Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Är det rätt? (Bensinskatten)

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Är det rätt? (Bensinskatten)

    En skatt som är högre än nettopriset skulle jag vilja kalla en ockerskatt. Skulle man låna ut pengar och ta samma ränta i procent som bensinskatten är så blir det ju för tusan ocker och det är olagligt vad jag vet.
    Detta betyder ju att bensinpriset blir 166 % mer med skatt än utan. Man kan ju undra om det är rätt och riktigt att göra som regeringen gör?

    Med detta som grund så blir vi ju ihjälskattade.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Det är helt åt skogen med bensinskatten. Men tyvärr verkar ju det inte finnas några vettiga politiker som inser detta. Själv åker de taxi och lever lyxliv medans de tar ut ockerskatter på bensinen.

  3. #3
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    En skatt som är högre än nettopriset skulle jag vilja kalla en ockerskatt. Skulle man låna ut pengar och ta samma ränta i procent som bensinskatten är så blir det ju för tusan ocker och det är olagligt vad jag vet.
    Detta betyder ju att bensinpriset blir 166 % mer med skatt än utan. Man kan ju undra om det är rätt och riktigt att göra som regeringen gör?

    Med detta som grund så blir vi ju ihjälskattade.




    Godmorgon... vaknat med handen i pottan

    http://www.skattebetalarna.se/
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Nästan det värsta är väl att när du betalar en faktura till elbolagen så kommer det till moms på en redan debiterad skatt.
    Det är faktiskt likadant med bensinen. Först blir man debiterad bensin inklusive skatt, sedan kommer ju momsen ovanpå det.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nästan det värsta är väl att när du betalar en faktura till elbolagen så kommer det till moms på en redan debiterad skatt.
    Det är faktiskt likadant med bensinen. Först blir man debiterad bensin inklusive skatt, sedan kommer ju momsen ovanpå det.
    Detta händer i bland när du köper något på postorder, frakten står som en post på fakturan sedan räknas momsen på allt även frakten som kan vara frimärken. Detta är en exta inkomst till företaget. Stöld.
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Man vet vilken bra mjölkesko drivmedlet är. Nog borde man satsa lite mera på vårt småvägsnät. Å komunikationer, så att hela sverige kan leva.
    Jan

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Man vet vilken bra mjölkesko drivmedlet är. Nog borde man satsa lite mera på vårt småvägsnät. Å komunikationer, så att hela sverige kan leva.
    Du har alldeles rätt Räven, men tyvärr märker 08rna eller bryr sig inte om problemen
    ute i landet.

  8. #8
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Du har alldeles rätt Räven, men tyvärr märker 08rna eller bryr sig inte om problemen
    ute i landet.
    Jodå, vi tänker på er. Det har inget med 08r att göra. Det har att göra med de politiker som bland annat övriga delar av landet röstar på... En hysterisk samling av skrikande gröna tonåringar och avundsjuka loosers som är politiskt aktiva eftersom de inte klarade av ett vanligt hederligt kneg! Jag röstar inte på dem, gör Du?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Jodå, vi tänker på er. Det har inget med 08r att göra. Det har att göra med de politiker som bland annat övriga delar av landet röstar på... En hysterisk samling av skrikande gröna tonåringar och avundsjuka loosers som är politiskt aktiva eftersom de inte klarade av ett vanligt hederligt kneg! Jag röstar inte på dem, gör Du?
    Hmmm,att tänka hjälper föga. Sverige består av några byar bortanför Östermalm med omnejd.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Att bensinpriset skulle vara 166% mer med skatt stämmer tyvärr inte....
    Om du har 100:- att handla bensin för så har du förmodligen redan betalat skatt på din 100-lapp men minst 30%, dessutom så har din förmodade arbetsgivare betalt sociala avgifter på ca 25%
    Och om du jobbat åt din arbetsgivare för 100:- så har han väl förhoppningsvis fakturerat nån kund ca 400:- och den kunden får betala moms på 25% och sedan får din arbetsgivare betala ev vinstskatt på det som blir kvar efter att han tagit ut en del i lön som han betalat skatt o sociala avgifter på....

    Sug på den du och räkna ut hur mycket skatt drog ientligen staten in på ditt bensinköp på 100:-

Liknande ämnen

  1. Koppla rätt
    Av rogli i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-18, 21:41
  2. Väljer jag rätt?
    Av magnusda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 10:00
  3. Hittat rätt?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 08:48
  4. Rätt hastighet,,?
    Av pentti01 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 12:56
  5. Rätt ljuddämpare?
    Av MEHall i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •