Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Apple iPhone

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    det vore fint att ha den i packväskan å öppna den på ett ställe där det finns mycke inne människor.
    Ja det skulle jag vilja se, allt folks förvånade uttryck.

  2. #12
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    iphone verkar stentuff

    jag måste erkänna att jag aldrig kollat vad mina mobiler har strålat, ytlig som man är går jag endast på utseende

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av turbo Visa inlägg
    iphone verkar stentuff

    jag måste erkänna att jag aldrig kollat vad mina mobiler har strålat, ytlig som man är går jag endast på utseende
    jag kollar mest på funktionen, utseendet kan kvitta. En stor fördel med mobiltelefonen är om det går att ringa med den.

    Jan-Olov

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    iPhone

    Här kommer data på dess strålning:

    Frekvensband: GSM 900 (används här)
    EU-SAR-gräns 10 gr (W/kg): 2,0 (maxgräns är 2,0 W/kg)
    Vid öra strålar den då: 0,23
    Vid kropp: 0,59

    GSM 1800 (vilken vi inte använder här)
    Vid öra: 0,78
    Vid kropp: 0,36

    0,23 vid örat är förbaskat lågt.
    Den Ericsson-nalle (SonyEricsson W580i) jag tänkte köpa först, likadan som den jag tappade i golvet strålar lågt, runt 0,58 W/kg men den här iPhone slog favoriten med hästlängder och blev snabbt en favorit pga dess enkla funktioner.

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Här kommer data på dess strålning:

    Frekvensband: GSM 900 (används här)
    EU-SAR-gräns 10 gr (W/kg): 2,0 (maxgräns är 2,0 W/kg)
    Vid öra strålar den då: 0,23
    Vid kropp: 0,59
    Kan nån förklara varför värdena skiljer sig öra/kropp? Riktning och användning kan jag förstå påverkar men att värdet skulle förändras beroende på vilken kroppsdel som finns i närheten låter alldeles för magiskt.

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Kan nån förklara varför värdena skiljer sig öra/kropp? Riktning och användning kan jag förstå påverkar men att värdet skulle förändras beroende på vilken kroppsdel som finns i närheten låter alldeles för magiskt.
    Kan vara så att övriga tillverkare helt enkelt drar ett snitt mitt emellan? De andra redovisar inte olika värden beroende på var mobilen befinner sig utan ett enda SAR-värde. Vet faktiskt inte *varför* men kanske Apple vill visa mer ärlighet…?

  7. #17
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Vart bara nyfiken på varför strålningen skiljer överhuvud taget mellan öra och kropp. Kollade upp vad SAR var, och det är tydligen ett standardtest där man håller telefonen i vissa givna positioner och mäter strålningen som träffar personen vid telefonens maxspänning. Det är alltså inte den faktiska strålningen som sändaren skickar ut, hade man mätt den så skulle det ju inte skilja nåt hur man än höll telefonen. Anledningen till att andra tillverkare anger endast en siffra kan vara att de använder en annan testmetod och då går ju inte siffrorna att jämföra. För övrigt tycker jag det verkar puckat att mäta endast vid maxspänning då telefonen i princip aldrig använder sig av den utan man borde mäta ett genomsnittligt värde som motsvarar det man i praktiken utsätts för.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    För övrigt tycker jag det verkar puckat att mäta endast vid maxspänning då telefonen i princip aldrig använder sig av den utan man borde mäta ett genomsnittligt värde som motsvarar det man i praktiken utsätts för.
    Det vore väl bättre om de angav någonting användbart. Dessa strålningsvärden säger ju för lekmannen ingenting om vilken eventuell skada de möjligen åstadkommer.

    Varför inte istället ange t ex hur länge man behöver hålla en standardiserad grillkorv intill luren för att den skall bli färdiggrillad? Och så kan man ha en femgradig skala som stämplas på telefonens skal. Ericsson var föregångare på detta område då deras tidigare telefoner var mediumstrålande och märkta med tre korvar. Även ett stort telefonbolag här i landet märker (eller åtminstone märkte) sina telefoner med grilltiden i klartext (jag antar att det är minuter).

    Ett annat användbart mått vore hur mycket dummare man blir medan man pratar i luren. Tror att de flesta av dagens apparater (eller deras användare) skulle falla på fel sida om lämpligt gränsvärde. Lämpligt i detta sammanhang vore väl också en tydlig märkning på framsidan av varje lur: En vit etikett med svart ram, minst 2/5 av framsidans yta, och feta svarta bokstäver som proklamerar farorna med mobiltelefoner: Bristande uppmärksamhet, frivolt avslöjande av detaljer för okända, ringande av ex från krogen mitt i natten, alla kan lokalisera en via Eniro, det kommer en ny modell om tre månader, ...

    Nu är jag egentligen inte så negativ som jag låter. Mobiltelefoner i var persons hand hjälper ju bara evolutionen lite på traven. Och de starka som överlever (och inte blir sterila) höjer vår art ett snäpp på skalan, till Homo Torticollis (sned nacke).

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren Visa inlägg
    Ett annat användbart mått vore hur mycket dummare man blir medan man pratar i luren.
    Absolut! Bra förslag! =)

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren Visa inlägg
    Ett annat användbart mått vore hur mycket dummare man blir medan man pratar i luren.
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Absolut! Bra förslag! =)
    Tur jag inte pratar så mycket i min mobil då!

Liknande ämnen

  1. Kommunikation med Iphone
    Av Lunne i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:03
  2. Forum iPhone app?
    Av adara i forum Om hojen.nu
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 13:31
  3. iPhone som navigator på MC
    Av lindor i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 16:22
  4. GPS i iPhone
    Av Kimmo i forum Off topic
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 16:15
  5. iPhone del 3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •