Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Svenskt bränsle

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Så måster det vara, vedeldning ger också utsläpp men som jag fattat klara naturen att ta hand om det.
    Men ett år pratade miljötokarna om att förbjuda majbrasorna för det var så mycket utsläpp en gång per år. Vissa var tydligen veganer också för de ansåg att kossorna släpper ut så mycket gaser när de pruttar så nu ska vi sluta äta kött också.

  2. #12
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Yepp; frigör man koldioxid som legat lagrat så är ju det ett nettoplus medan det som växer slukar ungefär lika mycket som det frigör.
    Balans och hållbar utveckling versus barnbarns helvete, ungefär...

  3. #13
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Din förbrukning påminde mig just om att jag läste om Sveriges bränsle. Här i Sverige blandas tydligen mer etanol i bensinen än övriga Europa just för att våra fordon ska dra mer bränsle för då åker vi oftare och tankar fordonen!
    jag är inte så insatt men förutom att bilen kanske drar mer så är väl bensin blandat med lite etanol bätter för miljön än bara bensin?

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Här i Sverige blandas tydligen mer etanol i bensinen än övriga Europa just för att våra fordon ska dra mer bränsle för då åker vi oftare och tankar fordonen!
    Och vem menar du ligger bakom och tjänar på den lömska komplotten?

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av carpelux Visa inlägg
    Och vem menar du ligger bakom och tjänar på den lömska komplotten?
    Ta-dam, ta-dam, ta-dam…
    Jaa, vilka skulle tjäna på om vi tankade oftare än nödvändigt?

  6. #16
    Jag tolkar det så att du menar oljebolagen skulle ligga bakom?

    I själva verket är det så att det är ett EU-direktiv som styr inblandningen av etanol i 95-oktanig bensin. Bakgrunden är att man vill öka andelen förnyelsebara bränslen i trafiken. Etanol är just ett sådant, den koldioxid som frigörs vid förbränningen har tagits ur atmosfären när sockerröret eller vad man använder till tillverkningen växt till sig.

    Jag vill påstå att man inte märker någon som helst ökning i förbrukning vi dessa små inblandningar. Jag har en bil som är modifierad till E85 och där får man ca 30% högre förbrukning. Kör jag däremot på ca 20-30% inblandning märker jag ingen eller ytterst liten förbrukningsökning. Jag skulle tro att det beror på en bättre förbränning av bensinen då etanolen i sig innehåller syreatomer.

    Vill man testa kan man roa sig att köra en tank på 95 oktan under kontrollerade former, för att sedan köra en på 98 oktan, som ju inte innehåller någon enblandad etanol.

Liknande ämnen

  1. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  2. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  3. Ang bränsle på 80tals hojar.
    Av intemartin i forum Mekhörnan
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •