Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ta bort insekter

  1. #1

    Ta bort insekter

    Hur gör ni för att ta bort insekter som fastnat på visiret och fram på hojen?

    Jag pendlade ut till sutgan några dagar förra veckan och på skogsvägarna där kryllar det av småkryp.. det gör att hojen ser allmänt prickig ut och att man knappt ser genom visiret

    Det känns som insekterna hinner etsa sig fast för de är jäkligt svåra att få bort bara med svamp+schampoo.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Hur gör ni för att ta bort insekter som fastnat på visiret och fram på hojen?

    Jag pendlade ut till sutgan några dagar förra veckan och på skogsvägarna där kryllar det av småkryp.. det gör att hojen ser allmänt prickig ut och att man knappt ser genom visiret

    Det känns som insekterna hinner etsa sig fast för de är jäkligt svåra att få bort bara med svamp+schampoo.
    Jag smörjer visiret med möbelpolish, sen är det bara att vaska av under rinnande vatten.

  3. #3
    helt vanligt vatten e bäst , jag har provat många olika saker men vatten e det som funkar bäst

  4. #4
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Brukar spruta på vanligt glasputs...funkar bra.
    Testade Insectsremover från macken...visst insekterna bara rann av hojjen...men min blanka fina frmskärm
    o ramen runt lampan (plast) förlorade all glans....dämparna blev oxå dassiga,så inget att rekomendera mer än på glas.

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Biltemas skumspray eller Turtles Insect Remover. Båda funkar kanonbra.
    Ett alternativ för kåpglaset är att lägga blött (gärna med någon droppe diskmedel också) hushållspapper på och låta ligga en kvart för att sedan spola bort resterna.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Jag brukar försöka blöta upp ordentligt sen lossnar det mest med lite tvättmedel och svamp eller borste.

    Jag vet att det finns många specialprodukter för att ta bort just insekter men tycker inte det är värt pengarna, kommer ju nya direkt ändå

  7. #7
    Jag använder också vanligt vatten och lite diskmedel.

  8. #8
    Medlem Fjerrens avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Göingebygden, skåne
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Fredd Visa inlägg
    Jag brukar försöka blöta upp ordentligt sen lossnar det mest med lite tvättmedel och svamp eller borste.

    Jag vet att det finns många specialprodukter för att ta bort just insekter men tycker inte det är värt pengarna, kommer ju nya direkt ändå
    Använd för fasen inte den gröna sidan av "typ" disksvamp, med en massa smårepor som följd. Det gjorde fjällan innan jag hann stoppa henne. Det mesta gick dock bort med möbelpolish.

  9. #9
    Ska testa lägga i blöt nästa gång.. mycket kommer bort med vanlig tvättsvamp och varmvatten men det är alltid ett gäng som torkat/bränt fast
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #10
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Jag har provat insektsborttagare och visst löser det upp men det gäller att ha vaxade ytor och inte låta medlet torka in för det blir fula ytor som Tomahs900 säger. Nu använder jag borttagaren bara i samband med tvätt av hela hojen.

    //Johan

Liknande ämnen

  1. Flyger bort och tar mc hem
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-24, 11:11
  2. Dödlig framfart (insekter)
    Av Guzzi-Leif i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 20:51
  3. Det hade jag glömt bort ja...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 22:25
  4. Ta bort bucklor..
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 12:44
  5. Glömt bort.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •