde ett Stubby (39cm) då standardlängden (49cm) inte skulle rymmas. När jag fick leveransen låg det ett micro eller nåt i, betydligt kortare än vad jag beställt. Om jag inte får ner ljudnivån utan att strypa livet ur motorn så får jag väl beställa ett till likadant å köra dubbelpipigt, dom är väldigt billiga så ingen ekonomisk katastrof. =)

  10. #10
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Får man fråga vad det är för pris ?
    //Johan

Liknande ämnen

  1. Täta läckande slipon
    Av aladdin i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 12:44
  2. Slipon passar inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 08:53
  3. Slipon Suzuki GSX 750 - 98
    Av Raijden i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-05, 22:59
  4. bästa er6 slipon
    Av sjogren93 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 11:31
  5. slipon till Suzuki GSX 1400
    Av Mallgar i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •